ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اختلاف تعرفه بخش دولتی و خصوصی، برای پزشکانی که طرف قرارداد با بیمه نیستند، باعث شده تا پزشکان انگیزه‌ای برای بستن قرارداد برای اجرای نسخه ­نویسی الکترونیک نداشته باشند.

به گزارش فارس، سومین نشست طب‌تاک در هسته سلامت مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام با حضور رحمت الله حافظی -معاون اسبق توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت و مدیر عامل اسبق سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایران- و شهرام غفاری -مدیر کل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی- برگزار شد. در این نشست یکی دیگر از موضوعات خبرساز و مهم نظام سلامت در روزهای اخیر یعنی حذف دفترچه‌های کاغذی و نسخه ­نویسی الکترونیک مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

غفاری در مقدمه ضمن تبیین ضرورت قانونی و مدیریتی این طرح بیان کرد: از مهم ترین مشکلات نظام سلامت آن است که بیمار به پزشک مراجعه می‌کند و خدمتی را می‌گیرد و پس از آن، سابقه این خدمت از سیستم حذف می‌شود. یک سال بعد، هم بیمار و هم پزشک، کاملا فراموش کرده­اند که چه خدمتی ارائه شده است. این باعث می‌شود که خدمات دائما تکرار شوند. به علاوه گاهی تجویزات ضد و نقیض و تداخلات دارویی که همه ما تجربه کرده­ایم، رخ می­دهد. آنچه مانع این مسائل می­شود، پرونده الکترونیک سلامت است که در قانون برنامه توسعه چهارم، پنجم و ششم وجود داشته است. همچنین مزایای دیگری را از جمله مقابله با بسیاری از تخلفات و قاچاق و همچنین مدیریت محدودیت­ها و کمبودهای دارویی در صورت الزام پزشک به ثبت الکترونیکی دارو می­توان برشمرد.

در ادامه غفاری با نگاه به ابعاد اقتصادی این طرح بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی یک سازمان اجتماعی- اقتصادی است. ما از منابع عمومی بهره‌مند نیستیم و پول بیمه­شده را صرف خودش می‌کنیم. گاهی اوقات درآمد‌های ما کفاف این هزینه‌ها را نمی‌دهد لذا اولویت­بندی و برنامه­ریزی مصارف مالی در هر سازمان بیمه­گر حیاتی است. از سوی دیگر، استخراج الگوی تجویزات و مصرف خدمات به چرخه اقتصادی سازمان­های بیمه­گر کمک خواهد نمود. وی ادامه داد: در نظام سنتی کاغذ و سرنسخه ما نتوانستیم به این اهداف برسیم. نه تنها ما، بلکه دنیا با این سیستم سنتی نمی‌تواند به این اهداف برسد. تجربه دنیا نشان می‌دهد که تحقق این هدف در گرو بهره­مندی از سیستم‌های مکانیزه در نظام سلامت بوده است. با همین تفکر، سازمان تامین اجتماعی از حدود دو دهه پیش و از زمان دکتر حافظی این موارد را در دستور کار قرار داد. علاوه بر الزام قانونی نسبت به اجرای این طرح، به لحاظ مدیریتی راهکار دیگری برای ارتقای کیفیت خدمات سلامت وجود ندارد. بنابراین برای حرکت به سمت تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای بیمه‌شدگان، نسخه­نویسی الکترونیک را آغاز کردیم.

مدیر کل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به این سوال که آیا نهادی از سازمان تامین اجتماعی، اجرای این طرح را مطالبه کرده است، عنوان کرد: این تکلیف، یک سال و نیم است که بر عهده ما گذاشته شده، هرچند الزام بیرونی چندان قوی نبوده و بیشتر مدیران سازمان این موضوع را پیگیری کرده‌اند. در قانون متولی این امر و تکالیف وی یعنی وزارت بهداشت مشخص شده است. متاسفانه بسیاری از امور مرتبط با نسخه‌نویسی الکترونیک، پیش­نیاز و بسترهای این طرح هستند، که تاکنون وجود نداشته­است. به عنوان مثال کدینگ داروها و خدمات باید ثبت و تدوین شود. اما خیلی از این موارد، در گذشته اجرا نشده بود و سازمان تامین اجتماعی مجبور به انجام این امور شد. سازمان خودش را نسبت به این طرح مکلف دانست و ورود کرد.

در ادامه حافظی در زمینه ناهماهنگی­های گذشته و عدم پاسخگویی متقابل وزارت بهداشت و سازمان‌­های بیمه­گر به یکدیگر تشریح کرد: اگر نهاد ناظر و مجری یک خدمت یکسان باشند، احتمال رخداد خطا زیاد است، و حتی ممکن است ناظر هم متوجه آن خطا نشود. اما زمانی که مجری و ناظر جدا باشند، آن­ها می‌توانند بر یکدیگر نظارت کرده و در نتیجه احتمال خطا کم می‌شود. در همین راستا ما معتقد بودیم که بایستی بیمه از وزارت بهداشت جدا باشد و تا چند سال پیش نیز بیمه سلامت ایران ذیل وزارت رفاه قرار داشت. اما وزارت بهداشت مرتکب این خطای استراتژیک شد و تولی­ بیمه سلامت را بر عهده گرفت. برخی تصور می‌کردند پول و منابع مالی وجود دارد اما سازمان‌های بیمه­گر پول نمی‌دهند، در حالی که واقعا مسئله این نیست. به هر حال وزیر سابق بهداشت این موضوع را پیگیری کرد و با تحت فشار قرار دادن مجلس، بیمه سلامت ذیل وزارت بهداشت قرار گرفت.

غفاری در ادامه در مقام بیان تاریخچه طرح عنوان کرد: ایجاد پرونده الکترونیک سلامت از نظر قانون، تکلیف وزارت بهداشت بود. سال پیش، این پروژه توسط ریاست جمهوری محترم افتتاح شد. وقتی پرونده الکترونیک سلامت با وجود نواقص متعدد به ظاهر افتتاح شد، برخی گفتند که این نواقص به دلیل عدم همکاری بیمه‌ها در ارائه اطلاعات است. ما پاسخ دادیم که این پرونده حتی اطلاعات موجود و در اختیار وزارت بهداشت و بیمارستان­های آن را هم در بر ندارد. اگرچه پرونده الکترونیک سلامت در سال پیش افتتاح شد اما در عمل پرونده­ای وجود نداشت. وی تاکید کرد: من مطئمن هستم که هیچ یک از مسئولین وزارت­خانه پرونده ندارند. هرچند خوشحال می‌شوم اگر در این زمینه اشتباه کرده باشم و پرونده­ای وجود داشته باشد.

مدیر کل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر وجود نداشتن پرونده الکترونیک سلامت تا پیش از این در کشور افزود: در سال 1394 سازمان تامین اجتماعی در راستای ایجاد پرونده الکترونیک حداقل برای بیمه­شدگان خود، به صورت جدی‌تر ورود کرد و در سال 1395 مراکز ملکی کاملا مکانیزه شدند. هم اکنون در بیمارستان‌های تامین اجتماعی مثلا اگر آزمایش یا دارویی تجویز شود، سیستم کنترل می­کند که در صورتی که این دارو در هفته قبل تجویر شده، تا یک ماه اجازه تجویز مجدد آن وجود ندارد. در این سیستم، دیگر با کسری دارو مواجه نمی‌شویم و یا اینکه داروها از بین برود یا در خانه‌ها انبار شود.

وی در ادامه افزود: هم اکنون در بیش از ۳۷۰ مرکز ملکی سازمان، نسخ به صورت مکانیزه نوشته می‌شود و هر بیمار یک پرونده الکترونیک دارد. هرچند در ابتدا مقاومت‌هایی از طرف پزشکان وجود داشت اما نتایج این طرح، بسیار خوب ارزیابی شده است. در سال گذشته بیش از ۶۰ میلیون نسخه به صورت مکانیزه در مراکز ملکی تامین اجتماعی نوشته شده و تعداد نسخ کاغذی کمتر از ۰.۱ درصد از کل بود. همچنین داروخانه­ها در این سیستم دیگر نسخه کاغذی نمی‌پیچند. غفاری در ادامه در زمینه ابعاد و گستره این طرح خاطرنشان کرد: این طرح ابتدا در یزد و چند استان دیگر بصورت پایلوت اجرا شد. سال 1398 حدود ۱۰ درصد و سال 1399 بالای ۵۰ درصد نسخ ارسالی از سوی مطب‌ها، به صورت مکانیزه پیچیده شده بود. همچنین از ۲۲ هزار پزشک طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی، بیش از ۹۰ درصد در سیستم ثبت­نام نموده بودند. به طور کلی در استان تهران کمتر از ۲۰ درصد پزشکان، طرف قرارداد تامین اجتماعی هستند، هرچند در شهرستان­ها – به جز برخی شهر‌های بزرگ- حدود ۵۰ درصد پزشکان با ما قرارداد دارند.

غفاری در ادامه در ارتباط با دو مسیر مرتبط حذف دفترچه­ها و نسخه ­نویسی الکترونیک بیان کرد: از مهرماه سال 1398 ما می­توانستیم نسخ کاغذی را از مدار خارج کنیم اما چون این آمادگی در کشور وجود نداشت تا اسفندماه آن سال به طول انجامید. بحث حذف دفترچه‌ها یا همان توقف صدور، پروژه­ای مجزا از نسخه الکترونیک بود ولی نهایتا این دو به یکدیگر متصل می‌شدند. به عبارت دیگر، اگر نسخه الکترونیک زمانی صد درصد محقق شود، به معنای حذف دفترچه و کاغذ است. وی با اشاره به ایجاد همکاری‌های خوبی در این زمینه عنوان کرد: اوایل اسفندماه سال گذشته، توافق­نامه‌ای بین وزارت بهداشت و بیمه‌ها انجام شد که به موجب آن وزارت بهداشت متعهد شد تا از ابتدای خردادماه نسخ را به صورت الکترونیکی برای بیمه‌ها ارسال نماید. سازمان بیمه نیز حسب درخواست دانشگاه‌ها، ۲۷۰ میلیارد تومان جهت تجهیز دانشگاه­ها به امکانات سخت­افزاری و نرم­افزاری مورد نیاز اختصاص داد. وی اظهار امیدواری کرد که در صورتی که نسخه­نویسی الکترونیک در دانشگاه‌ها آغاز شود، شاهد یک صعود و پیشرفت آنی در تعداد نسخ الکترونیک خواهیم بود.

در ادامه حافظی -معاون اسبق توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت و مدیر عامل اسبق سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایران- با تاکید بر لزوم رفع موانع فعلی نسخه­ نویسی الکترونیک و تمهید مشوق­های مالی و غیرمالی برای پزشکان خاطرنشان کرد: از بعد مالی و به دلیل اختلاف تعرفه بخش دولتی و خصوصی، برای پزشکانی که طرف قرارداد با بیمه نیستند، انگیزه‌ای برای بستن قرارداد وجود ندارد. وی افزود: البته پزشکانی که پیش از این طرف قرارداد بوده­اند، به راحتی با توجه به مشوقات موجود از طرح استقبال کرده­اند. در دوره­ای پزشکان مجبور بودند تا در انتهای هر ماه، برگه‌های دفترچه را جمع­آوری نموده و پس از ساعت­ها ایستادن در صف، تحویل دفاتر بیمه دهند. شان و وظیفه پزشک این نبود که بحمدالله این مشکل در این طرح حل شده است.

در ادامه غفاری در تکمیل مسئله حافظی عنوان کرد: اینکه چرا تمایل پزشکان جهت همکاری با سازمان تامین اجتماعی یا سایر بیمه‌های پایه کم بوده، یک مسئله­ کاملا اقتصادی است. زمانی که پزشک، مشتری آماده دارد و پول نقد می‌گیرد و سازمان بیمه‌گر پول را با یک سال تاخیر می‌دهد، طبیعتا ترجیح می‌دهد که قرارداد نداشته باشد و فارغ از هر گونه سوال و جواب بیمه، مستقیم پول را از بیمار در ازای ارائه خدمت دریافت کند. وی در ادامه به ابعاد مسئله اختلاف تعرفه بخش دولتی و خصوصی پرداخت و از آن به عنوان یک مسئله بنیادین در نظام سلامت یاد کرد که باید حل شود.

مدیر کل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی در ادامه در زمینه مشوق‌‌های طرح نسخه ­نویسی الکترونیک بیان کرد: در این طرح تلاش شد تا هم از مشوق‌های مالی و هم غیرمالی استفاده شود. به عنوان مثال با توجه به سابقه تاخیر بیمه در پرداخت‌ها، تصمیم بر آن شد تا هر وقت که پزشک نسخه را الکترونیکی ثبت کرد، به صورت سیستمی و در آخر شب هزینه به حساب وی واریز گردد. بسیاری از پزشکان این را امتحان کردند و نتیجه گرفتند و پس از آن، تمام نسخه‌های خود را به صورت الکترونیکی می‌نویسند. همین موضوع به صورت دیگری برای داروخانه­ها پیگیری شد، داروخانه ­ها ۳۰ درصد هزینه را از مراجعه­کننده می‌گیرند، ۲۰ درصد را هم بصورت آنلاین از بیمه ­گر دریافت می­کنند و مابقی نیز بعدا پرداخت می‌شود. همچنین در زمینه مزایای طرح برای نظام سلامت و بیمار گفتگو­های متعددی با پزشکان صورت گرفت. به علاوه ما مانعِ داشتن قرارداد با بیمه را برداشتیم.

هر پزشکی که برای اولین بار به سامانه ما متصل می­شود، انتخاب می­کند که آیا می‌خواهد طرف قرارداد با بیمه شود یا خیر. در صورت تایید هویت وی در سامانه ظرف یک تا دو روز، می­تواند به صورت الکترونیکی نسخه­نویسی کند و ما موظف به بازپرداخت هستیم. در نتیجه این اقدامات، هم­اکنون بیش از ۱۰۰۰ پزشک که طرف قرارداد نیستند، نسخه الکترونیکی می‌نویسند.

در پایان غفاری ضمن تاکید بر این مسئله که نظام سلامت هزینه بسیاری برای آزمون و خطای مدیران می­پردازد، عنوان کرد: طرح نسخه الکترونیک به تنهایی نمی‌تواند همه مسائل نظام سلامت را حل کند اما راه­حل بسیاری از مسائل است. علی­رغم تجربه چندساله سازمان تامین اجتماعی در این زمینه، این طرح در دوران کودکی خود است و با توجه به گستره موضوع و ذینفعان متنوع آن، در گذر زمان بالغ خواهد شد، و هرچه طرح بالغ­تر شود، میتوان از مشارکت پزشکان بیشتری بهره­مند شد. دکتر حافظی نیز در پایان اجرای طرح نسخه­نویسی الکترونیک را اجتناب ناپذیر توصیف کرد و ابراز امیدواری نمود که نواقص فعلی طرح در آینده مرتفع گردد.

خاطرنشان می‌شود که رویداد طب‌تاک در هسته سلامت مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام در هفته های بعد هم ادامه می‌یابد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">