ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پیش از این وقتی مزایای اشتراک سواری را برمی شمردند و از معایب تک سرنشین می گفتند، کاهش آلایندگی را عنوان می کردند. اما حالا مطالعات نشان می دهد که پدیده جدید تاکسی های اینترنتی و به اشتراک گذاشتن سواری، آلایندگی بیشتری ایجاد می کند و در آلودگی آب و هوا مؤثرتر است.
مطالعات جدید در 7 شهر بزرگ آمریکا نشان می دهد خدمات اشتراک سواری (Ride-hailing services) آلاینده های کربنی را افزایش می دهد و با این مسافرت های شهری، آلودگی بیشتری نسبت به خودروهای شخصی ایجاد کرده است و دلیل اصلی آن این است که مسافران وسایل عمومی حمل و نقل را به سمت خود جذب کرده است.

گزارش را یک گروه فعال اجتماعی غیرانتفاعی با عنوان «اتحادیه دانشمندان دلواپس» Union of Concerned Scientists تهیه و منتشر کرده است. در این گزارش از شرکت های جدید فعال در فناوری های تاکسی های اینترنتی مثل اوبر و لیفت خواسته است به ناوگان های خودروهای برقی مجهز شوند، تعداد کسانی که در هر تریپ جابه جا می شوند را بالا ببرد (که در اصطلاح به آن pooled ride می گویند) و مسیرها را طوری در اختیار مسافران بگذارد که بتوانند بیشتر از خدمات حمل و نقل عمومی مثل مترو نظایر آن استفاده کنند.

یافته های چند تحقیق در دو سال اخیر نشان می دهد رونق «اشتراک سواری» موجب تراکم شدیدتر ترافیک در داخل شهر شده و مردم هم کمتر از وسایل نقلیه عمومی مثل مترو و اتوبوس شهری استفاده می کنند و از سویی مالکیت خودروهای شخصی پا به پای افزایش خدمات «اشتراک سواری» افزایش نمی یابد.

در این تحقیقات سعی به عمل آمده تا میزان آلودگی ناشی از ظهور و رونق «اشتراک سواری» اندازه گیری شده و مقادیر کمی به دست آید. یافته های این محققان این است که به طور متوسط، یک سفر با خودروی در حال خدمت در «اشتراک سواری» 50 درصد بیشتر از خودروی شخصی دی اکسید کربن منتشر می کند.

اوبر نسبت به این گزارش واکنش نشان نداده و اظهار نظر نکرده است اما می گوید آنها می خواهند بخشی از راه حل کاهش آلودگی هوا باشند نه بخشی از مشکل. آنها تلاش می کنند که تعداد افراد جابه جا شده به ازای هر سفر شهری را افزایش دهند و از وسایل نقلیه با آلایندگی کمتر استفاده کنند تا در کاهش آلودگی مؤثر باشند.

لیفت در بیانیه ای، یافته های این گزارش در مورد «اشتراک سواری» را گمراه کننده دانست به خصوص آن که این شرکت تلاش می کند مردم را تشویق کند وسایل نقلیه خود را به اشتراک بگذارند تا در یک سفر به جای یک نفر چند نفر همراه شوند و سیاست این شرکت گسترش خودروهای برقی است.

هم اوبر و هم لیفت، اسکوتر و دوچرخه های برقی را به ناوگان حمل و نقل خود افزوده اند. همچنین هر دو تاکسی اینترنتی در آمریکا به نرم افزارهای خود اطلاعات استفاده از خدمات حمل و نقل عمومی را اضافه کرده اند. هر دوی آنها در چند شهر مهم برقی سازی خودرو را ترویج می کنند.

بر اساس این گزارش حتی وقتی که این تاکسی های اینترنتی چند مسافر در یک مسیر را شناسایی می کنند و با یک خودرو می فرستند، به همان اندازه یک خودروی شخصی یا در اصطلاح تک سرنشین آلودگی ایجاد می کنند. در حال حاضر در ایالات متحده فقط 15 درصد از سفرهای انجام شده با روش «اشتراک سواری» بوده است.

با این که ناوگان خودروهای «اشتراک سواری» نسبتاً نو تر هستند و مصرف سوخت بهینه تری نسبت به کل ناوگان خودرویی دارند، بیشتر آلایندگی این خودروها در اثر طی مسافت هایی است که بدون مسافر طی می کنند. به طور متوسط 42 درصد از فعالیت های انجام شده توسط خودروهای مشغول در «اشتراک سواری» مثل انتظار پیش از آمدن مسافر، رساندن خودرو به محل سوار شدن مسافر و نظایر آن باعث افزایش مصرف بنزین و آلایندگی می شود.

این تحقیقات در شهرهای بوستون، شیکاگو، لس آنجلس، نیویورک، سانفرانسیسکو، سیاتل و واشنگتن انجام شده و اطلاعات آن با سایر تحقیقات انجام شده در هم تلفیق شده است. حتی بخشی از این تحقیقات به سفارش و هزینه اوبر و لیفت انجام شده است.

با اندازه گیری ها مشخص شده است که «اشتراک سواری» نسبت به وسایل نقلیه عمومی مثل اتوبوس، ترن، دوچرخه و پیاده، 70 درصد آلایندگی بیشتری ایجاد می کند.

اوبر و لیفت به طور مدوام سعی دارند نقش خود را برجسته کنند و عامل ترافیک سنگین را خودروهای خصوصی و تجاری جلوه دهند.

منبع: سایپانیوز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">