ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وضعیت نامناسب ICT ایران در جهان

| چهارشنبه, ۲ اسفند ۱۳۸۵، ۰۲:۲۷ ب.ظ | ۱ نظر

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی وضعیت ایران در زمینه شاخصهای بین‌المللی فناوری اطلاعات وارتباطات را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

به گزارش دفتر اطلاع رسانی مرکز پژوهش‌ها، دفتر مطالعات فناوری‌های نوین این مرکز در پاسخ به درخواست بیژن شهبازخانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، شاخص‌های دسترسی دیجیتال(DAI)، فرصت دیجیتال (DOI)، انتشار فناوری اطلاعات و ارتباطات آمادگی الکترونیک را بررسی و تصریح کرد که ایران در زمینه شاخص فرصت دیجیتال در بررسی که در سال 2005 در میان 180 کشور جهان صورت گرفت رتبه 95 را کسب نموده است و این در حالی است که بحرین، قطر، ترکیه، مالزی، عربستان سعودی و چین در همین بررسی رتبه‌های 33، 44، 58، 59، 72 و 74 را کسب کرده‌اند و شایان ذکر است در تمامی معیارهای این شاخص امتیاز ایران زیر میانگین جهانی است.

در چارچوب شاخص انتشار فناوری اطلاعات و ارتباطات که توسط اتحادیه علوم و فناوری توسعه ملل متحد «UNCTD» در آخرین گزارش سال 2004 منتشر شده ایران، با کسب امتیاز 284/0 رتبه 114 را در بین 180 کشور مورد بررسی کسب کرده است. همچنین در بررسی میزان آمادگی الکترونیک 68 اقتصاد برتر دنیا که توسط واحد اطلاعاتی اکونومیست «EIU» منتشر می‌شود رتبه ایران در سالهای بررسی این شاخص روندنزولی را طی می‌کند به طوریکه در سال 2001 ایران رتبه 50 را از میان 60 کشور مورد بررسی اخذ کرد و در سالهای بعد تا سال 2005 به ترتیب رتبه‌های 53، 52، 57 و59 را کسب کرده است.

مرکز پژوهشها در پایان بررسی خود با اشاره به حرکت رو به جلوی کشور در زمینه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سالیان اخیر تاکید کرد که با وجود تلاشهای به عمل آمده، شتاب روز افزون دیگر کشورها سبب شده است که رشد آمارهای ایران در زمینه برخی شاخصها در مقابل رشد کشورهایی که از لحاظ اقتصادی نیز از ایران عقب‌تر هستند، ناچیز به نظر آید و به عبارت دیگر آنچه در آمارها به عنوان پیشرفت ایران ارائه می‌شود، صرفا درمقایسه با وضعیت گذشته کشور قابل بررسی و امیدوار کننده است اما در مقایسه با پیشرفت دیگر کشورها به نوعی ما در حال عقب ماندن هستیم.

  • ۸۵/۱۲/۰۲

نظرات  (۱)

ما کارهای مهم تری مانند ارتقا تکنولوژی و سرمایه گذاری در بخش فیلترینگ داریم ..مطمین باشید با محدودیت های جدیدی که صورت می گیرد وضعیت بد تر هم خواهد شد ...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">