ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

روش مطمئن مخفی‌سازی فایل‌ها و پوشه‌ها

| شنبه, ۹ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۴۳ ب.ظ | ۰ نظر

وجود رایانه در محیط‌های باز همچون خانه یا محل کار مساوی دسترسی افراد مختلف به این دستگاه حساس و در بیشتر موارد حاوی فایل‌های خصوصی است. گذاشتن قفل‌های نرم‌افزاری با استفاده از برنامه‌های مختلف یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از دسترسی دیگران به مکان‌های حساس رایانه به‌شمار می‌آید، اما در کنار مشکل به‌یاد سپردن کلمه‌های عبور باید گفت تمام این برنامه‌ها قابل هک شدن هستند. بهترین راه‌حل، مخفی کردن پوشه‌ها و فایل‌ها از دید افراد دیگر است؛ چراکه اگر چیزی را مشاهده نکنند هرگز برای دسترسی به آن اقدام نخواهند کرد. تقریبا تمام کاربران ویندوز از نحوه مخفی کردن پوشه‌ها و فایل‌ها در این سیستم‌عامل اطلاع دارند. کافی است روی فایل یا پوشه کلیک‌راست کنید و سپس با انتخاب گزینه Properties و تیک زدن Hidden فایل یا پوشه مدنظر خود را مخفی کنید. مشکل اینجا است که به همین سادگی مخفی کردن پوشه‌ها و فایل‌ها می‌توان آنها را از حالت مخفی درآورد و بیشتر کاربران ویندوز نیز از این مساله باخبر هستند.

کافی است گزینه Show Hidden در تنظیمات Folder and Search Options تیک زده شود تا تمام فایل‌ها و پوشه‌های مخفی به‌راحتی هرچه تمام‌تر نمایش داده شوند. اما خوشبختانه یک راه نسبتا آسان برای مخفی کردن مطمئن فایل‌ها و پوشه‌ها با استفاده از Command Prompt وجود دارد. برای انجام این کار با تایپ فرمان cmd در قسمت Run  به پنجره Command Prompt مراجعه کنید حالا برای مخفی کردن پوشه یا فایل باید از فرمان Attrib استفاده کنید. برای نمونه اگر قصد دارید پوشه Asreertebat در درایو C را مخفی کنید باید فرمان مذکور را به شکل Attrib +s +h c:\asrertebat تایپ کنید.

به این ترتیب پوشه یا فایل مدنظر مخفی شده و حتی با استفاده از فعال کردن گزینه Show Hidden نیز نمایش داده نمی‌شود. برای نمایش مجدد پوشه مدنظر خود نیز کافی است علامت + را با – جایگزین کنید. برای نمونه Attrib –s –h c:\asreertebat.

از این روش می‌توان برای نمایش فایل‌ها و پوشه‌هایی که توسط ویروس‌هایی نظیر Shortcut مخفی شده‌اند نیز استفاده کرد. برای مقابله با این ویروس‌ها کافی است پس از رفتن به Command Prompt  با اجرای j: که j  برچسب درایو مدنظر است و سپس  تایپ فرمان  Attrib –s –h –r /s /d *.*  به از حالت مخفی درآوردن تمامی فایل‌ها و پوشه‌های موجود در درایو اقدام کنید. (منبع:عصرارتباط)

  • ۹۴/۰۸/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">