ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اختلال در سامانه کارگزاران بورس تعمدی است؟

| چهارشنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۹، ۰۵:۲۶ ب.ظ | ۰ نظر

علی علیزاده - در حالیکه رئیس جمهور، مشاور و معاونان ایشان در هفته های گذشته از گشایش اقتصادی و همچنین تلویحاً روزهای خوب بورس خبر داده اند، بنظر می رسد علیرغم این وعده ها، بازار بورس در حال یک مهندسی نامحسوس با هدفی نامشخص است و در نتیجه رفتار کاربران غیر حرفه ای بورس که تعداد آنها رو به تزاید گذاشته، بیش از پیش وضعیت بازار بورس را شکننده تر از قبل کرده است.
در حالیکه در چند ماه اخیر ثروت و نقدینگی فراوانی به سمت بورس اوراق بهادار روانه شده تا با مدیریت دولت از انفجار تورم و تشدید بحرانهای اقتصادی کاسته شود، بسیاری دولت را در وضعیت سبز و قرمز بورس مقصر شمرده و معتقدند دولت با دستکاری عمدی در نوسانات بازار اهدافی را دنبال می کند.
جزئیات این دستکاری احتمالی، همچنین قصد و نیت عوامل متصل به دولت و کارگزاران اقتصادی در این امر با شفافیت مشخص نیست و بنظر می رسد به دلیل عدم وجود پاسخ دقیق در این رابطه و حفظ ملاحظاتی، هیچ وقت نباید منتظر پاسخ درست و صحیح به این پرسش باشیم.
اما در روزهای اخیر بازار بورس پس از روزهای درخشان، ثبت رکوردهای عجیب و غریب، در حالی با افت شاخص کل مواجه شده که بنظر می رسد بسیاری از کاربران غیر حرفه ای این بازار که از مردم عادی با کمترین سواد اقتصادی تشکیل شده اند، برای فروش سهام خود و ترس از ریزش حباب بورس، در صف میلیونی فروش قرار گرفته اند. 
در این رابطه غیر از حدس و گمان درباره رفتار و نقش دولت در این ماجرای پیچیده، بنظر می رسد اختلال در سامانه های کارگزاران بورس هم یکی دیگر از شگردهایی باشد که تعمداً برای کنترل بازار از آن بهره برداری می شود. 
از سوی دیگر نگاه خوشبینانه به این وضعیت حاکی از آن است که زیرساختها و امکانات کارگزاریها، برای هجوم و حضور چند صد هزار کاربر در یک بازه زمانی کوتاه فراهم نبوده و از این منظر مشکل اختلال و ترافیک در سامانه ها دور از انتظار نیست و همچنان باید با این شرایط ساخت.

روز چهارشنبه بیست و دوم مردادماه و در روز پایانی بورس در هفته، خبر می رسد سامانه برخی کارگزاریها همزمان با وضعیت قرمز بورس از دسترس خارج و یا به شدت کُند شده و با اختلال همراه است.
 بطور مثال از صبح چهارشنبه سامانه مفیدآنلاین و همینطور کارگزاری آگاه که یکی از بزرگترین کارگزاران بورس را تشکیل می دهند، در مناطق مختلفی در پایتخت از دسترس خارج شده و یا اجازه هیچگونه عملیاتی به کاربر نمی دهد.
 این در حالی است که سامانه ایزی تریدر نیز با اختلال و کندی شدیدی همراه است. در هفته‌های اخیر اختلال در سامانه معلاماتی آنلاین کارگزاری‌ها و همچنین هسته معاملات بورس موجب اعتراض شدید معامله‌گران شده و بسیاری معتقدند این هم یک روش کنترل بی دغدغه کاربران و نقدینگی و هدایت بازار سرمایه است.(منبع:پارسینه)

  • ۹۹/۰۵/۲۲

سازمان بورس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">