ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بررسی آخرین آمار از تعداد سایت‌های فعال شبکه تلفن همراه در کشور نشان می‌دهد که همراه اول با اختلاف قابل توجه نسبت به 2 اپراتور دیگر، سریع‌ترین توسعه زیرساخت‌های ارتباطی ایران را به انجام رسانده است. 
به گزارش آی‌تی آنالیز، با توجه به عقب‌ماندگی توسعه ارتباطات ثابت در ایران و وابستگی انفجاری خدمات و کسب‌وکارها به زیرساخت‌های ارتباطی از یک سو و تداوم افزایش ضریب نفوذ اینترنت، تعداد کاربران و حجم تبادلات اینترنتی در کشور از یگر سو، در سال‌های اخیر تقریبا تمام بار این مسوولیت به شبکه اپراتورهای سیار منتقل شده است.
از این رو توسعه زیرساخت‌های ارتباطی از سوی اپراتورهای موبایل برای کشور ایران، اهمیت حیاتی و استراتژیک یافته و صرفا به منزله توسعه خدمات یک اپراتور نیست، بلکه به منزله حفظ و تداوم بخش قابل ملاحظه‌ای از خدمات و اقتصاد کشور است.
به همین جهت هر گونه کندی و تعلل در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در اپراتورهای موبایل، می‌تواند به گسترش شکاف دیجیتال و کندی در توسعه خدمات و عدالت اقتصادی و ارتباطی در ایران منجر شود.
در این میان بررسی آمارهای فصلی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات نشان می‌دهد، همراه اول با رشدی به مراتب سریع‌تر از اپراتورهای ایرانسل و رایتل در حال توسعه شبکه ارتباطی خود است و با توجه به امکان استفاده دیگر اپراتورها از این شبکه، این توسعه به منزله توسعه شبکه ارتباطی کل کشور است.
بر این اساس آمار تعداد سایت‌های فعال شبکه تلفن همراه به تفکیک اپراتور و فناوری در فصل زمستان سال 1400 و قیاس آن با فصل بهار سال 1401 نشان از آن دارد که سایت‌های نسل 2 همراه اول از 29هزار و 72 سایت به 29هزار و 228 سایت رسیده است.
تعداد سایت‌های نسل 3 همراه اول نیز از 19هزار و 893 سایت به 20هزار و 277 سایت رسیده است و در خصوص سایت‌های فناوری نسل پیشرفته 4 نیز تعداد سایت‌های فعال همراه اول از 17هزار و 848 سایت به 18هزار و 325 سایت فعال رسیده است.


در مورد اپراتور دوم یعنی ایرانسل اما سرعت این رشد به مراتب کمتر از همراه اول بوده است. به این ترتیب که تعداد سایت‌های نسل 2 ایرانسل از فصل زمستان سال قبل تا بهار سال جاری از 15هزار و 186 سایت به 15هزار و 397 سایت، تعداد سایت‌های نسل 3 از 15هزار و 279سایت به 15هزار و 514 سایت و در خصوص سایت‌های نسل 4 نیز از 15هزار و 367 سایت به 15هزار و 604 سایت رسیده است.
اپراتور رایتل نیز در همین بازه زمانی در سایت‌های نسل 3 با عقب‌گرد و در سایت‌های نسل 4 نیز از 1882 سایت به 1924 سایت رسیده است.
به این ترتیب همراه اول از زمستان سال 1400 تا فصل بهار سال 1401 و در مجموع نسل‌های 2G،3Gو4G، تعداد سایت‌های خود را با ایجاد 1017 سایت جدید از 66هزار و 813 سایت به 67هزار و 830 سایت رسانده است و در همین مدت، ایرانسل با ایجاد 653سایت جدید تعداد سایت‌های فعال خود را از 45هزار و 832 سایت به 46هزار و 485سایت رسانده است.

  • ۰۱/۰۵/۰۵

همراه اول

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">