ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دبیر شورای عالی فضای مجازی با انتقاد از اینکه موضوعات کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ نباید به بیرون تسری پیدا کند، گفت:در صورتیکه موضوع اختلاف‌نظر در این زمینه بیش از حد شود شورا ورود می کند.

ابوالحسن فیروزآبادی در حاشیه بازدید از نمایشگاه الکامپ ۲۰۱۷ تهران در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر برای ورود شورای عالی فضای مجازی به موضوع اختلاف‌نظر وزارت ارتباطات با دادستانی کشور در زمینه سرویس تلگرام گفت: برای این‌گونه اختلافات در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مکانیزمی پیش‌بینی شده است که به نظر می‌رسد پاسخگوی حل این مسائل باشد؛ به نحوی که نظام رأی‌گیری در جلسات این کارگروه وجود دارد.

وی ادامه داد: در خصوص سرویس تلگرام شاهد آن هستیم که مواردی به بیرون از این کارگروه تسری پیدا کرده است که از نظر من صلاح نیست؛ در صورتی که این موارد بیش از حد به بیرون تسری یابد، در شورای عالی فضای مجازی به آن خواهیم پرداخت.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به نحوه رأی‌گیری در تعیین کارگروه مصادیق فیلترینگ که بعضاً مورد اعتراض دادستانی کل کشور قرار دارد، گفت: نظام رأی‌گیری در این کارگروه درست است و ممکن است انتقاداتی به تصمیمات کارگروه وارد باشد اما به طور کل نظام رأی‌گیری مشکلی ندارد.

 

حوادث فضای مجازی پیشگیری می‌شود

فیروزآبادی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار مهر در خصوص تدوین نظام پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی که از سوی این شورا به مرکز ملی فضای مجازی واگذار شده است، توضیح داد و گفت: در فضای مجازی شاهد حوادث زیادی برای شهروندان و شرکت‌ها از جمله کلاهبرداری‌ها و اخاذی‌هایی هستیم که باید متولیان آن شناسایی شده تا این‌گونه موارد توسعه پیدا نکند.

وی ادامه داد: به دلیل خاصیت‌هایی که در شبکه ارتباطات وجود دارد و فاصله زمانی و مکانی از بین می‌رود، یک حادثه کلاهبرداری می‌تواند به سرعت در سراسر کشور اتفاق بیفتد که برای مدیریت این‌گونه حوادث در سطح شهروندان، شرکت‌های خصوصی، نیروهای انتظامی، حراست‌ها و سازمان‌ها طرحی را تدوین کرده‌ایم.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی اظهار امیدواری کرد که این طرح به زودی در شورای عالی فضای مجازی به بحث گذاشته و به تصویب برسد.

به گفته فیروزآبادی، هر نوع جرایم، کلاهبرداری و حادثه‌ای که باعث اختلال در فعالیت فضای مجازی می‌شود و نیز حملات و آسیب‌های سیستمی که کارکردهای شبکه‌های ارتباطی و سامانه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را دچار اختلال می‌کند، در این نظام آمده و برای رسیدگی به آن پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه در این طرح مدیریت حوادث در حوزه فضای مجازی مد نظر قرار گرفته، ادامه داد: این نظام پیش از جرایم دیده شده است، چرا که ممکن است برخی از حوادث منجر به جرم شود؛ به همین دلیل مباحث فنی و تکنیکال و نحوه مقابله سازمان‌ها با آن را دیده‌ایم تا در صورتی که شرکت و یا شهروندان دچار حادثه شوند، تکلیفشان مشخص باشد و بدانند باید به کجا مراجعه کنند.

 

پیشنهادی برای پست وزارت ارتباطات نداشتم

دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به سؤالی مبنی بر پیشنهاد تصدی پست وزارت ارتباطات در دولت دوازدهم از سوی رئیس‌جمهور گفت: تاکنون در این زمینه مذاکره‌ای با من صورت نگرفته و هنوز با فرد دیگری نیز مذاکره نشده است.

 

۱۵ درصد ترافیک فضای مجازی مربوط به ویدئو است

فیروزآبادی با تأکید بر اقدامات صورت گرفته در خصوص مدیریت شبکه فضای مجازی و ساماندهی این فضا در کشور مطابق با مصوبات شورای عالی فضای مجازی گفت: این مدیریت سبب شده که برای مثال در زمان انتخابات شاهد کمترین تخلفات در فضای مجازی باشیم.

وی با اشاره به اینکه بخش مهمی از توسعه فضای مجازی کشور به سمت سرویس‌های ویدئویی در حرکت است، تصریح کرد: هم‌اکنون ترافیک ویدئو و سرویس‌های درخواستی آنلاین در برخی کشورها از ۶۰ درصد نیز فراتر رفته است، اما در کشور ما ترافیک استفاده از ویدئو در فضای مجازی ۱۵ درصد برآورد می‌شود که در این زمینه در برخی موارد مقصر سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد هستند؛ چرا که ما معتقدیم در حوزه فرهنگ‌سازی سرویس‌های مبتنی بر ویدئو و تصویرهای محرک، کم‌کاری صورت گرفته است.

 

شبکه ملی اطلاعات فعلی نهایی نیست

رئیس مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه کارنامه دولت در حوزه شبکه ملی اطلاعات و رفع دغدغه‌های مد نظر مقام معظم رهبری در این خصوص گفت: سندی در شورای عالی فضای مجازی برای الزامات شبکه ملی اطلاعات تبیین شد که تعیین تکلیفی برای سازمان‌های مختلف در این زمینه است. برای مثال زیرساخت‌های حیاتی کشور باید دارای شبکه اختصاصی مجازی شوند و به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.

فیروزآبادی ادامه داد: مدیریت شبکه، استقلال و سالم‌سازی فضای مجازی در این سند برای بیش از ۳۰ سازمان و وزارتخانه تعیین تکلیف شده است و جلسات توجیهی نیز اخیراً در مرکز ملی فضای مجازی برای اجرای این تکالیف دیده شده است.

وی گفت: فازهای تعریف شده برای شبکه ملی اطلاعات در حقیقت ایمن‌سازی شبکه موجود تا حصول نهایی شبکه ملی اطلاعات است؛ به نحوی که شبکه فعلی بدون وقفه در کارکردهای خود ادامه یابد و توسعه خود را داشته باشد و از سوی دیگر بستر را برای شبکه ملی اطلاعات آماده کنیم.

 

در اتصال سازمان‌ها برای تجارت الکترونیک دچار عقب‌افتادگی هستیم

دبیر شورای عالی فضای مجازی در مورد موازی‌کاری موجود در حوزه الکترونیکی شدن خدمات دولتی نیز گفت: در دنیا الکترونیکی شدن با مشکلاتی همراه است و یکی از این مشکلات که در کشور ما نیز دیده می‌شود، تعامل سازمان‌ها و شرکت‌ها و هویت‌های حقیقی و حقوقی در فضای مجازی است که باید این تعامل را تسهیل کند.

وی اظهار داشت: با فراهم شدن درگاه خدمات دولت (GSB)، سازمان‌ها باید به این شبکه متصل شوند و موازی‌کاری و دوباره‌کاری به حداقل برسد.

فیروزآبادی همچنین در مورد بهبود فضای کسب و کار با اتصال سازمان‌ها به سرویس تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیک گفت: فراهم شدن این موضوع نیازمند زیرساخت‌هایی از قبیل امضای دیجیتال و تعیین هویت در فضای مجازی است که در رابطه با اتصال سازمان‌ها به این سرویس‌ها دچار عقب‌افتادگی هستیم و با وجود اینکه بانکداری الکترونیک خوب عمل کرده است، اما نیازمند جامعیت سرویس تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیک برای بهبود فضای کسب و کار در این بخش هستیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">