ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تشخیص دروغ و واقعیت در «دیپ‌فیک» دشوار است

| شنبه, ۱۴ اسفند ۱۴۰۰، ۰۶:۳۷ ب.ظ | ۰ نظر

فناوری «دیپ‌فیک» ترکیبی است از یادگیری عمیق و جعل که مرز بین حقیقت و دروغ در آن نامشخص است.

به گزارش آنا، هوش مصنوعی به‌سرعت در حال پیشرفت است و از این تکنولوژی در زمینه‌های مختلف برای اهداف بی‌شماری استفاده می‌شود. کیفیت و کارایی بسیاری از صنایع با استفاده از هوش مصنوعی بهبود پیدا کرده است. هوش مصنوعی دارای مزایا و معایب زیادی است. این طور نیست که همیشه تأثیر مثبت بر جامعه داشته باشد. گاهی‌ اوقات فناوری‌هایی ایجاد می‌شود که در مراحل بعد توسط مجرمان می‌تواند مورد سوءاستفاده قرار بگیرد.

فناوری دیپ‌فیک از آن دسته فناوری‌هایی است که بر جامعه می‌تواند اثرات مخربی داشته باشد. این برنامه‌های مبتنی‌ بر هوش مصنوعی به‌گونه‌ای آموزش داده می‌شود که چهره یک فرد را با چهره دیگری در تصویر یا ویدئو جایگزین می‌کنند. اغلب افراد مشهور و سیاستمدار قربانیان این فناوری هستند. در این گزارش توضیح می‌دهیم که این فناوری بر چه اساسی است و چه روش‌هایی برای تشخیص آن وجود دارد.

 

فناوری «دیپ‌فیک» چیست؟
کلمه دیپ‌فیک ترکیبی از دو کلمه عمیق و جعلی است. کلمه «دیپ» به فناوری هوش مصنوعی اشاره می‌کند که به‌عنوان یادگیری عمیق شناخته می‌شود. فناوری دیپ‌فیک در رسانه‌های مصنوعی برای ایجاد محتوای جعلی، جایگزینی یا ترکیب چهره‌ها، گفتار و دستکاری احساسات استفاده می‌شود. این کار برای تقلید دیجیتالی از عملی توسط شخص استفاده می‌شود که او مرتکب جرم نشده است. اولین کسانی‌که شروع به ایجاد این فناوری کردند در دهه ۹۰ توسط موسسات دانشگاهی انجام شد و بعدها توسط مخاطبان گسترده‌تری استفاده شد. این فناوری در فضای رسانه‌ای سر و صدای زیادی ایجاد کرده است.

نرم‌افزار دیپ‌فیک با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی ایجاد می‌شود. در واقع این فناوری از الگوریتم‌هایی استفاده می‌کند که می‌تواند محتوا را بر اساس ورودی داده تولید کند. در ابتدا این برنامه مقدار زیادی داده دریافت می‌کند که سپس از آن‌ها برای یادگیری ایجاد داده‌های جدید خود استفاده می‌کند.


«دیپ‌فیک» می‌تواند خطرناک باشد
دیپ‌فیک به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در سراسر جهان شناخته شده است. از این فناوری در دنیای واقعی بیش‌تر برای هدف کلاهبرداری و بی‌اعتبار کردن افراد استفاده می‌شود. برای اولین بار در بریتانیا از این فناوری در جهت منفی استفاده کردند. کلاهبرداران با مدیرعامل یک شرکت انرژی مستقر در بریتانیا تماس برقرار کردند و با استفاده از این فناوری صدای رئیس آلمان را نیز جعل کرده و به او دستور دادند که مبلغ ۲۲۰ هزار یورو به حساب بانکی شخص ثالث منتقل کند.

این فناوری به اندازه‌ای دقیق است که امکان دارد افراد نتوانند نتیجه نهایی جعلی را از واقعیت تشخیص دهند. این فناوری می‌تواند اعتبار یک فرد را به‌شدت تضعیف کند. کلاهبردان از این فناوری به عنوان یک سلاح عالی استفاده می‌کنند. دانشمندان در تلاش هستند تا سیستمی ایجاد کنند و بتوانند واقعیت را از دروغ تشخیص دهند، اما متأسفانه ایجاد چنین سیستمی کمی زمان‌بر است. استفاده از این برنامه نیاز به آموزش دارد و افراد بدون آگاهی اولیه نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

 

تأثیر فناوری وحشتناک بر جامعه چیست؟
از فناوری همان‌طور که می‌توان برای پیشرفت جامعه و ترقی کشور استفاده کرد، در زمینه‌های منفی نیز کاربرد دارد. این فناوری اگر به دست افراد نادرست بیفتد موجب هرج‌ومرج در جامعه می‌شود و اطمینان به‌طور کامل در میان مردم از بین می‌رود. همچنین در موارد متعدد ویدئوهای مستهجن دیپ‌فیک با با حضور افراد مشهور در اینترنت پدیدار شد. این فناوری چندین رئیس‌جمهور ایالات متحده را نیز گرفتار کرده است. اخبار جعلی منتشر شده در اینترنت می‌تواند اعتبار یک کشور را زیر سوال ببرد و منجر به بی‌اعتمادی در جامعه شود.

فناوری دیپ‌فیک در چند سال اخیر بسیار گسترش پیدا کرده است، اما قوانین مرتبط با این فناوری هنوز چندان مشخص نیست. در بسیاری از کشورها هنوز هیچ قانونی مبنی‌ بر غیرقانونی بودن آن وجود ندارد. تنها کشوری که برای استفاده از این فناوری قانون خاصی دارد، کشور چین است. اداره فضای مجازی کشور چین اعلام کرده است؛ افرادی که اخبار جعلی با استفاده از این فناوری ایجاد کنند، کاری غیر قانونی انجام دادند و با توجه به قانون با آن‌ها برخورد می‌شود. همچنین محتوای دیپ جعلی برای نامزدهای شرکت‌کننده در مناصب دولتی ممنوع شده است. بسیاری از سلبریتی‌های زن قربانی این فناوری دروغین شده‌اند. در واقع گسترش دیپ‌فیک با فیلم‌های مستهجن آغاز شد.

فناوری دیپ‌فیک هنوز سابقه‌ای در سراسر جهان ندارد و بسیار امیدوارکننده است. بشریت هنوز در حال آشنایی با این فناوری است. کاربرد کامل آن هنوز در جامعه به‌طور کامل مشخص نشده است. این فناوری نیز مانند فناوری‌های دیگر دارای مزایا و معایب هستند. همچنین می‌تواند موجب پیشرفت و آسیب به جامعه باشد. این فناوری نیز به مرور زمان توسعه پیدا می‌کند و با گذشت زمان راه‌های کنترل برای آن به‌ وجود خواهد آمد. افراد باید به‌طور کامل با این فناوری آشنایی پیدا کنند تا قربانی این فناوری نشوند.

  • ۰۰/۱۲/۱۴

دیپ فیک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">