ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران
وزیر بهداشت با اشاره به مشکلات بیماران خاص در تأیید نسخه‌های دارویی از سوی بیمه و دریافت آن از داروخانه‌های مشخص شده، خواهان چاره‌اندیشی سریع برای حل این مشکل شد و گفت: نباید بیماران برای تأیید نسخ دچار معطلی و رنج مضاعف شده و ضروری است در این خصوص سیستم استعلام بیمه از نظر کیفی، سرعت و چاره‌اندیشی ارائه خدمت، بهبود یابد.
دکترقاضی‌زاده هاشمی همچنین با نامطلوب خواندن سرعت ارائه خدمات الکترونیک در حوزه سلامت خواهان پرهیز از سلیقه‌پردازی شخصی و توجه به منافع بیماران و دریافت‌کنندگان خدمت از سوی دستگاه‌های دست‌اندرکار شد و گفت:در واقع با بهره‌گیری از سامانه‌های الکترونیکی می‌توان معطلی داروخانه‌ها برای دریافت استعلام بیمه‌ها در تأیید نسخه‌های بیماران تحت پوشش و نیز کیفیت‌بخشی در ارائه خدمات به بیماران خاص را برطرف کرد.

به حقوق بیماران توجه کنیم
دکترهاشمی با تشریح وضعیت بیماران خاص تأکید کرد: در واقع نباید بیمار علاوه بر درد و رنج ناشی از بیماری، معطل استعلام بیمه‌ها برای تأیید نسخه و سپس دریافت خدمت شود.در واقع درحالی‌که مشکل اصلی باید از سوی بیمه‌ها حل شود و استعلام نسخ بیماران خاص از سوی بیمه موجب معطلی و بروز صف‌های طولانی در داروخانه‌های ارائه‌کننده داروی بیماران خاص می‌شود اغلب انتقادها نیز معطوف به وزارت بهداشت می‌شود که این امر صحیح نیست.
وزیر بهداشت افزود: باید از تخلفات بخش پزشکی، تجویز نامناسب و غیرضرور داروهای گرانقیمت و تصویربرداری‌های پزشکی غیرضروری که تنها متحمل هزینه به بیمار است از طریق سیستم نظارتی قوی جلوگیری کرد که متأسفانه امکانات این امر در اختیار ما گذاشته نشده است.

انتقاد وزیر بهداشت از بیمه‌ها
دکترسیدحسن هاشمی اما با انتقاد از قرار نگرفتن فایل اطلاعات بیماران خاص تحت پوشش بیمه‌ها گفت: دراختیار قرار دادن فایل اطلاعات بیماران خاص تحت پوشش بیمه‌ها، ارائه‌دهندگان خدمت نظیر داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها را کمک خواهد کرد که به شیوه‌ای مناسب‌تر و بدون معطلی خدمات مورد نیاز بیماران خاص را به آنان ارائه کنند. چرا که اگربیمه‌ها لیست بیماران خاص تحت پوشش خدمات بیمه‌ای خود را دراختیار ارائه‌دهندگان خدمت قرار دهند حتی می‌توان با بروز کردن ماهی یکبار این فایل‌ها بسیاری از مشکلات فعلی را از میان برداشت.
وی گفت: بارها این مشکل را به‌صورت کارشناسی بررسی کردیم و مشخص شد در این زمینه بیمه‌ها باید با بهبود یا جایگزینی روشی برای سیستم فعلی استعلام داروی بیماران خاص تحت پوشش بیمه از نظر سرعت و کیفیت چاره‌اندیشی کرده و مشکل موجود را رفع کنند. ازهمین رو نیز تصمیم گرفتیم برای جلوگیری از صف‌های طولانی بیماران خاص برای دریافت دارو در داروخانه‌های مشخص شده مانند داروخانه ۱۳ آبان ابتدا نسخه از سوی بیمه تأیید شود و سپس بیمار به داروخانه مراجعه کرده و داروی خود را بدون هیچگونه معطلی دریافت کند.

الکترونیکی شدن دفترچه‌های بیمه
اواسط مردادماه بود که تقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از روند حذف تدریجی دفترچه‌های بیمه تأمین اجتماعی از شهریور خبر داد و گفت: بنابر تصویب شورای عالی بیمه از تیر امسال 2 سازمان بیمه خدمات سلامت و تأمین اجتماعی با وحدت‌رویه عمل می‌کنند و برای یکسان شدن خدمات بیمه پایه در کشور و رفع امکان هرگونه سوءاستفاده از شهریور امسال تمام دفترچه‌های بیمه پایه حذف می‌شود و کارت‌های هوشمند الکترونیک سلامت جای آن را می‌گیرد.البته چند روز بعد از سوی روابط عمومی این سازمان اعلام شد که در مرحله نخست تنها دفترچه کاغذی بیماران خاص حذف می‌شود چرا که شمار بیماران خاص 320هزار نفر است که بیشترین هزینه‌ها و بیشترین تسهیلات را نیاز دارند.
البته در گفت و گوی همشهری با مسئول روابط عمومی این سازمان حذف دفترچه‌های بیمه طرحی که قرار بود بنا بر تأکید قانون برنامه پنجم توسعه درباره الکترونیکی کردن فعالیت‌های بیمه‌ای از اول شهریور‌ماه اجرایی شود، در واپسین روزهای این‌ماه با تأخیر مجدد به‌دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها به‌ماه مهر و آبان و حتی اواخر سال‌جاری موکول شد.

وعده‌هایی که محقق نشدند
در مرداد‌ماه93 نوربخش از جایگزین شدن کارت هوشمند به‌جای دفترچه‌های بیمه طی 3‌ماه آینده خبر داد که این مهم نیز طی آن سال رخ نداد.حتی پس از این وعده در شهریور93 دکتر عباس کبریایی‌زاده رئیس هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد:پیش‌بینی شده تا پایان 6ماهه اول امسال امکان حذف دفترچه‌های درمانی را برای بیمارانی که به مراکز ملکی تأمین اجتماعی مراجعه می‌کنند فراهم کنیم.همچنین این بیماران می‌توانند با کارت‌های هوشمندی که در اختیار آنها قرار داده می‌شود، خدمات را دریافت کنند که البته این موضوع نیز اجرایی نشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">