ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ساختار نهاد راهبر ICT تعیین می شود

| شنبه, ۴ اسفند ۱۳۸۶، ۰۳:۱۳ ب.ظ | ۰ نظر

تدوین برنامه جامع فناوری اطلاعات ایران از سوی دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی با رویکردی متفاوت نسبت به سایر برنامه ها و سندهای چشمانداز که تاکنون انجام و یا در حال انجام است، برنامه های اقدام یا پروژه های پیشتازICT و ساختار نهاد راهبری ICT را مشخص خواهد کرد.

به گزارش واحد ارتباطات شورای عالی اطلاع رسانی، پروژه تدوین برنامه جامع فناوری اطلاعات ایران (ITSMI)با هدف بازنگری و ارتقای برنامه ملی توسعه و کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور و استفاده از تجارب موفق جهانی در بهبود سیاستها و راهبردهای ملی درحال اجرا و تکمیل است.

پروژه ITSMIموسوم به تکفای2 درنظر دارد تا ضمن مروری بر فعالیتهای انجام شده، وضعیت موجود کشور و سیاستها و برنامههای کلان، به ارائه برنامه اجرایی برای اقدامات کلیدی در فرآیند توسعه کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین ساختار نهاد راهبری فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور دست یابد.

در تدوین این برنامه به کلیه اسناد بالادستی، پایین دستی و همعرض توجه ویژه خواهد شد. بدین ترتیب که اسناد بالادستی الزاماتی برای تدوین برنامه جامع فناوری اطلاعات ایران ایجاد می‌کنند و از طرف دیگر، اهداف تعیین شده در اسناد پایین‌دستی حمایتها و زمینه‌سازیهای لازم را برای تحقق این برنامه فراهم می‌کنند. بخش سومی از سیاستها و برنامه‌ها هستند که هم‌عرض برنامه جامع فناوری اطلاعات ایران قرار می‌گیرند. در چنین مواردی تلاش میشود، در درجه اول عدم تعارض و در درجه دوم هم‌افزایی بین برنامه جامع فناوری اطلاعات ایران و سایر سیاستها و برنامه‌های هم‌عرض رعایت شود.

فازبندی این پروژه در 5 مرحله شامل آمادهسازی (فاز صفر)، مطالعه وضعیت موجود (فاز یک)، مطالعه وضعیت مطلوب (فاز دو)، ارائه برنامههای اقدام یا پروژههای پیشتاز (فازسه) و ارائه و تدوین ساختار نهاد راهبری ICT در کشور (فاز چهار)تعریف شده است و تاکنون بصورت قطعی فاز صفر و یک انجام و تمرکز بر روی فاز دو گذاشته شده و ضمنا بخش هایی از فاز سه و چهار نیز بصورت همزمان در حال انجام است.

بر اساس زمانبندی انجام شده، اتمام کلیه فازها و تدوین برنامه جامع فناوری اطلاعات ایران تا پایان سال جاری انجام خواهد شد.

بر این اساس به زودی کلیه اطلاعات و خروجیهای پروژه در یک پایگاه اطلاع رسانی جامع به همراه در نظر گرفتن فضایی برای هماندیشی و اخذ نظرات خبرگان راهاندازی خواهد شد. ضمن اینکه دبیرخانه شورای عالی اطلاعرسانی قصد دارد در این پایگاه یکسری اطلاعات تکمیلی در خصوص بدنه دانش سیاستگذاری در فناوری اطلاعات و ارتباطات(knowledge body) و برنامههای اقدام یکسری از کشورها در حوزه ICT را منتشر کند.

دبیرخانه شورای عالی اطلاعرسانی اجرای این پروژه را به شرکت پرورش دادهها سپرده است و از آنجا که هماکنون این پروژه در مرحله تدوین وضعیت مطلوب قرار دارد، یکی از مراجع مهم در بهدست آوردن وضعیت مطلوب و تدوین برنامه اجرایی و پیشنهاد ساختار نهاد راهبری مناسب، بهرهگیری از نظرات خبرگان، صاحبنظران و تصمیمسازان کشور در این حوزه محسوب میشود.

بر این اساس چندی قبل هماندیشی برنامه جامع فناوری اطلاعات با حضور جمعی از خبرگان، صاحبظران و تصمیمسازان کشور و همچنین مشاورین خارجی پروژه برگزار شد.

در این هماندیشی سه روزه که با دعوت بیش از 150 نفر از خبرگان و تصمیمسازان و حضور و استقبال جمع کثیری از آنها همراه شد، در طی برگزاری بیش از 110 ساعت جلسه کارشناسی، نظرات، توصیهها و پیشنهادات خبرگان کشور در رابطه با اقدامات کلیدی اولویتدار در بخشهای دولتالکترونیکی، آموزش و محتوی، سلامت الکترونیکی، صنعت نفت و پتروشیمی، صنعت خودرو، بانک و بیمه، صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات و نهادهای راهبری فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور با بهرهگیری از روشهای سیستماتیک و علمی بهدست آمد و تحلیل شد.

به منظور دست یافتن به این تحلیل، 7 کارگاه هماندیشی با عناوین اولویتدار ذکر شده، طراحی شده بود که در ابتدا براساس روش طوفان فکری (brainstorming) فهرست اولیهای از ایدهها در رابطه با اقدامات، پروژهها و وضعیت مطلوب استخراج و سپس با بحث و تبادلنظر بین خبرگان اقدامات پیشنهادی تبیین و ارتباط آنها با یکدیگر مشخص و اختلاف نظرهای احتمالی بیان و تا حدامکان مرتفع شد. در انتها نیز براساس پرسشنامه و کاربرگهای تهیهشده، نظر خبرگان در رابطه با اولویت اقدامات مشخص و تحلیل شد.

در بیان اقدامات اولویتدار در هر بخش براساس مدلهای استاندارد سعی گردید تا به سرفصلهایی مانند زمینههای سرمایهگذاری، تحریک تقاضا، عرضه خدمات، توسعه زیرساخت فیزیکی، توسعه زیرساخت غیرفیزیکی (قانون و مقررات، اطلاع‌رسانی و آگاه‌‌سازی و استانداردسازی)، توانمندسازی بخش خصوصی، توسعه ساختار نهاد راهبری و توسعه تعاملات بین‌المللی و اولویت‌های ایجاد هماهنگی و ارتباط بین سرفصل‌های مورد اشاره توجه شود.

در این هماندیشی، بعد از برگزاری کارگروههای بخشی، در جلسه تلفیق اقدامات بینبخشی، دبیران هرکارگروه، گزارشی در رابطه با فعالیتهای صورتگرفته در هر کارگاه و اقدامات اولویتدار نهاییشده ارائه کردند و تمامی شرکت کنندگان در جلسات به بحث و تبادلنظر در رابطه با اقدامات بیانشده و درنهایت جمعبندی مباحث پرداختند.

  • ۸۶/۱۲/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">