ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پرونده سایت آپارات در دادسرا جریان دارد

| سه شنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۹، ۰۵:۳۴ ب.ظ | ۰ نظر

کارشناس حوزه رسانه گفت: پلت‌فرم‌ها و توسعه‌دهنده‌‌های فضای مجازی کشور بدون در نظر گرفتن ماده یکم برنامه پنجم توسعه گسترش یافته و پیوست فرهنگی ندارد.
ابوذر منتظر قائم کارشناس حوزه رسانه درباره حضور دختران نوجوان در فضای اینستاگرام گفت: مجلس باید از دولت بپرسد که چرا پلت‌فرم‌ها و توسعه‌دهنده‌‌های فضای مجازی کشور بدون در نظر گرفتن ماده یکم برنامه پنجم توسعه انجام شده است و پیوست فرهنگی ندارد؟

وی افزود: به چه حقی دولت با سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه مسأله پیوست فرهنگی لحاظ نشده بود و قرار بود ماده یکم برنامه پنجم توسعه جزو احکام دائمی باشد، چرا دولت مسأله پیوست فرهنگی را از برنامه‌های توسعه حذف کرد که حالا شاهد تبعات آن باشیم؟

این کارشناس فضای مجازی عنوان کرد: زمانی که شبکه‌های داخلی راه‌اندازی می‌شوند ممکن است تهدیداتی داشته باشند، اما فرصت آن این است که ضوابط و معماری بومی خود را به خارج از مرزها تحمیل کنیم و آنها کسب و کارهای خود را در اتمسفر تنفسی فرهنگ ایران شکل می‌دهند نه اینکه مثل یک زائده سرطانی ضربه‌ای به ما بزنند که متأسفانه در بعضی پلت‌فرم‌های ایرانی این مسأله به وجود آمده و این وضعیت بین پلت‌فرم‌ها نوعی درگیری درست کرده است که بعضی مشکلات داخل فضای مجازی داخلی اتفاق می‌افتد و حالا کارآفرین ایرانی با قوه قضاییه درگیر شده است.

وی در برنامه گفتگوی اجتماعی با بیان مصداقی درباره پلت‌فرم‌های آسیب‌زننده تشریح کرد: مصداق این موضوع شبکه آپارات است که محتوای آلوده ضد خانواده و اخلاق و حتی سیاسی زیاد دارد و در حال حاضر ماجرای آن در دادسرا پیگیری می‌شود.

منتظر قائم با اشاره به اینکه اگر از قبل مسأله پیوست فرهنگی جدی گرفته بودیم، امروز با این مسائل رو‌به‌رو نمی‌شدیم، گفت: متأسفانه ما فضایی را باز کردیم و می‌گوییم هرکاری دوست دارید، انجام دهید و بعد که جلو می‌رود به دیوار شرع و قانون می‌خورد. بعد ما مظلوم نمایی می‌کنیم که چرا دستگاه قضایی به این شبکه‌های مجازی ایراد می‌گیرد، اما مشکل ما بود که پیوست فرهنگی را برداشتیم.

این کارشناس حوزه مجازی افزود: توجه به مسأله معماری هم اهمیت دارد و به عنوان مثال آشپزخانه اوپن را مطابق با فرهنگمان نمی‌دانیم و اینستاگرام هم یک پلت‌فرم تصویرمحور است که می‌گوید با محوریت خودت یک تصویر ثبت کن؛ یعنی اول خودت که این موضوع مربوط به تبرج و خودنمایی می‌شود که با فرهنگ ما سازگار نیست.

وی درباره تناقض‌های رفتاری ما در حوزه شبکه‌های اجتماعی تشریح کرد: ما اعتراض می‌کنیم که چرا بچه‌های ما بی‌حجابند، اما ابزار تبرج را در اختیار آنها گذاشتیم و مفاهیم زندگی را با رفتاری عملی و پراگماتیستی از بین بردیم بعد انتظار داریم نظام فرهنگی و اجتماعی از بین نرود.

منتظر قائم تصریح کرد: مسلم است که دختران به دلیل ویژگی‌های ذاتی دنبال دیده شدن هستند، اما خدا برای آن هم ضابطه‌ای گذاشته است. بعضی مسئولان می‌گویند فلان اپلیکیشن را برای بچه‌های خود ممنوع کرده‌اند، اما دیگران آزادند هرکاری می‌خواهند انجام دهند و چنین فردی مسئولیت حاکمیتی را انکار می‌کند.

وی با بیان اینکه در این شرایط باید مردم را نجات داد، افزود: شاید ۵ درصد شبکه‌های اجتماعی با ما سازگار باشد، اما از اساس مشکل دارد و باید به آنها گوشزد کنیم که حقوق خود را بدانند و آن را مطالبه کنند تا کسی نتواند این حقوق را علیه ما به کار گیرد و به‌شیوه‌ای جلوه دهد که انگار به شما خدمت کرده است.

به گزارش رادیو گفت‌وگو این کارشناس فضای مجازی درباره درس سواد رسانه‌ای در مدارس و مشکلاتی که بیان نمی‌شود، عنوان کرد: طیفی که پشت سر بدبختی‌های کشور است از تدریس این کتب استقبال بسیاری می‌کند و برای این موضوع کتاب چاپ می‌کند، چون حجم زیادی از مسأله در این نوع تدوین متون انکار می‌شود و همه افراد مقصر قلمداد می‌شوند و هیچ کدام از اشکالات شبکه یا زیرساخت در آن گفته نمی‌شود. معمولاً شما کلمه‌ای در اظهارات مسئولان مانند وزیر ارتباطات یا کتب تدوین شده در این رابطه نمی‌بینید.

منتظر قائم درباره جرایم در حوزه فضای مجازی گفت: آمار رسمی کشور درباره میزان جرائم فضای مجازی نشان می‌دهد سال ۹۸ حدود ۷۷ درصد نسبت به سال ۹۷ با افزایش جرایم در فضای مجازی رو‌به‌رو بودیم و در یک سال حدود دوبرابر شده است. تا چه زمانی باید این روند ادامه پیدا کند آیا باید پرونده قضایی دهیم یا اصلاح زیرساختی اتفاق بیفتد؟

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">