ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

این روزها بنا به دلایل نامعلوم موضوع IoT مخفف Internet of Things ورد زبان برخی از مسوولان و مدیران دولتی و خصوصی شده است. این که چرا این واژگان ظرف مدت اخیر تا این حد مورد توجه برخی مدیران ICT آن هم در دورانی که ما هنوز از اینترنت ابتدایی هم برخوردار نیستیم، قرار گرفته به درستی روشن نیست. شاید طرح مسایلی از این دست، نوعی به روز بودن و کلاس محسوب می‌شود و شاید برخی نیز تصور می‌کنند این موضوع به تازگی کشف و مورد توجه قرار گرفته است.

واقعیت آن است که عبارت "اینترنت چیزها" نخستین بار در کشور 12 سال قبل یعنی سال 2003 و در جریان بازدید هیات اعزامی ایران به اجلاس جهانی WSIS به صورت یک جزوه وارد کشور شد و اتفاقا به عنوان یکی از سخنرانی‌های منتخب در مرکز تحقیقات مخابرات سابق به حضار ارایه نیز شد.

به زبان ساده و کوتاه اینترنت چیزها یعنی شبکه‌ای از موجودات یا چیزها که به آنها قطعات الکترونیکی، حسگر، نرم‌افزار یا تجهیزات شبکه‌ای الحاق شده و به آنها امکان جمع‌آوری و تبادل داده می‌دهد.

برسیم به اصل موضوع که حالا تا حدودی روشن شده که اینترنت چیزها عبارت صحیح است و اینترنت اشیاء نادرست و ناقص است. اما چرا؟ واقعیت آن است که منظور از اینترنت چیزها اتصال همه چیز به یکدیگر است نه صرفا اشیا که به مفهوم موجودات بی‌جان اطلاق می‌شود.

برای روشن‌تر شدن موضوع یک درخت آیا در زمره اشیاء قرار دارد؟ خیر، درخت یک موجود و یک چیز است نه یک شی‌ء بی‌جان. اینترنت چیزها شامل همه چیزها اعم از جاندار و بی‌جان است.

از نظر زبان‌شناسان نیز واژه اینترنت اشیاء معادل Internet of objects هست در حالی که معادل اینترنت چیزها Internet of things یا به قول فرنگی‌ها همان IoT است.

بگذریم که ما در واژه‌سازی بهنگام هر گاه بد عمل کردیم لاجرم با انواع عبارات نادرست و غیرفارسی متعددی مواجه شدیم، که تقریبا هیچگاه نیز موفق به زدودن آن از زبانمان نشدیم. اما هر گاه به درستی و بهنگام اقدام به واژه‌سازی کردیم، هیچ مشکلی در درک یکسان و به کار بردن از سوی همگان مواجه نشدیم، که نمونه آن واژه پهپاد است.(منبع:عصرارتباط)

 

پی نوشت:

در نهایت اینکه برای افرادی که اصرار دارند اینترنت اشیاء و اینترنت چیزها تفاوتی ندارند باید گفت، از نظر لغوی چیزها کلمه‌ای فارسی و معادل اشیاء است که کلمه‌ای عربی محسوب می‌شود.

 

معنی اشیاء (کلمه عربی و جمع شیء) در فرهنگ لغت دهخدا و عمید

لغت نامه دهخدا

اشیا. [ اَش ْ ] (ع اِ) صورتی از اشیاء ج ِ شی ٔ است که در فارسی شاعران همزه ٔ آخر آنرا بضرورت وزن یا قافیه کردن با کلمه های مختوم به الف حذف کن ...

اشیا
فرهنگ لغت عمید

(اسم) [عربی: اشیاء، جمعِ شَیء] ['ašyā] = شیء

----------------------------------------------------------------------------------

معنی چیزها در فرهنگ لغات دهخدا، معین و عمید

چیز
لغت نامه دهخدا

چیز. (اِ) شی ٔ. (منتهی الارب ) (دهار). پدیده .تعبیری عام هر موجود و موضوع و حال را : نباید جز آن چیز کاندر خورد. د ...

چیز
فرهنگ فارسی معین

[ په . ] (اِ.) 1 - شی ء. 2 - خواسته ، دارایی . ؛~ خور کردن کسی مخفیانه دارو یا خوارکی راکه خاصیت جادویی داشته باشد به کسی خوراندن .

چیز
فرهنگ لغت عمید

(اسم) [پهلوی: čiš] [čiz] ۱. [مقابلِ ناچیز] موجود؛ آنچه موجود باشد.۲. شیء؛ جسم.۳. امر، پدید، حالت، موضوع، و مانند آن.

-------------------------------------------------------------

مفاهیم جدید که در این حوزه شکل گرفته‌اند نیز به این شرح است:

اینترنتِ چیزها (IoT)، اینترنتِ اشیاء (IoO)، اینترنتِ داده‌ها (IoD)، اینترنتِ انسان‌ها (IoH) و اینترنتِ همه‌چیز (IoE) که این موارد نیز موید استفاده صحیح معادل IoT به جای اینترنت چیزها است.

  • ۹۴/۰۷/۱۴

اینترنت چیزها

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">