ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وقتی SMS‬ها یک ساعت زودتر می‌رسد

| سه شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۸۵، ۰۶:۱۸ ب.ظ | ۰ نظر

با اتمام دوره جدید ثبت نام مشترکان تلفن همراه و ارتقای شبکه ارتباطات سیار کشور به منظور افزایش ظرفیت این شبکه، برخی کاربران از مشکلات جدیدی صحبت می‌کنند.
طی روزهای اخیر بسیاری از مشترکان تلفن همراه "پیامهای کوتاه" (‪ (SMS‬را یک ساعت زودتر از ساعت واقعی دریافت می‌کنند یا پیامهای"اعلام گزارش تحویل" (‪ (Delivery‬بسیار دیر می‌رسد یا هرگز دریافت نمی‌شود.
برخی مشترکان نیز می‌گویند ، هنگام گرفتن شماره‌ی تلفن همراه، یا مدام با پیام اشغال یا خاموش بودن گوشی مشترک موردنظر مواجه می‌شوند در حالی که در آن زمان اصلا" خط مورد نظر اشغال نبوده است.
هرچند به گفته مردم و کارشناسان، این قبیل مشکلات پیشتر نیز وجود داشت، اما طی روزهای گذشته تماسهای ناموفق ، قطعی‌های حین تماس و عدم ارسال پیامهای کوتاه افزایش یافته است.
خبرگزاری "ایسنا " در تاریخ ‪ ۲۴‬خرداد اعلام کرد در دو هفته اول خردادماه سال جاری ازحدود ‪ ۳۱۳‬میلیون پیام کوتاه‌ارسال شده توسط مشترکان تلفن‌همراه، بیش از ‪ ۷۱‬میلیون پیام به مقصد نرسیده که گویای موفق نبودن ‪ ۲۳‬درصدی پیامهای ارسالی از طرف مشترکان است.
به گفته برخی مشترکان، در چند هفته گذشته مرکز ‪ SMS‬شیراز با کد ‪ ۵۱۰‬نیز دچار اختلال شده است و در برخی مواقع پاسخگوی مشترکان نیست.
واحد خبر روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در چند روز گذشته به نقل از رییس مرکز ‪ SMS‬اعلام کرد: حدود ‪ ۵‬تا ‪ ۱۰‬درصد از ارسال نشدن این ‪SMS(‬ها) به خرابی شبکه مربوط است، اما ‪ ۱۵‬تا‪ ۲۰‬درصد آن به دلیل رفتارهای مشترکان است.
"رستمی " افزود: رفتارهای مشترکان بر ارسال نشدن ‪SMS‬ها تاثیر بسزایی دارد، این رفتارها هم شامل رفتار فرستنده و هم ناشی از رفتار گیرنده پیام است.
وی اظهار داشت: هنگامی که گوشی گیرنده خاموش است تا ‪ ۱۲‬ساعت پیام ذخیره می‌شود، اما بعد از این زمان ارسال آن ممکن نیست.
این درحالی است که یک کارشناس ارتباطات سیار، گزینه تاثیر رفتار مشترکان در عدم موفقیت ارسال پیامها را بسیار ناچیز و غیر قابل توجه دانست.
وی که خواستار فاش نشدن نام خود بود، به ایرنا گفت: تنظیم ناصحیح ساعت ارسال و دریافت پیامهای کوتاه به دلیل اشکال فنی در یکی از مراکز ‪ SMS‬در تهران است.
وی افزود: زمان ارسال پیامهایی که با کد ‪ ۵۰۰‬از مرکز" غدیر " تهران انتقال می‌یابد ، یک ساعت دیرتر نشان داده می‌شود.
این کارشناس، دلیل موفقیت آمیز نبودن ارسال پیامهای کوتاه و تماسهای تلفنی را مشکلات فنی در برخی مراکز مخابراتی کشور دانست و گفت: به دلیل تنظیمات نامناسب سوییچ‌های مراکز مخابراتی این مشکلات به وجود می‌آید.
وی همچنین وجود مشکلات شبکه فیبرنوری کشور و قطعی‌های مداوم را یکی دیگر از دلایل وجود اختلال در تماسهای تلفنی و ارسال پیامهای کوتاه برشمرد.
به گفته وی، در زمان حاضر دو مرکز ‪" SMS‬امام" و" غدیر" تهران ، مشهد و شیراز با کدهای ‪ ۵۰۳ ، ۵۰۲، ۵۰۱ ،۵۰۰‬و ‪ ۵۱۰‬در حال فعالیت است.
کارشناس یکی از شرکتهای ارایه‌دهنده خدمات‪ SMS‬نیز با تایید مشکلات پیش آمده در روزهای اخیر، کم توجهی شرکت ارتباطات سیار به مقوله کیفیت را یکی از دلایل پیدایش این وضعیت توصیف کرد.
"امید باقری" اظهار داشت: مدیران دولتی تنها به‌مساله کمیت اهمیت می‌دهند در حالیکه بدون توجه به کیفیت می‌خواهند با امکانات قبلی به تمام مشترکان تلفن همراه در زمینه ‪ SMS‬سرویس دهند.
وی درباره مشکلات پیش آمده برای مشترکان در استانهای غیر از تهران گفت:

این حالت ناشی از عدم تنظیم و مدیریت نامناسب شبکه‌ها و مراکز ‪ SMS‬است.
این کارشناس، مشکلات مشترکان تهرانی را به دلیل عملکرد بد آنتن‌های " ‪"BTS‬ دانست و گفت: پیمانکاران، دقت و دانش کافی را برای تنظیم سایتها ندارند.
باقری،قطعیهای شبکه فیبرنوری و اینترنت و سرعت و کیفیت پایین آن را نیز یکی دیگر از دلایل پیدایش این مسایل برشمرد و گفت: وقتی در سیستمی انحصار وجود داشته باشد همواره ما باید منتظر چنین مشکلاتی باشیم.
بنا به‌اطلاعات موجود،درزمان حاضر شبکه تلفن همراه کشور دارای بیش از ‪۸/۵‬ میلیون مشترک تلفن همراه است که ارتقای این شبکه برای ایجاد بیش از هشت میلیون ظرفیت جدید تلفن همراه در حال پیاده‌سازی است.
در حالی که شرکت ارتباطات سیار از ابتدای سال جاری سرویس پیام کوتاه را برای تمام مشترکان تلفن همراه‌فعال ساخت و از راه‌اندازی چند مرکز جدید ‪SMS‬ خبر داد، استقبال چشمگیر مشترکان از این امکان ارزان قیمت و کارآمد باعث پیدایش ترافیک سنگینی در این شبکه و مشکلات یاد شده گردیده است.
به گفته مشترکان تلفن همراه و کارشناسان، شایسته است که شرکت ارتباطات سیار و وزارت ارتباطات که مصمم به‌ارایه امکانات و سرویسهای بهتر و بیشتری به مردم هستند همگام با این برنامه‌ها به بهبود و توسعه شبکه نیز بپردازند تا احتمال پیدایش این مشکلات و خطاها به حداقل برسد.
سرپرست دفتر روابط عمومی شرکت ارتباطات سیار تا لحظه مخابره این گزارش هیچ توضیح رسمی به خبرنگار ایرنا ارایه نکرد.
"ابوالفضلی"ارایه هرگونه پاسخ به ایرنا را به دریافت آخرین آمار و گزارش از سوی مرکز ‪ SMS‬تهران منوط کرد.

  • ۸۵/۰۳/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">