ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پس دعوای فیلترینگ سر چیست؟

| چهارشنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۶، ۰۹:۳۴ ق.ظ | ۰ نظر

زهرا میرخانی - دبیر شورای عالی فضای مجازی هفته گذشته گفته طی دو سال گذشته استفاده از فیلترشکن به شدت کاهش یافته و در حال حاضر میزانی که از فیلترشکن استفاده می‌شود، کمتر از سه درصد ترافیک کشور است.

هرچند او به دلایل میزان کاهش استفاده از فیلترشکن اشاره‌ای نکرده است و اساسا مشخص نیست که در دو سال اخیر چه اتفاقی افتاده که ناگاه شاهد این کاهش شدید بوده‌ایم.

اما بگذارید به این آمار از سمت دیگری نگاه کنیم. این یعنی 97 درصد ترافیک اینترنت کشور خارج از فیلترشکن‌ها در حال جابجایی است که اگر اینطور باشد خبر خوبی است.

اما جالب‌تر این است که همین آمار کمتر از سه درصد ترافیک کشور هم در جای خود قابل تحلیل است. برای مثال خود دبیر شورای‌عالی فضای مجازی گفته بسیاری از نظام‌ها باید از وی‌پی‌ان استفاده کنند مانند بانک‌ها در فعالیت‌های اقتصادی، مکاتبات اداری و تعیین هویت، بنابراین نمی‌توان به سهولت نسبت به تعطیلی یا ممنوعیت قانونی وی‌پی‌ان صحبت کرد.

آمارها می‌گوید میلیون‌ها ایرانی عضو شبکه‌های اجتماعی فیلترشده یعنی فیس‌بوک و توییتر هستند و دسترسی به این شبکه‌ها هم قاعدتا از طریق فیلترشکن مقدور است. پس اگر جمع بانک‌ها و کاربرانی که برای سر زدن به این دو شبکه بانکی را هم که از فیلترشکن استفاه می‌کنند از آن کمتر از سه درصدی که کل ترافیک اینترنت کشور را به خود اختصاص داده‌اند کسر کنیم، معنا و مفهوم آن این است که شاید کمتر از یک درصد کاربران اینترنت از فیلترشکن برای دسترسی به مسایل غیراخلاقی یا سایر سایت‌هایی که در ایران فیلتر شده‌اند، استفاده می‌کنند.

حال سوال اینجاست که این همه دعوا بر سر فیلترینگ و رفع فیلتر و سالم‌سازی فضای مجازی میان مسوولان بر سر چیست؟

وقتی بر اساس این آمار می‌توان گفت تقریبا 99 درصد کاربران از اینترنت استفاده بهینه می‌کنند، آیا نگرانی‌ها و مجادلات صرفا بر سر همان یک درصد احتمالی است؟

در این صورت صرف هزینه‌های زیاد برای اجرای طرح فیلترینگ هوشمند آیا همچنان لازم است؟ ماجرای بازار داغ خرید و فروش فیلترینگ چیست؟(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۶/۰۶/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">