ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گفت و گوی بازتاب با نصرا... جهانگرد

| پنجشنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۸۴، ۰۹:۵۹ ق.ظ | ۰ نظر

مهندس نصرالله جهانگرد، دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی کشور، ضمن بازدید از سایت «بازتاب»، در گفت‌وگویی، به ابهامات مطرح‌شده راجع به طرح «تکفا» پاسخ گفت.
جهانگرد، مهم‌ترین دستاورد شورای عالی اطلاع‌رسانی؛ یعنی برنامه «تکفا» در پیشبرد حوزه‌های مختلف «فناوری اطلاعات» کشور را مثبت ارزیابی کرد و گفت: «هرچند قبول دارم که ممکن است در برخی موارد یا پروژه‌ها، اشتباه کرده باشیم، ولی معتقدم جهت کلیت فعالیت‌های ما در قالب برنامه تکفا رو به جلو بوده است؛ بنابراین، نباید به خاطر انتقاد به بخش‌هایی از این برنامه، کل آن را زیر سؤال برد».
جهانگرد گفت: «خوشحالیم که در شورای عالی اطلاع‌رسانی، روال انجام کارها به قدری سیستماتیک، طراحی و اجرا می‌شود که با تغییر و تحول در افراد، خلل چندانی به روند فعالیت و انجام وظایف وارد نمی‌آید».
وی در مورد اعتراضاتی که به نحوه تخصیص منابع و عقد قراردادها به دبیرخانه این شورا می‌شود، گفت: «برخی از این منتقدان به دنبال سهم‌خواهی هستند و برخی دیگر، اطلاعات درستی در مورد ما ندارند و به شایعات تکیه می‌کنند، البته این اشکال را قبول دارم که فقدان روابط عمومی برای شورای عالی اطلاع‌رسانی، یک نقص است و باید اطلاع‌رسانی ما راجع به فعالیت انجام شده، بیشتر و بهتر از این می‌بود».
دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی، همچنین اضافه کرد که این شورا، جز در موارد معدود و مبالغی اندک، به طور مستقیم با ارگان‌های دولتی و خصوصی قرارداد نمی‌بندد و پولی را توزیع نمی‌کند، بلکه بیشتر تمرکز شورای عالی اطلاع‌رسانی در قالب برنامه تکفا، بر کار کارشناسی و تعیین ارزش طرح‌ها و کارهاست. افزون بر این، این شورا برای تجدید قرارداد، گزارش دقیق عملکرد سال گذشته طرف مقابل را مطالبه می‌کند.
جهانگرد گفت: «در قالب طرح تکفا، در هیچ کجا قراردادی با مبلغ بیش از ده میلیون تومان وجود ندارد و اگر باشد یا از محل اعتبارات تکفا نیست و یا تخلفی صورت گرفته است».
دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی و نماینده ویژه رئیس‌جمهور در حوزه IT، بسیاری از آمار و ارقام منتشره در یکی از روزنامه‌های پرتیراژ صبح را دروغ خواند و اعلام کرد: جزئیات همه قراردادها و اختصاص بودجه‌های «تکفا» بر وب‌سایت آن (www.takfa.ir) موجود است.
نصرالله جهانگرد در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران «بازتاب» که از ادعای اخیر دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی، مبنی بر «نزدیک به صفر رساندن بیکاری در حوزه IT» ابراز شگفتی می‌کرد، بار دیگر بر این ادعا پافشاری کرد و افزود: «درصد بیکاری در میان فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با IT، نظیر مهندسی کامپیوتر به صفر نزدیک شده است و کارفرمایان این حوزه، همیشه از ما گلایه دارند که باعث شده‌ایم، نرخ دستمزدها بالا رود که این خود، نشان‌دهنده «تقاضا»ی کار بیشتر از «عرضه» در حوزه IT است. اگر در میان فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با IT بی‌کار سراغ دارید، به ما معرفی کنید!».
وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد فیلترینگ سایت‌ها، ضمن تبرئه شورای عالی اطلاع‌رسانی در این زمینه گفت: «مسئله فیلترینگ در سطح بین‌المللی، مسئله‌ای رایج و متعارف است، منتها بحث بر سر مصادیق است و من معتقدم در این زمینه، کار نادقیق صورت گرفته است و بخشی از این مسئله، ناشی از کم‌اطلاعی مسئولان تصمیم‌گیرنده از فضای اینترنت و راهکارهای مناسب است».
مهندس جهانگرد در همین زمینه گفت: «بنا بر اطلاعات ما، از میان حجم اطلاعات ردوبدل شده از طریق اینترنت بین ایران و جهان، حدود نیمی از اطلاعات مربوط به تلفن اینترنتی و کمتر از 2 درصد با محتوای پورنوست و بخش عمده ترافیک کاربران ایرانی مربوط به سایت‌های خبری است».
وی درباره ترافیک اینترنت در ایران گفت: «در حال حاضر روزانه حدود هفت میلیون ارتباط از طریق اینترنت در ایران صورت می‌گیرد که حدود نیمی از آن مربوط به تماس‌های تلفنی و حدود 50 درصد نیز مربوط به استفاده از سایت‌های اینترنتی است».
در این بازدید که حدود سه ساعت به طول انجامید، جهانگرد، مختصری از طرح‌ها و پیشنهادهای خود جهت «پوست‌اندازی در عرصه اطلاع‌رسانی ملی» را تشریح کرد.
وی گفت: «ساماندهی و الکترونیکی کردن هویت پول، هویت مکان و هویت فرد، مهم‌ترین عوامل برای شفاف‌سازی اطلاع‌رسانی و حذف بخش مهمی از سوءاستفاده‌ها و رانت‌خواری‌هاست. ما در هر سه مورد، بخش مهمی از مشکلات را حل کرده‌ایم و کارهای زیربنایی را انجام داده‌ایم، اما متأسفانه مشکلات فراوانی از سوی خود دولت ایجاد می‌شود. مثلا بیشتر رؤسای بانک‌های دولتی مشهور ایران که به زحمت به ده نفر می‌رسند، کل نظام اقتصادی را در دست دارند و مخالف شفاف‌سازی سیستم اقتصادی و الکترونیکی کردن هویت پول هستند.
وی همچنین حجم فعالیت شورای عالی اطلاع‌رسانی در زمینه خط و زبان فارسی در محیط‌های رایانه‌ای را بزرگ و مهم توصیف کرد و گفت: «ما در زمینه ساماندهی فونت فارسی در محیط‌های ویرایشی و گرافیک، دو قرارداد مهم با دو گروه تخصصی مهم داریم و امیدواریم تا دو ماه دیگر، نتایج کار آنان را به صورت open-source در اختیار عموم قرار دهیم».
مهندس نصرالله‌ جهانگرد، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف سایت «بازتاب»، با نحوه مدیریت تکنیکی این سایت نیز آشنا شد.

  • ۸۴/۰۶/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">