ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران
شبنم کـهـن‌چی -امروز وارد آخرین هفته سال 2015 شدیم. رسانه‌های اجتماعی از سال 2013 در دنیای آنلاین پرچمدار بزرگ‌ترین تحولات بوده‌اند. سال 2013، سال شبکه‌های اجتماعی بود؛ طی این سال استفاده کاربران از شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان رشد چشمگیری داشت. سال 2014 را سال همبستگی جهانی با کمک رسانه‌های اجتماعی دانستند. در سال 2014 رسانه‌های اجتماعی به کاربران کمک کردند تا درباره رویدادها و اخبار سریع‌تر آگاه شوند و بستری شدند تا با برگزاری کمپین‌های آنلاین به کاربران کمک کنند ضمن آگاه شدن از موضوعاتی مانند انواع بیماری‌ها یا بی‌عدالتی‌ها بدون در نظر گرفتن نژاد و ملیت از سراسر دنیا با یکدیگر متحد شوند تا به یاری کسانی بشتابند که به کمک آنها نیاز داشتند. اما سال 2015 را با توجه به افزایش جدل‌های سیاسی و حضور داعش و فعالیت هکرها در شبکه‌های اجتماعی که امنیت اطلاعات و جان انسان‌ها را به خطر انداخت، چه می‌توان نام نهاد؟
امسال هم مانند دو سال گذشته، رسانه‌های اجتماعی نقش پررنگی در زندگی مردم سراسر جهان ایفا کردند. سایت socialmediatoday.com مهم‌ترین شبکه‌های اجتماعی سال 2015 را که کاربران بیش از شبکه‌های دیگر از آنها در کسب و کار، زندگی روزمره و روابط اجتماعی بهره برده‌اند را معرفی کرده است.
Randy Milanovic نویسنده گزارش مهم‌ترین اپلیکیشن‌های رسانه‌های اجتماعی در سال 2015 نام 20 اپلیکیشن را فهرست کرده و معتقد است با توجه به فعالیت سال جاری این اپ‌ها، صاحبان کسب و کار و حتی سیاستمداران نباید نسبت به این اپلیکیشن‌ها بی‌تفاوت باشند. این فهرست شامل اپلیکیشن‌های Twitter، FaceBook، Linkedin، Xing، Renren، google+، disqus، Linkedin pluse، tumblr، pinterest، twoo، MyMFB، youtube، Instagram، vine، Whatsapp، vk.com، meetup، secret، medium.
از بین شبکه‌های اجتماعی که در این فهرست وجود دارد حتما با کارایی و تاثیرگذاری توییتر و فیس‌بوک آشنا هستید. لینکدین نیز طی سال 2015 مورد توجه بسیاری از متخصصان و شاغلان سراسر دنیا قرار گرفته و فرصت‌های شغلی زیادی برای افراد به وجود آورده است. گوگل پلاس نیز که همچنان یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی دنیاست. اگرچه محبوبیت فیس‌بوک و توییتر را ندارد اما با توجه به تغییراتی که موسسان گوگل در این شبکه اجتماعی به وجود آورده‌اند، مشخص است که تلاش می‌کنند این شبکه را مورد پسند کاربران کنند. درباره تامبلر کمتر صحبت کرده‌ایم شاید به این خاطر که در ایران چندان محبوب نیست. تامبلر نه تنها فرصت انتشار مطلب برای کاربرانش مهیا می‌کند بلکه به آنها کمک می‌کند به سادگی کاربران مورد نظر خود را دنبال کرده و مطالب محبوب‌شان را بازنشر کنند. علاوه بر این ابزاری برای مدیریت شبکه‌‌های اجتماعی نیز فراهم کرده است. درباره پینترست نیز همینقدر بگوییم که منبع الهام بخش بسیاری از هنرمندان، طراحان، عکاسان، بازاریابان و کسب و کارهای مختلف است. حتی اگر نخواهید ایده خاصی برای کارتان بگیرید، به عنوان یک کاربر معمولی از دیدن عکس‌هایی که در این شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود لذت خواهید برد. اینستاگرام نیز در حال حاضر محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی عکس محور است که بستر بسیاری از کسب و کارهای کوچک هم شده. درباره Vine هم باید گفت هنوز فراگیر نشده اما با توجه به افزایش محبوبیت ویدیو و آینده درخشان شبکه‌هایی که بر این محور فعالیت می‌کنند، روزهای روشنی در انتظارش است. اپلیکیشن پیام‌رسان WhatsApp را هم می‌شناسید.
از بین این رسانه‌های اجتماعی شاید با چندتایی آشنا نباشید که به اختصار درباره هر کدام از آنها توضیح می‌دهم.
 Xing: این شبکه یک پلت فورم برای شبکه‌های کسب و کار است؛ بزرگ‌ترین شبکه کسب و کار به زبان آلمانی که در حال حاضر بیش از 15 میلیون کاربر دارد. بسیاری از متخصصان و کارشناسان با استفاده از این شبکه می‌توانند نیاز شغلی خود را برآورده کنند. مووسسان این شبکه معتقدند چه دانش‌آموز باشید، چه مدیری جوان با استفاده از این شبکه می‌توانید شغل رویایی خود را به دست آورید.
Renren: این شبکه بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی چینی است که در میان جوانان این کشور از محبوبیت بسیاری برخوردار است. روش کار این شبکه شباهت زیادی به شبکه اجتماعی فیس‌بوک دارد و کاربران می‌توانند به سرعت و سادگی افکار و نظرات خود را با دوستان‌شان به اشتراک بگذارند. کاربران این شبکه به خدمات مالی برای انجام معاملات خود دسترسی دارند. انجام بازی آنلاین و دیدن فیلم در این شبکه از دیگر فعالیت‌های محبوب کاربران است. این شبکه حدود 227 میلیون کاربر دارد.
Disqus: این سایت یک شبکه اجتماعی نیست اما پلت‌فورم آن شباهت بسیاری به شبکه‌های اجتماعی دارد و به بهبود روابط اجتماعی افراد کمک می‌کند. این سایت بستر مناسبی برای ناشران است تا ضمن معرفی خود درآمدشان را نیز افزایش دهند. همچنین ابزاری برای مدیریت سایت کاربران است و در سال گذشته مورد توجه بسیاری از کاربران بوده است.
Twoo: یک شبکه اجتماعی بلژیکی است و کاربرانی از سراسر جهان دارد. این شبکه اجتماعی دارای امکانات معمولی مانند به‌روزرسانی با متن و به اشتراک‌گذاری عکس است. همچنین دارای بازی‌های آنلاین است و برای کاربرانش امکان چت کردن با یکدیگر را فراهم می‌کند. شبکه اجتماعی بلژیکی Twoo محبوب کاربران جوانی است که دوست دارند با یکدیگر آشنا شده و زمانی را به سرگرمی و تفریح بگذرانند. این شبکه اجتماعی بیش از 177 میلیون کاربر فعال دارد.
MyMFB: شبکه اجتماعی جایگزین فیس‌بوک برای مسلمانان. طی سال گذشته فعالیت کاربران این شبکه افزایش چشمگیری داشته است. این شبکه اجتماعی دارای امکاناتی مشابه فیس‌بوک است و کاربران این شبکه می‌توانند با بیش از 500 هزار مسلمان از 175 کشور جهان ارتباط برقرار کنند.
vk.com: نسخه کپی برابر اصل فیس‌بوک در اروپا. این شبکه اجتماعی روسی که بنیان‌گذارش تبعیدی خالق تلگرام است در روسیه از محبوبیت فراوانی برخوردار است. کاربران روسی از این شبکه برای انتشار اطلاعات تخصصی و حرفه‌ای خود و نیز برقراری روابط اجتماعی و خصوصی‌شان استفاده می‌کنند. شبکه اجتماعی VK.Com بیش از 100 میلیون کاربر فعال دارد.
Meetup: این یک پلت‌فورم برای سازماندهی گروه‌های محلی با هدف و منافع خاص و مشترک است. در این سایت از برگزاری گردهمایی‌هایی درباره موضوعاتی مانند موسیقی و عکاسی گرفته تا تکنولوژی، حقوق بشر و فعالیت‌های اجتماعی انجام می‌شود. MeetUp کمک می‌کند تا افراد با توجه به علاقه‌مندی‌های خود دوستان جدیدی پیدا کنند و برای بحث و تبادل نظر گرد هم جمع شوند.
Secret: این شبکه اجتماعی را شاید بتوان بهترین برنامه پیام‌رسانی دانست که مردم تلاش کردند از آن استفاده کنند. نحوه کار این اپلیکیشن بسیار ساده بود؛ کاربران گروهی از دوستان خود ایجاد می‌کردند یا به گروهی می‌پیوستند و به صورت ناشناس پیام ارسال می‌کردند. فعالیت این شبکه پیام‌رسان در حال حاضر متوقف شده است.
Medium: این شبکه اجتماعی یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی است که به کاربران در زمینه‌های مختلف کمک می‌کند. شاید شما هم از جمله کاربرانی باشید که اگر نه هر روز اما یک روز در میان سوالی که با How to شروع می‌شود را با موتور جست‌وجوی گوگل در میان می‌گذارید. اگر از این کاربران باشید این شبکه اجتماعی برایتان جالب خواهد بود. در این شبکه توصیه‌ها، راهنمایی، مقالات و نکات بسیاری در زمینه‌های گوناگون از سوی کارشناسان مطرح شده که می‌تواند به بسیاری از سوالاتی که با How To شروع می‌شود پاسخ دهد.
نکته جالبی که در انتخاب برترین رسانه‌های اجتماعی سال 2015 دیده می‌شود، رشد شبکه‌های اجتماعی ملیتی است. در سال 2015 بلژیک، آلمان، روسیه و چین از کشورهای پیشتاز در حوزه شبکه‌های اجتماعی بوده‌اند. (منبع:فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">