ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اسناد جدیدی که یک رسانه آمریکایی به آنها دست پیدا کرده نشان می‌هد پلیس آمریکا از یک نرم‌افزار شرکت اوراکل به نام «اندکا» برای رصد معترضان در فضای مجازی هنگام بروز اعتراضات استفاده کرده است.

به گزارش فارس، اسناد جدیدی که یک رسانه آمریکایی به آنها دست پیدا کرده نشان می‌هد پلیس آمریکا از یک نرم‌افزار شرکت اوراکل به نام «اندکا» و چندین نرم‌افزار دیگر برای رصد معترضان در فضای مجازی هنگام بروز اعتراضات استفاده کرده است. 

پایگاه افشاگر «اینترسپت» گزارش خود را با روایت معترضی به نام «مت مک‌لافلین»، از فعالان جنبش ضد سرمایه‌داری که چندین بار توسط پلیس دستگیر شده آغاز کرده است.

مک‌لافلین، هنگام برگزاری نشست سال ۲۰۱۲ ناتو یکی از افرادی بود که به سازمان‌دهی تجمعات اعتراضی علیه این نشست در شیکاگو کمک می‌کرده. او می‌دانسته که پلیس سرمایه‌گذاری عظیمی برای مقابله با اعتراضات انجام داده و انتظار داشته تظاهرات‌ها با مقابله گسترده پلیس مواجه شوند.

مک‌لافلین می‌گوید اندکی قبل از برگزاری این نشست، مسئولان پلیس سه نفر از نزدیکان او را دستگیر کرده‌اند و متوجه شده که پلیس‌های مخفی به گروهش نفوذ کرده‌اند.

اما اکنون به نظر می‌رسد که ماجرا پیچیده‌تر از آن چیزی بوده که مک‌لافلین می‌پنداشته. اینترسپت نوشته به نظر می‌رسد که پلیس آمریکا، از شبکه‌های اجتماعی هم به عنوان سلاح علیه معترضان استفاده کرده است.

مک‌لافلین، در زمان جاری بودن تظاهرات‌های جنبش اشغال شیکاگو اطلاعات‌های مربوط به مسیرهای راه‌پیمایی را روی دو حساب کاربری مرتبط با این جنبش در توییتر منتشر می‌کرده است.

اسناد جدیدی که اینترسپت به آنها دست یافته نشان می‌دهد بسیاری از پیام‌هایی که او در توییتر منتشر می‌کرد وارد نرم‌افزارهای تحلیل اطلاعات شده و در دسترس پلیس قرار می‌گرفته است.

این اسناد نشان می‌دهند پلیس شیکاگو از ابزاری به نام «Endeca Information Discovery» (ابراز کشف اطلاعات اندکا) که محصول شرکت نرم‌افزاری اوراکل بوده برای رصد توییت معترضان استفاده می‌کرده است.

اوراکل ادعا می‌کند «اندکا» به پلیس و نهادهای دیگر برای به دست آوردن برداشت کلی درباره کلان‌داده‌ها کمک می‌کند.

در اوج تظاهرات‌های مردمی علیه ناتو، پلیس از اندکا برای بررسی ۲۰ هزار توییت ظرف یک ساعت استفاده کرده است. طبق گزارش اینترسپت، پیام‌های منتشرشده در توییتر نیم ثانیه بعد از انتشار وارد این نرم‌افزار میشوند و حتی اگر حذف شوند برای مدت نامعلوم در آنجا باقی می‌مانند. پلیس س‍پس می‌تواند از نرم‌‌افزار اندکا برای تمرکز روی پیام‌هایی که کلیدواژه‌هایی مانند «اعتراض» دارند استفاده کند.

اینترسپت نوشته اکنون که ۹ سال از آن زمان می‌گذرد پلیس آمریکا کماکان از نرم‌افزارها برای داده‌کاوی در فضای مجازی و رصد معترضان استفاده می‌کند.

اوراکل، تنها شرکتی نیست که محصولاتش برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند. طبق گزارش اینترسپت، در تظاهرات‌های تابستان گذشته برای اعتراض به قتل نژادپرستانه جورج‌فلوید، پلیس از نرم‌افزای به نام «Dataminr» برای تجزیه و تحلیل پیام‌های تظاهرات‌کنندگان در توییتر استفاده کرده است.

پلیس شیکاگو که در حال همکاری با پلیس اف‌بی‌آی بر روی کارگروهی جهت نظارت بر فضای مجازی است نیز از نرم‌افزارهای ساخت شرکت‌های «Geofeedia»، LexisNexis» و «Pathar» استفاده کرده است. اداره‌های پلیس در سراسر ایالات متحده آمریکا تصاویر انتخاب‌شده از فضای مجازی را وارد موتور جستجوی مربوط به یک ابزار تشخیص چهره جنجالی کرده‌اند. 

گزارش اینترسپت همچنین حاکی است اوراکل با استناد به استفاده موفق از اندکا برای سرکوب تظاهرات‌کنندگان علیه نشست ناتو این نرم‌افزار را به کشورهای دیگر از جمله چین نیز فروخته است.

  • ۰۰/۰۳/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">