ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

محمدصادق عابدینی - تلویزیون تعاملی(IPTV) که مدت‌ها ست وعده راه‌اندازی آن از سوی سازمان صدا و سیما مطرح می‌شود این بار با مشکل جدیدی روبه‌رو شده است و آن موضع وزیر ارتباطات در خصوص فعالیت‌های تحت شبکه ارتباطات کشور است که از نظر قانونی مسئولیت آن با وزارت ارتباطات است، اما صدا و سیما بدون دریافت مجوز از این وزارتخانه در حال عقد قرارداد با شرکت هایی جهت توسعه زیر ساخت‌های ارتباطی است.
         
   راه‌اندازی IPTV  رؤیای 6 ساله
اولین خبر‌ها درباره راه‌اندازی تلویزیون تعاملی یا همان (IPTV) به دهه 80 باز می‌گردد که تعداد شبکه‌های تلویزیونی و قدرت انتخاب بینندگان برنامه‌های صدا و سیما آنقدر کم بود که وقتی خبر از ایجاد شبکه‌ای به میان آمد که بیننده‌ها می‌توانستند به انتخاب خود برنامه‌های متنوع را ببینند، در نوع خود خبری هیجان‌انگیز به شمار می‌رفت. پروژه‌ای مشترک میان صدا و سیما و شرکت مخابرات که در آن قرار بود مخابرات زیر‌ساخت‌های لازم برای ارسال اطلاعات را فراهم آورد و صدا و سیما وظیفه تولید محتوا را بر عهده داشته باشد. مشترکان هم می‌توانستند از طریق مودم و پرداخت حق اشتراک ماهانه از خدمات تلویزیون تعاملی برخوردار شوند.

مشکل عمده اما در این بین زیرساخت‌های ضعیف مخابراتی بود و اینکه اکثر مردم در آن سال‌ها حداکثر توانشان در استفاده از شبکه اطلاعات به اینترنت دیال آپ منحصر می‌شد که با حجم پایین پهنای باند توانایی دریافت تصاویر را نداشت و از سویی نبود شبکه فیبرنوری نیز خود مشکلی روی مشکلات راه‌اندازی شبکه تعاملی می‌افزود. اما صدا وسیما و مخابرات مصرانه به دنبال راه‌اندازی این شبکه پیش رفتند و هر سال با توسعه تکنولوژی و افزایش ضریب دسترسی به اینترنت در کشور میزان وعده برای راه‌اندازی این شبکه نیز افزایش می‌یافت.
در این بین اما شبکه‌های تلویزیونی اینترنتی با رونق اینترنت پرسرعت طرفداران خود را پیدا می‌کردند و این بزرگ‌ترین مشکلی بود که می‌توانست پروژه(IPTV)  را تحت تأثیر قرار دهد زیرا شبکه‌های اینترنتی با ارائه برنامه‌های زنده و همچنین امکان دانلود برنامه منتخب خود، دقیقاً فضایی را ایجاد می‌کردند که قرار بود شبکه تعاملی آن را ارائه دهد. تنها تفاوت این بود که ارائه‌دهنده برنامه‌های شبکه تلویزیون تعاملی صدا و سیما بود و از این نظر خانواده‌ها به سلامت برنامه‌ها اطمینان پیدا می‌کردند.
اما از سال 88 که کلید راه‌اندازی شبکه IPTV زده شد و تا کنون که بیش از شش سال از آن می‌گذرد، خبری درباره راه‌اندازی این شبکه ارائه نشده چه برسد به اینکه IPTV  بخواهد به حداقل‌های در نظر گرفته شده در افق بلند مدت خود برسد. شبکه تعاملی تلویزیون قرار است تا پایان برنامه پنجم توسعه بیش از 7 میلیون مخاطب در سراسر کشور داشته باشد. برنامه‌ای که در شرایط فعلی رسیدن به آن بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد.
 
  وزارت ارتباطات: صدا وسیما باید از ما مجوز بگیرد
روز گذشته دو خبر در مورد IPTV منتشر شد. ابتدا خبر مخالفت وزیر با روشی که صدا و سیما در توسعه IPTV در حال رایزنی با چند شرکت بود که ارتباط مستقیمی با وزارت ارتباطات نداشتند. این موضوع واکنش محمود واعضی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را در پی داشت. واعظی که در مراسم روز جهانی پست حضور داشت، درباره راه‌اندازی IPTV  گفت: آنچه مربوط به پخش برنامه‌های تلویزیونی و محتواست مربوط به سازمان صدا و سیما می‌شود و این سازمان تنها می‌تواند رگولاتر محتوای برنامه‌های تولید شده خود باشد.

وی در مورد واگذاری مجوز ارائه خدمات تلویزیون اینترنتی توسط سازمان صدا و سیما به پنج اپراتور در کشور گفت: ارائه خدمات‌ IPTV،‌ای پی مدیا و ویدئوی درخواستی به دلیل وابستگی به شبکه‌های ارتباطی باید با مجوز وزارت ارتباطات انجام شود.
وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه هر گونه ارائه خدمات تصویر مبتنی بر شبکه‌های ارتباطی ملزم به دریافت مجوز از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، گفت: قانون موضوع پخش برنامه‌ها و ارتباطات را در دو تعریف کاملاً استاندارد ارائه کرده است و بر اساس این قانون تنها پخش برنامه‌های تلویزیونی و محتوای برنامه‌ها در اختیار سازمان صدا و سیما است و اگر این موضوع بخواهد وارد شبکه ارتباطات کشور شود باید از ضوابط این وزارتخانه پیروی کند.
واعظی تصریح کرد: فضای فرکانسی کشور در مالکیت حاکمیت است و بر اساس قانون اختیار بهره‌برداری از این فضای فرکانسی در اختیار سازمان‌هایی قرار گرفته است و این سازمان‌ها به هیچ عنوان حق واگذاری این فضای فرکانسی را به شخص ثالث ندارند.

   لغو  افتتاح «کانون 24»
برای ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی شاید در آینده موجب توقف یا تأخیر در ادامه ایجاد زیرساخت‌های فناوری IPTV شود که در نهایت موجب طولانی‌تر شدن تحقق وعده تلویزیون تعاملی شود.
از سوی دیگر قرار بود دیروز شبکه تلویزیون تعاملی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به طور آزمایشی راه‌اندازی شود. اتفاقی که وعده آن را چند روز پیش و در آستانه هفته کودک توسط مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجونان داده شده بود. طبق برنامه کانون در فاز اول این برنامه که «کانون 24» نام دارد قرار بود به مراکز کانون پرورش فکری و برخی از مدارس ارائه خدمت کند و بعد از آن خانواده‌ها بتوانند از خدمات آن برای کودکان خود استفاده کنند. IPTV کودک قرار بود با مجوز صدا و سیما و از طریق شرکت‌های تحت قرار داد صدا و سیما توسعه پیدا کند، موضوعی که احتمالاً به تذکر وزیر نیز بی‌ربط نباشد.
روز گذشته برنامه راه‌اندازی شبکه «کانون 24» در حالی که تنها چند ساعت به برگزاری آن باقی مانده بود لغو شد. روابط عمومی کانون دلیل لغو برنامه را این گونه اعلام کرد: با توجه به آماده‌نشدن برخی از زیرساخت‌های این تلویزیون تعاملی، زمان افتتاح آن تغییر کرده، اما با توجه به فرارسیدن ایام عزاداری محرم حسینی، در زمان مناسب دیگری آغاز به فعالیت این شبکه پیگیری می‌شود.
تأخیر در راه‌اندازی شبکه تعاملی صدا و سیما و متعاقب آن تعویق در افتتاح شبکه تعاملی کانون پرورش فکری باعث شده است تا تحقق ایجاد شبکه تعاملی تلویزیون باز هم به زمان دیگری موکول شود. با توجه به اینکه فعالیت‌های شبکه‌های تلویزیونی تحت شبکه اینترنت به سرعت در حال گسترش است و صدا و سیما نیز در حال ارائه برنامه‌های خود روی اینترنت می‌باشد، هر روز بیش از قبل توجیه ایجاد شبکه تعاملی مجزا کمرنگ‌تر می‌شود. (منبع : روزنامه جوان)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">