ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بی طرفی شبکه اینترنت در تهدید است

| جمعه, ۱۳ مهر ۱۳۸۶، ۰۴:۱۵ ب.ظ | ۰ نظر

رابرت کایلیائو که در اختراع "پهنای جهانی وب" همکار تیم برنز لی بود، در کنفرانس خبری که به مناسبت شب علم اروپا برگزار شد، ضمن ایراد سخنانی درباره 17 سال اول زندگی شبکه، ویکی پدیا و "وب 2" را مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، 28 سپتمابر در ژنو سوئیس کنفرانس خبری با عنوان "شب علم" در مرکز "سرن" برگزار شد که در این کنفرانس برنامه های فستیوال علم که قرار است 25 اکتبر تا 6 نوامبر در شهر جنوا برگزار شود، تشریح شد.

" پهنای جانی وب" (www) توسط "تیم برنزر لی" و " رابرت کایلیائو" در سال 1990 در لابراتوارهای مرکز "سرن" ژنو متولد شد.

رابرت کایلیائو که در این کنفرانس خبری به عنوان "پدرخوانده وب" حضور داشت، پدیده "وب" را نسخه قرن بیستمی "ماشین چاپ" گوتنبرگ دانست و اذغان کرد که این اختراع همانند ماشین چاپ دنیای ارتباطات را دستخوش تحول کرد.

کایلیائو در اظهارات خود "ویکی پدیا" را مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد:" ویکی پدیا نمی خواهد که وب تغییر کند. بنظر من شبکه نیازی به ایجاد یک دایره المعارف آزاد ندارد، چراکه تمام شبکه یک دایره المعارف آزاد است. درواقع تمرکز منابع روی یک سایت خاص مغایر با ایده وب است."

وی همچنین اصطلاح "وب 2" را مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت:" وب 2 وجود ندارد. درحقیقت وب 2 به معنای استفاده اجتماعی از شبکه است که اینهم موضوع جدیدی نیست. چرا که از اول، شبکه با هدف به اشتراک گذاشتن اطلاعات و برقراری تماس بین تمام افراد متولد شد. هدفی که اکنون به راحتی دنبال می شود."

پدرخوانده وب افزود:" هیچ فناوری نوآورانه ای در وب 2 وجود ندارد، چرا که ما درمقابل خود یک فناوری جدید نمی بینیم و وب 2 تنها گسترس بین اتصلات است که در هرحال اساس آن ساختار شبکه است."

براساس گزارش visionpos ، رابرت کایلیائو دو مفهوم کاربردی را در وب یعنی "بلاگ" و "بی طرفی شبکه" مورد بررسی قرار داد و گفت:" وقتی ما اولین صفحات وب را خلق کردیم، تمام اثرات آن را با راه اندازی یک وبلاگ مورد بررسی قرار دادیم. اما امروز بلاگ نماد چیست؟ درواقع بلاگ امروز تیدیل به یک ابزار ویژه شده که از به بلوغ رسیدن دور افتاده است. بلاگ از پتانسیل های بالایی برای انتقال اطلاعات و مذاکره درباره آگاهی های مربوط به مقولات اجتماعی مهم از اکولوژی تا سیاست برخوردار است."

پدر خوانده وب در ادامه اظهارات خود افزود:" اما فراتر از جنبه های اجتماعی، تهدیداتی نیز متوجه کاربران است. درواقع شگفت انگیز است که برخی افراد هر روز با شیوه های مختلف از مسدود کردن تلفن های همراه تا اپراتورهای تلفن همراه بی طرفی شبکه را تهدید می کنند. این یک پیام واضح است: باید از بی طرفی شبکه دفاع شود، چراکه بی طرفی از ویژگی های اصلی یک شبکه سالم است که 17 سال قبل راه اندازی شد. انکار بی طرفی فناوری ها به معنی محول کردن تکه ای از آزادی به دستان شرکت ها است. تکه ای که می تواند سرویس های آنلاینی که اطلاعات شخصی را از اطلاعات موجود در پست الکترونیک تا هارد دیسک های مجازی و از پرونده های متنی تا موسیقی آرشیو می کنند، پوشش دهد. به این ترتیب تمام این مقولات دردستان شرکت ها اسیر می شوند."

وی ادامه داد:"نکته دردناک در این است که بنظر می رسد، نسل های جدید کاربران شبکه نگرانی از این مشکل نداشته باشند و بدون اینکه احساس کنند آزادی شخصی آنها در معرض تهدید قرار دارد، فایل های خود را در اختیار این شرکت ها قرار می دهند و هیچکس حتی تصور هم نمی کند که شرکت هایی مثل گوگل و مایکروسافت تا این حد بد باشند."

درهر حال این شرکت ها اولین ارگان هایی نیستند که روی وب مداخله می کنند. بطوری که کمیسیون اروپا قبل از صنعت قدرت این مداخله را بدست آورد و اولین استانداردها و پروتکل های ارتباطات را ارائه کرد.

این درحالی است که برنرز لی و کایلیائو هرگز حاضر نشدند حق انحصاری اختراع خود را به ثبت برسانند و درست به همین دلیل است که صحبت کردن از "اولین صفحه وب" غیر ممکن است. چرا که این فناوری بسرعت گسترش یافت. پس برای وب صفحه مادر وجود ندارد، بلکه چندین صفحه مادر وجود دارد.

  • ۸۶/۰۷/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">