ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ایجاد مشکلات مالیاتی به دلیل نقص سامانه تجارت

| يكشنبه, ۳ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۷:۱۶ ب.ظ | ۰ نظر

مشکلات مربوط به سامانه جامع تجارت و عدم تکمیل آن برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان مربوط به تعاونی مرزنشینان خراسان رضوی، طی روزهای گذشته باعث شده است که قانون مربوط به معافیت مالیاتی این صادرکنندگان عملیاتی نشود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سامانه جامع تجارت به آدرس اینترنتی ntsw.ir به منظور تسهیل در فرآیند صادرات و واردات راه اندازی شده است و در واقع یک سامانه الکترونیکی برای انجام امور بازرگانی کشور است، این بستر مجازی تسهیل گر، دسترسی تجار را برای استفاده از فرصت ‌ها بسیار آسان‌ تر می‌کند.

از این رو واردکنندگان می توانند از طریق این سامانه ثبت سفارش کالا را انجام دهند و صادرکنندگان نیز می توانند تعهد ارزی خود را از طریق این سامانه ایفا کنند اما برخی نقایص در این سامانه دامنگیر تعاونی های مرزنشین خراسان رضوی برای رفع تعهد ارزی از محل صادرات کالا در ازای واردات آن شده است.

در واقع، این امکان در سامانه جامع تجارت و سامانه های مرتبط فراهم نشده است که اطلاعات مربوط به واردات در ازای صادرات کالا در آن بارگزاری شود، لذا سازمان امور مالیاتی نمی تواند این اطلاعات را مشاهده کند و به همین علت تعاونی های مرزنشین را مشمول مالیات کرده است.

درخواست مشخص تعاونی های مرزنشین خراسان رضوی آن است که به استناد مصوبه هیات وزیران و به استناد میزانی که رفع تعهد ارزی شده، اداره کل امور مالیاتی از گمرک و اداره کل صمت استان اطلاعات را بگیرد و دستور دهد تا مطالبه مالیات متوقف شود، زیرا ارقام بسیار نجومی است و پرداخت آن در توان تعاونی های مرزنشین نیست.

در خصوص بررسی موانع مطالبه مالیات ناشی از عدم تعهد ارزی صادرکنندگان مرزنشین اتحادیه شرکتهای تعاونی مرزنشینان، نظر به اینکه ادارات کل امور مالیاتی اقدام به مطالبه مالیات ناشی از عدم رفع تعهد ارزی صادرکنندگان کرده اند، براساس اعلام اتحادیه، شرکتهای تعاونی مرزنشینان تعهدات ارزی حاصل از صادرات خود را به صورت واردات در مقابل صادرات انجام داده اند اما به دلیل ایرادات سامانه جامع تجارت در قسمت آمار رفع تعهدات ارزی این مبالغ قابل مشاهده نیست و از این بابت به عنوان موانع کسب و کار مشکلات جدی در حوزه شکل گیری پرونده های مالیاتی و وصول مالیات برای شرکتهای تعاونی مرزنشینان بوجود آمده است.

دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: با بررسی های انجام گرفته و اخذ نظر متولیان امر برای جلوگیری از هرگونه تبعات بعدی تا رفع ایرادهای مطرح شده در این خصوص، پس از برگزاری چندین نشست با حضور دست اندرکاران و متولیان امر، موضوع مزبور از چند جهت شده است و پیشنهادهایی را برای ارایه به نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان به ریاست استاندار برای اخذ تصمیم نهایی در این زمینه ارایه شد.

مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در نشست این شورا در این باره گفت: نظر به اینکه به دلیل برخی از مشکلات فنی امکان مشاهده اطلاعات در سامانه جامع تجارت وجود ندارد، پیشنهاد می شود اداره کل صنعت معدن و تجارت و ستاد نظارت بر گمرکات استان با ارایه ساز و کار اجرایی جهت صدور تاییدیه های پرداخت به روش دستی تا رفع نواقص موجود در سامانه اقدام نموده و به صورت مکتوب مراتب را به اداره کل امور مالیاتی استان منعکس کند.

علی اکبر لبافی افزود: براساس درخواست اداره کل امور مالیاتی استان، اتحادیه تعاونی مرزنشینان فهرست شرکتهایی که به دلیل ایراد سامانه جامع تجارت اقدام به رفع تعهدات ارزی کرده اند و در قسمت آمار شامل مطالبه ناشی از عدم ایفای تعهد ارزی شده اند را به اداره کل امور مالیاتی ارسال کند تا این اداره نیز تا زمان حل مشکل و دریافت اطلاعات به صورت دستی از اداره کل صنعت معدن و تجارت و ستاد نظارت بر گمرکات استان و یا رفع مشکلات سامانه جامع تجارت، به صورت موقت مشکل مالیاتی این شرکتها را برطرف نمایند.

دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی همچنین پیشنهاد داد که کمیسیون هماهنگی بانکهای استان ظرف مدت یک هفته میزان رفع تعهد ارزی در قبال کسر سهمیه استفاده شده صادرات در قبال واردات و اصلاحات مورد نیاز در سامانه جامع تجارت را به صورت ملی از طریق بانک مرکزی و سایر متولیان امر پیگیری نماید.

 

دیدگاه مسوولان استانی

مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان در این باره گفت: سامانه جامع تجارت در اختیار سازمان امور مالیاتی نیست، در صورتی که صفر تا ۱۰۰ رفع تعهد ارزی در حوزه صادرات در سامانه جامع تجارت قرار گیرد، سازمان امور مالیاتی می تواند طبق مصوبه هیات وزیران معافیت را برای مرزنشینان اعمال کند.

احمدرضا مدبرنیا افزود: با این حال در شرایط مزبور کاری که می توان انجام داد، این است که با توجه به مهلت "مرور زمان"، از آنجا که همه پرونده های مالیاتی مهلتی برای رسیدگی دارند، در صورت عدم رسیدگی به آن در مهلت مقرر، مشمول "مرور زمان" شده و رسیدگی به آنها به تعویق می افتد، هم اکنون رسیدگی به پرونده های مالیاتی که ابهام داشتند تا اتمام مهلت "مرور زمان" که تیرماه است، متوقف شده است.

وی اظهار داشت: در صورتی که پرونده مالیاتی مرزنشینان در مرحله دادرسی متوقف شود، تا زمانی که مشکل سامانه جامع تجارت پیگیری شود، رفع تعهد ارزی آنها انجام خواهد گرفت و معافیت مالیاتی برای آنها لحاظ می شود اما بانک مرکزی باید بخش مربوط به این موضوع را در سامانه جامع تجارت قرار دهد، در غیر این صورت امکان لحاظ کردن معافیت برای مالیات وجود ندارد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این باره گفت: سرویسی که از طریق بانک مرکزی به سامانه جامع تجارت می آید، دچار مشکل شده است، لذا اطلاعات مربوط به صادرات کالای مرزنشینان در سامانه بارگذاری نمی شود، اما با هماهنگی گمرک استان تدبیری اندیشیده شده است که در صورت مراجعه صادرکنندگان مرزنشین که از محل صادرات کالا، واردات کالا انجام داده اند، تاییدیه لازم را از این اداره کل دریافت کنند.

امیررضا رجبی اظهار داشت: مشکل سامانه جامع تجارت سراسری و مربوط به بانک مرکزی است که در سطح کلان کشور به دلایل مختلفی دچار مشکل شده و ما پیگیر رفع این مشکل از طریق وزارت صنعت معدن و تجارت هستیم، در صورتی که شورای هماهنگی بانکهای خراسان رضوی نیز وقتی را به این موضوع اختصاص دهند، به تسریع در حل مشکل کمک خواهد کرد.

جواد جعفری، ناظر گمرکات خراسان رضوی نیز در این باره گفت: مرزنشینان به صورت قطعی باید برای رفع تعهد ارزی در قبال صادرات کالا و واردات کالا به کشور داشته باشند، آمار مربوطه در استان وجود دارد و گمرک می تواند اطلاعات را در اختیار اداره کل صنعت، معدن و تجارت یا اداره کل امور مالیاتی قرار دهد تا پالایش شود، این آمار در دسترس بوده و امکان بررسی آن وجود دارد.

استاندار خراسان رضوی نیز در این باره گفت: در صورتی که سامانه جامع تجارت دچار مشکل است، بهتر است برای رفع موقتی مشکل، مبنا برای تشخیص اطلاعات کالا گمرک، تایید کننده اداره کل صنعت معدن و تجارت و اقدام کننده اداره کل امور مالیاتی در خراسان رضوی قرار گیرد، در واقع این سه دستگاه اجرایی باید با هماهنگی یکدیگر این فرآیند را به صورت دستی انجام دهند تا مشکل از مرکز کشور حل شود.

یعقوبعلی نظری افزود: از سوی دیگر استان خراسان رضوی پیشنهادی را برای رفع اشکال از سامانه جامع تجارت به بانک مرکزی اعلام خواهد کرد تا مشکل از ریشه حل شود، تا آن زمان لازم است فرآیند مزبور در استان به صورت دستی و خارج از سامانه انجام گیرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">