ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: شورای عالی فضای مجازی شبکه ملی اطلاعات را رها نکرده است و همه پروژه‌های این بخش با تاکید بر ۳ رکن امنیت، اعتماد و پایداری، پیگیری می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالحسن فیروزآبادی پیش از ظهر امروز یکشنبه در مراسم افتتاح بزرگترین مرکز داده غرب و شمال‌غرب کشور در تبریز که به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، گفت: برخی می‌گویند که شورای عالی فضای مجازی این فضا رها را کرده و توجهی به شبکه ملی اطلاعات ندارد. این موضوع درست نیست. بلکه شورا با دقت بالا پیگیر همه پروژه‌های مربوطه با تاکید بر ۳ رکن امنیت، اعتماد و پایداری است.

وی با بیان اینکه فضای مجازی چند رکن دارد که شامل توجه به امنیت، اعتماد و پایدار می‌شود، افزود: این ۳ رکن در فضای مجازی کشور از شبکه ملی اطلاعات شروع می‌شود و افتتاح مرکز داده اقماری یک بخش کوچکی از تصویر بزرگی از فضای مجازی است که در حال توسعه است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: اگرچه در برخی حوزه‌های فضای مجازی شاهد تاخیر هستیم، اما در همه کشورها نیز نهادهای حاکمیتی و متولیان تحول دیجیتال و فضای مجازی، این گونه تأخیرها را برای جبران عقب ماندگی‌ها، از دستگاه‌های ذیربط مطالبه می‌کنند.

فیروزآبادی با بیان اینکه شاید در تعریف شبکه ملی اختلاف نظر وجود داشته باشد اما در مرکز ملی فضای مجازی سیاست مشخصی در این باره دنبال می‌شود، گفت: در ابلاغیه مقام معظم رهبری در آذرماه ۹۸ نیز بر این موضوع تاکید شد که خدمات پایه کشور باید به صورت ملی انجام شود و یکی از این خدمات مربوط به فضای ابری و دیتاسنتری است.

وی ادامه داد: ما باید از وابستگی به پلتفرم‌های جهانی که حتی رئیس جمهور آن کشور نیز در آن امنیت کلامی ندارد و یک سوم کاربرانش فیک هستند، رهایی پیدا کنیم و از پلتفرم‌های داخلی برای نیازمندی‌های ملی استفاده کرده و منطق پلتفرمی را در حوزه پیام رسانی تامین کنیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه ما با یک تحول عصری که به تحول دیجیتال تعبیر می‌شود، روبرو هستیم، ادامه داد: این تحول در همه حوزه‌ها شامل حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در حال شکل‌گیری است و ما در شورای عالی فضای مجازی که بنا بر تدبیر مقام معظم رهبری و حاصل حضور قوای کشور است، به این تحول نگاه ویژه ای داریم.

فیروزآبادی با بیان اینکه در این تحول ابتدا باید به زیرساخت‌ها توجه کنیم و مهمترین این زیرساخت‌ها نیز زیرساخت شبکه ملی اطلاعات است، ادامه داد: باید این تحول طوری طراحی شود که بخش عمده‌ای از این تحول روی زیرساخت‌های ملی کشور صورت گیرد. ما نباید تنها شبکه ملی ارتباطات را به عنوان اولویت کشور بشناسیم؛ بلکه معتقدیم که این تحول باید به صورت متوازن و تحت منطق پلتفرمی، تعاملی شدن همه روابط و فرآیندها و توسعه زیرساخت‌های اطلاعاتی دنبال شود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی بر لزوم توجه به فرآیندهایی مانند دولت الکترونیک، اقتصاد دیجیتال و آموزش دیجیتال تاکید کرد و گفت: ما در حوزه اقتصاد دیجیتال در بخش حمل و نقل، گردشگری و کسب و کارهای خرد در سال‌های اخیر شاهد تحولات بزرگ در کشور بودیم و توسعه کسب و کارهای روستایی بر بستر شبکه ملی اطلاعات در حال انجام است.

وی با اشاره به پلتفرم‌های آموزش مجازی مانند «شاد» که در دوران کرونا مورد توجه قرار گرفت، افزود: پروژه شاد روی زیرساخت‌هایی که در گذشته شکل گرفته بود اجرا شد و امیدواریم در مهرماه امسال نیز طبق جلسات مشترکی که با وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش داریم، شاهد شکل‌گیری کلاس مجازی برای دانش آموزان باشیم.

فیروزآبادی با تاکید بر اینکه در دولت الکترونیکی باید به مثابه دولت پلتفرمی عمل کنیم و به دنبال تحقق آن هستیم، اضافه کرد: ما معتقدیم که پلتفرمی که برای همه مشارکت کنندگان در فضای مجازی آموزش کشور به کار گرفته می‌شود باید داخلی باشد و مقدمه داشتن این شبکه مستقل، داشتن شبکه ابری و دیتاسنترهای داخلی است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی خاطرنشان کرد: ما در مرکز ملی فضای مجازی قصد داریم تا با وزارت ارتباطات برنامه‌های مرتبط با توسعه شبکه ملی اطلاعات را تا پایان دولت پیش ببریم که به زودی شاهد بازگشایی مراکزی از قبیل این مراکز داده خواهیم بود و معتقدیم که جهش تولید در سرعت یافتن این پروژه‌ها دنبال می‌شود.

به گفته وی، با توسعه مراکز داده خدمات ابری در کشور، دیگر نیازی به ذخیره اطلاعات کشور در کلادها و فضای ابری شرکت‌هایی مانند اپل، هواوی و سامسونگ نخواهیم داشت و بانک اطلاعاتی کشور ما در فضای ابری داخلی ذخیره می‌شود. در عین حال امیدواریم به زودی شاهد راه اندازی فضای کلاد موبایل و پلتفرم خدمات در این زمینه نیز باشیم و یک گیت هاب ایرانی داشته باشیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">