ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران
سیاست‌های حاکم بر برنامه ملی بازی‌های رایانه‌ای برای دومین بار در یک ماه گذشته در شورای عالی فضای مجازی تصویب شد.
شامگاه چهارشنبه گذشته شورای عالی فضای مجازی به ریاست حسن روحانی رییس جمهوری برگزار شد و برای سومین بار پیاپی این جلسه نیز بازی‌های رایانه‌ای اختصاص یافت. بازی‌های رایانه‌ای در دور جدید شورا تنها موضوعی است که مطرح شده و حتی موضوعات مهمی چون ادغام شوراهای موازی IT که دبیر شورا وعده طرح آن را داده بود، هنوز مورد بررسی قرار نگرفته‌اند.
نکته جالب‌تر این که سیاست‌های کلی بازی‌های رایانه‌ای در جلسه پنجم آذر شورا نیز تصویب شده بود. آنگونه که در سایت ریاست جمهوری آمده است، در آن جلسه به منظور ساماندهی هر یک از اقدامات کلان در سطح کشور، متولیان مربوطه و دستگاه‌های همکار نیز تعیین شدند. حمایت از بازی‌های رایانه‌ای داخلی شامل ارایه تسهیلات و تخفیف‌ها در خصوص تبلیغات این نوع بازی‌ها، حمایت از بازی‌های فاخر، نوآور و آنلاین و مبتنی بر تلفن همراه، همچنین حمایت‌های سرمایه‌ای و زیرساختی، حمایت از تشکیل مراکز رشد و صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر، حمایت از صادرات بازی‌های رایانه‌ای، تربیت نیروی انسانی متخصص برای صنعت بازی‌های رایانه‌ای و فرهنگ‌سازی در زمینه فرصت‌ها و تهدیدهای بازی‌های رایانه‌ای و اصلاح و تنقیح قوانین مرتبط با مالکیت آثار از جمله اهم مفاد مصوبه سیاست ها و اقدامات کلان بازی‌های رایانه‌ای است.به نظر می‌رسید با تصویب این سیاست‌ها در پنجم آذر، سران قوا و دیگر اعضای شورای عالی فضای مجازی وقت خود را روی دیگر موضوعات مهم، معوق و پرمجادله حوزه فضای مجازی متمرکز کنند.
اما در روالی همیشگی و در خبری کوتاه از جلسه 25 آذر این شورا، بازهم بازی‌های رایانه‌ای موضوع جلسه بود و سیاست‌های کلی مربوط به بازی‌های رایانه‌ای مورد تصویب قرار گرفت. بر اساس گزارش سایت ریاست جمهوری، «در جلسه شامگاه چهارشنبه شورای عالی فضای مجازی که به ریاست حسن روحانی برگزار شد، شش سیاست کلی حاکم بر برنامه ملی بازی‌های رایانه‌ای در حوزه‌های فرهنگ‌سازی، آموزش و تربیت سرمایه‌های انسانی، ایجاد فضای رقابتی و توسعه فضای کسب و کار، توسعه برنامه‌های پژوهشی و آینده نگری، حمایت از نخبگان، شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و مالکیت آثار و نیز توجه به بازی‌های رایانه‌ای داخلی به تصویب رسید. همچنین در این جلسه، مسوولیت و وظایف سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با عنوان نگاشت نهادی در این زمینه تصویب شد.»
نکته قابل توجه آنکه به نظر می‌رسد تفاوت موضوع مورد بررسی در این دو جلسه بر سر برنامه ملی بازی‌های رایانه‌ای باشد. به عبارت دیگر در جلسه 5 آذر، برنامه ملی بازی‌های رایانه‌ای به ناگهان کنار گذاشته و سیاست‌های کلانی تصویب شد که مورد انتظار فعالان حوزه بازی‌های رایانه‌ای نبود.
به نظر می‌رسد این اقدام در جلسه اخیر شورا  به نوعی تصحیح شده و این بار برنامه ملی بازی‌های رایانه‌ای مبنای عمل شورا قرار گرفت و سیاست‌های کلی مرتبط با این برنامه تصویب شد. 
به هر حال شورای عالی فضای مجازی با تصویب دوباره سیاست‌های کلی در مورد یک موضوع در دو جلسه پیاپی نوعی رکورد به ثبت رساند. باید دید آیا روابط عمومی شورای عالی فضای مجازی، به منظور تنویر افکار فعالان این عرصه، توضیحی قانع کننده در مورد تفاوت این دو مصوبه ارایه خواهد داد یا نه؟ (منبع:فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">