ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

درآمد ۲۱۲ میلیون یورویی «فیک‌نیوز»ها

| شنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۸، ۰۲:۱۹ ب.ظ | ۰ نظر

سایت‌های اخبار دروغین از محل درج آگهی‌ها، درآمد ۲۱۲ میلیون یورویی دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه لوموند، سایت‌هایی که به انتشار اخبار غیر واقعی یا ساختگی مبادرت می‌کنند، درآمد بالایی از محل آگهی کسب می‌کنند و بسیاری از شرکت‌ها یا برندها حتی نمی‌دانند تبلیغات آن‌ها تا چه حد در رونق آن‌ها موثر است.

لوموند در ادامه با اشاره به این که تارنماهای اینترنتی که اخبار جعلی یا غیر واقعی منتشر را می‌سازند، سالی ۲۱۲ میلیون یورو از محل آگهی به دست می‌آورند، اضافه می کند: این سایت‌ها علاوه بر درآمد، حتی قدرت بر هم زدن روند انتخاباتی را دارند. یک سازمان غیر دولتی به نام Global Disinformation Index با همکاری شبکه تلویزیونی CNN آمریکا با بررسی ۲۰ هزار سایتی که مظنون به انتشار چنین اخباری هستند، نتیجه گرفته که رقم یاد شده تنها بخش کوچکی از این کوه یخ درآمد آن‌هاست!

بسیاری از شرکت‌ها و برندهای بزرگ بدون آن که بدانند، تبلیغات خود را از طریق این سایت‌های پر بازدید و با استفاده از الگوریتم‌هایی که طراحی شده، منتشر می‌سازند. اما با راه اندازی یک پلتفورم جدید که روی این سایت‌ها کار می‌کند، بسیاری از مارک‌ها و برندهای تبلیغاتی از حضور در این سایت‌های دروغین اجتناب می‌کنند.

یکی از این پلتفورم‌ها در آمریکاست که شعبه‌ای هم در فرانسه دارد و هدفش خشکاندن ریشه‌های مالی سایت‌های خبری دروغین است. از جمله این سایت‌ها «بلوار ولتر» است که روبر منار آن را تأسیس کرده. این سایت پیش‌تر در سال ۲۰۱۴ به دلیل انتشار اخباری با هدف پررنگ‌کردن تبعیض‌های نژادی و نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان، از سوی دادگاه محکوم شده است.

از همین رو برای شرکت‌ها و برندهای مهم مساله بسیار اهمیت دارد، زیرا جدا از موضوع، محتوای مطالبی که این «فیک‌نیوز»ها منتشر می‌کنند، به دلیل تبلیغات صورت گرفته در این سایت‌ها، تصویر تجاری این نشان‌های تجاری را با محتوای خشونت‌آمیز  آمیخته می‌کند.

بر اساس گزارش لوموند، در ماه ژوئن ۱۶ برند فرانسوی که در سطح بین‌المللی معروف هستند، با ایجاد توافقی کوشیدند در برابر غول‌هایی مانند فیس بوک، گوگل و توئیتر و آژانس‌های مهم تبلیغاتی، ائتلاف کنند. هر چند هنوز بسیاری از موضوعات این ائتلاف مبهم است اما راه‌اندازی آن می‌تواند موجب همکاری بیشتر برندها برای حضور پر‌رنگ‌تر در عرصه تبلیغاتی و نظارت بهتر نسبت به محتوی مطالب منتشره در سایت‌ها شود.

  • ۹۸/۰۶/۲۳

اخبار جعلی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">