ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اندر حکایت دوره ضمن خدمت هوشمندسازی مدارس

| چهارشنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۵، ۰۳:۴۷ ب.ظ | ۱ نظر

دوره ضمن خدمت هوشمندسازی مدارس در بهمن ماه برای معلمان برگزار می‌شود اما ضرورت برگزاری چنین دوره‌ای در شرایط فعلی مدارس کشور تا چه اندازه احساس می‌شود؟

به گزارش تسنیم، آموزش‌ و پرورش اقدام به برگزاری دوره ضمن‌خدمت «هوشمندسازی مدارس مرحله مقدماتی» کرده است که این دوره از بهمن 95 آغاز می‌شود.

در مرحله دوم این دوره آموزش ضمن‌خدمت که به مدت 40 ساعت برگزار می‌شود، حدود 139 هزار فرهنگی شرکت می‌کنند. این تعداد از فرهنگیان اوایل دی در سایت وزارت آموزش و پرورش ثبت‌نام کرده‌ بودند. این دوره ضمن‌خدمت به منظور آشنایی فرهنگیان با مفاهیمی همچون مراحل اجرایی مدرسه هوشمند، آشنایی به مدل‌ها، اجرا و ساختار مدارس هوشمند، بازآموزی مهارت‌های هفتگانه ICDL، معرفی و آموزش نحوه استفاده از تجهیزات و سخت‌افزار مورد نیاز مدارس هوشمند، آشنایی با تدوین طرح درس الکترونیک، آشنایی با سامانه‌های مدیریت محتوا و آموزش الکترونیکی، نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای و آزمایشگاه‌های مجازی و شبیه‌سازهای آموزشی برگزار می‌شود.

آزمون نهایی نیز به صورت آنلاین در اسفند برگزار می‌شود و به فرهنگیانی که در این دوره شرکت کنند گواهی ضمن‌خدمت نوع اول 40 ساعته تعلق می‌گیرد به شرط آنکه علاوه بر قبولی در آزمون نهایی، حداقل 12 نمره را در طول دوره که شامل دانلود محتوا، حضور در دوره، بحث و تبادل نظر و انجام تکالیف است، را کسب کنند.

اگرچه دوره‌های آموزش ضمن خدمت مجازی تا حد زیادی می‌تواند محدودیت‌های دوره‌های آموزش ضمن خدمت حضوری را برطرف سازد اما دوره‌های آموزش ضمن خدمت حضوری تا حدودی می‌تواند برخی نیازهای آموزشی معلمان را  برآورده سازد.

به اذعان اغلب معلمان دوره‌های ضمن خدمت از هر نوع آن حضوری یا مجازی نیاز به تغییر، بازنگری و بازمهندسی دارد چرا که بیشتر این دوره‌ها قدیمی، تکراری و با زمان‌بندی نامناسب است که زیر نظر استادان کم‌تجربه برگزار می‌شود. از سوی دیگر کیفیت کم دوره‌های ضمن خدمت باعث شده است تا بسیاری از فرهنگیان فقط برای گرفتن امتیاز و نه برای آموختن در این دوره‌ها شرکت کنند.

به هر حال در ماه‌های اخیر شاهد برگزاری دو دوره آموزشی ضمن خدمت برای فرهنگیان بودیم،  آزمون الکترونیکی آنلاین به سوی فهم قرآن که دوم و سوم دی ماه برای کارکنان وزارت آموزش‌وپرورش برگزار شد که برای آن از هر فرد 5 هزار تومان هزینه دریافت شد البته این آزمون برای تمام کارمندان دولت نیز برگزار شد و هم‌اکنون شائبه‌هایی در خصوص کسب درآمد میلیونی برای برگزارکنندگان مطرح است.

آزمون دوم نیز در رابطه با دوره هوشمندسازی مدارس است که البته شرکت در آن رایگان است اما در رابطه با برگزاری این دوره ضمن خدمت نیز اما و اگرهایی مطرح است و باید پاسخ این سوالات مشخص شود تا بتوان به کارایی این دوره اطمینان حاصل پیدا کرد.

هم‌اکنون چند درصد از مدارس کشور هوشمند هستند؟ آیا مدارس مناطق روستایی و محروم کشور که حتی از داشتن ابتدایی‌ترین امکانات یعنی نیمکت محروم هستند، معنای هوشمندسازی را می‌دانند؟

مدارس شهری که مدعی هوشمند سازی هستند به واقع تا چه اندازه هوشمند هستند؟ آیا نصب یک  تخته و گذاشتن کامپیوتر در کلاس درس به معنای هوشمند سازی است؟

چنددرصد از معلمان کشور  به تولید محتوای الکترونیک که برای تدرس در کلاس‌های درس هوشمند نیاز است، تسلط داشته و انگیزه این کار را داشته و به آن اقدام می‌کنند؟ هم‌‌اکنون برخی مدارس به انبار تجهیزات سخت افزاری تبدیل شده‌اند و  هنوز تعریف روشنی از هوشمند سازی برای معلمان و حتی مسئولان آموزش‌وپرورش وجود ندارد کشورهایی که هوشمندسازی را با سخت افزارآغاز کرده‌اند، شکست خورده‌اند بتابراین ابتدا باید تعریف روشنی از هوشمند سازی ارائه شود و بازمهندسی لازم صورت پذیرد.

نظرات  (۱)

  • علیرضا اسفنانی
  • سلام تکلیف ما که موفق به ثبت نام نشده ایم چیست

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">