ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

قطع نقطه‌ای اینترنت در روزهای کنکور

| دوشنبه, ۲۶ دی ۱۴۰۱، ۰۳:۴۶ ب.ظ | ۰ نظر

رئیس سازمان سنجش با تاکید بر اینکه موضوع امنیت آزمون خواسته خانواده هاست، گفت: اینترنت همراه در روزهای کنکور به صورت نقطه ای و در بخش پیام رسان ها قطع می شود.

به گزارش فارس، عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش  آموزش کشور در برنامه تلویزیونی با تشریح روند برگزاری کنکور ۱۴۰۲ و آمادگی سازمان سنجش برای برگزاری کنکور گفت: حساسیت آزمون سراسری یکی از وقایع پیچیده جامعه است. دلایل مختلف از جمله آینده شغلی، خواسته‌های خانواده و هدایت تحصیلی در حساسیت آن تأثیر دارند. امسال برای اولین بار در زمستان است و نگرانی‌های سرمایشی وجود دارد که چگونه حوزه‌ها را گرم نگه داریم که داوطلبان راحت آزمون دهند.

وی درباره آزمون‌های الکترونیک و چند بار برگزار شدن آزمون در سال‌های آینده گفت: طبق قانون آزمون سراسری برای هر فرد دوبار در سال است. فرایند اجرایی کار در آینده به آزمون‌های الکترونیک اختصاص دارد. در آزمون‌های الکترونیک ممکن است در چارچوب استانداردهای رسمی فرد سالی چند بار آزمون آزمایشی بدهد ولی دو مورد ملاک ورود به دانشگاه است.

 

* برگزاری اولین آزمون الکترونیکی در بهمن ماه

پورعباس اظهار داشت: در بهمن ماه اولین آزمون‌های الکترونیک را به صورت آزمایشی برگزار می‌کنیم. در آینده روش‌های متفاوتی می‌توانیم طراحی کنیم و به تصویب مراجع ذی صلاح برسد. در کنکور ۱۴۰۲ در سال آینده آزمون‌ها الکترونیکی نیست. اما قول داده بودم که در سال ۱۴۰۳ آزمون‌ها الکترونیک شود که امیدواریم به آزمون‌های رسمی برسیم.

وی افزود: برای برگزار آزمون‌های الکترونیک سه مرحله داریم. اولین مرحله ایجاد بانک سوال است که کاملاً الکترونیکی است و نرم افزارهای آن ایجاد و به صورت پایلوت اجرایی شده است. در این مرحله مخزن سوال تولید می‌شود، مخزن سوال پس از استانداردسازی و ممیزی سوالات شکل می‌گیرد. در بانک سوال آزمون سازی با بودجه بندی مشخص صورت می‌گیرد و از طریق بسترهای مشخص یا به صورت کامپیوترپایه یا موبایل پایه و یا صفحات هوشمند پایه است که سوالات نهایی می‌شود.

رئیس سازمان سنجش گفت: مرحله بعد این است که داوطلب ثبت نام می‌کنند و پشت دستگاه در حوزه می‌نشینند و سوال می‌آید و پاسخ می‌دهد و نتیجه را می بیند و در امنیت و آسایش بیشتر و حذف فعالیت‌های دستی بسر می‌برد. در آزمون سامفا این آزمون الکترونیک به صورت پایلوت اجرایی شده است. به همین منظور نرم افزار بومی را برای آزمون‌های الکترونیک طراحی شده است.

وی درباره امنیت آزمون و ارسال سوالات به حوزه‌های امتحانی گفت: فرآیند ارسال سوالات کنکور به حوزه‌ها واقعاً فرایند پیچیده‌ای است. ما باید این اطمینان را به مردم بدهیم که این بار امانت را به سلامت می‌رسانیم. در سیستم بسته‌ای سوال طراحی می‌شود، هر دفترچه‌ای شخصی سازی شده است و چیدمان خاصی طراحی می‌شود. بسته بندی سوالات به ترتیب از یک صندلی تا در یک کلاس، در یک مدرسه، در یک منطقه و در یک شهر و در یک استان پیش می‌رود.

رئیس سازمان سنجش تاکید کرد: تا ۸ صبح آزمون و بر روی صندلی داوطلب هیچکس جز داوطلبی که بسته سوال را باز می‌کند به آن دسترسی ندارد. تمامی این فرآیند به صورتی دیجیتال رصد می‌شود و ارسال سوال تحت الحفظ به کمک نیروی انتظامی صورت می‌گیرد و ایستگاه‌های الکترونیکی برای رصد مسیر وجود دارد.

 

* ابلاغ وزیر علوم به روسای دانشگاه‌های معین برای برگزاری کنکور

وی گفت: امسال ابلاغی از سوی وزیر علوم برای روسای دانشگاه‌های معین داده شد. ضمن اینکه از شورای امنیت کشور مصوبه گرفتیم و دستورالعملی را ابلاغ کردند و وظایفی را برای امنیت آزمون مشخص کردند. تمام عوامل آزمون شناسنامه دار شده‌اند و در تمام تصمیم سازی شورای تامین هر استان کل استان درگیر هستند.

معاون وزیر علوم اظهار داشت: شبکه‌های تقلب را کاملاً تحت رصد داریم. سال گذشته ۱۳ شبکه را شب قبل از آزمون شناسایی کردیم. سال گذشته ۸۰۰ سیستم آشکارساز یا سیگنال یاب با بورد ۲ متر داشتیم که امسال این تعداد به ۲ هزار و ۸۰۰ سیستم با بورد ۴ متر رسیده است.

 

* کشف تجهیزات تقلب حتی خاموش محرومیت دارد

وی گفت: تجهیزات تقلب بعضاً تجهیزات فوق جاسوسی هستند و داوطلبان بدانند که کشف این تجهیزات حتی خاموش و استفاده نشده هم باشد محرومیت در پی دارد و اگر تجهیزات روشن باشد که تا ۱۰ سال محرومیت از آزمون را در پی دارد. این اطمینان را می‌دهیم که در ۱۴۰۱ یک مورد نداشتیم که بتواند حتی یک صندلی معمولی را با تقلب بدست آورد.

پورعباس اظهار داشت: در تمام مدت آزمون قضات کشیک حضور دارند و در برخورد با متخلف و متقلب بلافاصله حکم صادر می‌کنند و شبکه‌هایی که دستگیر می‌شوند هم مورد رسیدگی قضایی قرار می‌گیرند. در نهایت همه دست به دست هم داده‌اند که آزمون سالم و ایمن را برگزار کنیم.

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: حلقه‌های امنیتی زیادی را تعریف کردیم و آگاه هم هستیم که اینترنت با زندگی مردم گره خورده است. پیش بینی کردیم و از دولت خواستیم که امکان ارسال و دریافت فایل وجود نداشته باشد که مصوب شد در اینترنت همراه در حوزه‌های شبکه‌های پیام رسان محدودیت داریم. این محدودیت در شهرهای محل حوزه امتحانی است.

وی افزود: این موضوع خواسته مردم هم است و از این بابت و به شکل نقطه‌ای محدودیت اعمال می‌شود. درباره اینترنت ثابت محدودیتی وجود ندارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">