ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اسکمرها این بار فوتبالی می‌شوند

| دوشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۵۸ ب.ظ | ۰ نظر

بازیکنان: سه باشگاه فوتبال (روسی، فرانسوی و آرژانتینی). یک هافبک و 40 میلیون یورو. البته به اضافه‌ی اسکمرها و منهای 520 هزار یورو. خلاصه بگوییم، این حکایت رفتن لئوناردو پارنس است از تیم روسیِ زنیت به تیم فرانسوی پاریس سنت ژرمن.

 

برای غیر فوتبالی‌ها

در ماه ژانویه، رسانه‌های ورزشیِ جهان اعلام کردند پاردس از تیم زنیت به تیم پاریس سنت ژرمن رفته است. قیمت این ترانسفر حدود 40 میلیون یورو آب خورد (برای 4.5 فصل). بر اساس قوانین فیفا، اولین باشگاه پاردس، بوکا جونیورز، ادعای حدود 35 درصد از معامله را می‌کند (به طور دقیق‌تر باید بگوییم ( 1,299,377.48€). پاریس سنت ژرمن و بوکا جونیورز نیز روی برنامه‌ی پرداختیِ سه قسطی توافق کردند. اولین قسط که 519,750.99 یورو بود قرار بود در تاریخ 6 مارس سال جاری پرداخت شود. این خبر خیلی جنجالی نشد (چون از نظر آن‌ها مشکل، مشکل جزئی بود) اما باشگاه آرژانتینیِ مذکور در حقیقت این پرداختی را تحویل نگرفت.

 

پس این نیم میلیون یورو کجا رفته بود؟

از 12 مارس (بعد از اینکه باید اولین قسط انتقال داده می‌شد) پول دریافت نشده بود. البته که ترانسفرهای بانکی بین‌المللی کمی زمان می‌برند اما نهایتاً بوکا جونیورز این مسئله را با تیم فرانسوی در میان گذاشت.

به گزارش روابط عمومی شرکت ایدکو (توزیع کننده محصولات کسپرسکی در ایران)؛ در تاریخ 18 مارس، این تیم پاریسی پاسخ داد پرداخت انجام شده. 22 مارس آن‌ها تأییدیه را فرستادند و البته رسید پرداخت را نیز به نامه ضمیمه کردند. بر طبق برآوردها، باشگاه آرژانتینی بوکا جونیورز باید حداکثر تا یک هفته این پول را دریافت می‌کرد.

زمان گذشت.... این سه باشگاه به طور تفننی بر سر این موضوع با هم نامه‌نگاری‌هایی داشتند و نهایتاً تیم آرژانتینی به فیفا شکایت کرد و تیم فرانسوی هم زیر بار نرفت و گفت مبلغ را پرداخت کرده (درست بر طبق قوانین و تعهدات). بوکا جونیورز هم اطلاعات بیشتری از پاریس سنت ژرمن طلب کرد و این باشگاه فرانسوی نیز هر چه مدرک و اسناد و مکاتبات بود برای این تیم ارسال کرد. و آنچه نباید می‌شد شد.

 

دزدی به روش فوتبالی

بوکا جونیورز تازه متوجه شده بود که پول اول به حساب بانکی یک شرکت مکزیکی رفته است. بانک در نیویورک بود و بعدها کاشف به عمل آمد که پول به یکی از بانک‌های مکزیک به اکانتی که صاحبش شرکتی تحت عنوان  OM IT Solutions S.A. de C.V بوده است حواله شده بوده. این البته اولین باری بود که نمایندگان بوکا جونیورز چنین نامی را می‌شنیدند.

چطور می‌شود چنین چیزی اتفاق بیافتد؟ بسیارخوب، به نظر می‌رسد برخی از این نامه‌ها که به ظاهر از سوی بوکا جونیورز برای پاریس سنت ژرمن ارسال می‌شده تقلبی بودند... در واقع آن‌ها از آدرس‌هایی غیرقانونی ارسال می‌شدند؛ یک تفاوت خیلی جزئی که نمی‌شود آن را با نگاهی سرسری تشخیص داد. بر اساس گزارشات پورتال خبری آرژانتینی Infobae -که مستندات این مورد دسترسی دارد- به جای آدرس‌های bocajuniors.com.ar کلاهبرداران اینترنتی از این آدرس‌ها روی دامنه‌های دیگر استفاده می‌کردند. این پیام‌ها حاوی دستوراتی بودند که باعث می‌شد 520,000 یورو ناپدید شود.

بوکا جونیورز طبق مراحل قانونی درخواست کمک کند و تا همین الان که این مقاله را می‌خوانید بررسی‌ها همچنان ادامه دارد. یک‌سری گزارشات حاکی از این است که اسکمرها قصد داشتند به میل یکی از کارمندان این باشگاه آرژانتینی دسترسی پیدا کنند و از آنجا اطلاعات مورد نیاز خود را برای مهندسی اجتماعی کارامد دریافت نمایند.

 

راهکار

ماجرایی که برایتان تعریف کردیم، یک نقشه‌ی کلاهبرداری ساده نیست. مهاجمین در واقع کاملا خود را برای عملی کردن نقشه‌ی خود آماده کرده بودند. توصیه‌ی ما به شما این است که به کارمندان خود آموزش دهید تا دست کم ترفندهای مجرمین را بلد باشند. برنامه‌ی Kaspersky Security Awareness ما به شما کمک می‌کند تا نه تنها بتوانید به پرسنل خود آشنایی با چنین تهدیدهایی را آموزش دهید که همچنین روش‌هایی را برای مقابله با متودهای مهندسی اجتماعی مجرمین سایبری به آن‌ها معرفی کنید.

منبع: کسپرسکی آنلاین

 

  • ۹۸/۰۳/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">