ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

لینوکس فارسی مشتری ندارد

| چهارشنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۵، ۰۴:۳۵ ب.ظ | ۰ نظر

در حوزه نرم‌‏افزارهای آزاد/ متن باز در کشور ، تاکنون هیچ سند راهبردی و سیاست‌‏گذاری صورت نگرفته است.
دکتر محمد خوانساری ، مدیر طرح ملی لینوکس فارسی و عضو موسس مرکز ICT پیشرفته شریف ، درگفت و گو با خبرنگار ایلنا، با بیان این مطلب ، اظهار داشت: گسترش و ارایه لینوکس به سازمان‌‏ها و نهادهای کشور جزء فعالیت مدیران این طرح نیست، بلکه نهادینه کردن لینوکس باید از سوی شورای عالی اطلاع‌‏رسانی دنبال شود.

وی ، با بیان این که دولت برای استفاده از لینوکس فارسی رویکرد خاصی را نداشته است ، تصریح کرد: میزان تخصیص اعتبار به پروژه لینوکس فارسی در سال 85 تنها 550 میلیون تومان در نظر گرفته شده که شاید برای اتمام این پروژه به مبلغی 3 برابر نیاز باشد.

دکتر خوانساری ، با اشاره به عمومی کردن لینوکس فارسی در کشور ، یادآور شد: دولت برای توسعه لینوکس فارسی در دستگاه‌‏ها باید در این پروژه سیاست‌‏های حمایتی به کار بندد.

وی ، با بیان این که شوراهای عالی اطلاع‌‏رسانی و انفورماتیک با استفاده از اطلاع‌‏رسانی می‌‏توانند در سیاست‌‏گذاری طرح ملی لینوکس موثر واقع شوند ، گفت: دولت باید به هر نحوی برای ترویج این طرح برنامه تدوین کند.

مدیر طرح ملی لینوکس فارسی ، با اشاره به پیشرفت کار پروژه لینوکس ، خاطرنشان کرد: این پروژه در حال حاضر قابل استفاده است و پیشرفت کار به 85 درصد می‌‏رسد.

خوانساری، در خصوص بودجه سال گذشته این طرح ، یادآور شد: اعتبار تخصیص یافته سال 84 طرح ملی لینوکس فارسی 430 میلیون تومان عنوان شد که از این میزان تنها 150 میلیون تومان آن در سال 84 پرداخت شد و 280 میلیون تومان دیگر به اعتبارات سال 85 منتقل شده است.

عضو هیات موسس مرکز ICT پیشرفت شریف ، با اشاره به کشورهایی از قبیل آفریقای جنوبی ، ژاپن ، هند ، پاکستان ، آلمان و برزیل گفت : این کشورها برای استفاده از نرم‌‏افزارهای آزاد/ متن باز دارای قانون و سیاست‌‏گذاری‌‏های متفاوت هستند ، به این ترتیب استفاده از لینوکس با توجه به جنبه‌‏های امن و پایدار آن برایشان بسیار مفید است.

وی ، با بیان این که در کشور ما انگیزه‌‏ای برای استفاده از لینوکس فارسی وجود ندارد ، تصریح کرد: حرکت به سمت لینوکس در آینده اجباری خواهد شد و بهتر آن است که دستگاه‌‏های فعال در کشور از هم‌‏اکنون به این سیستم عامل گرایش پیدا کنند.

مدیر طرح ملی لینوکس فارسی ، افزود: با استفاده از نرم‌‏افزارهای آزاد/ متن باز در صورت بروز مشکلات سیاسی و امنیتی می‌‏توانیم به سادگی پشتیبانی شرکت‌‏های داخلی را در این خصوص داشته باشیم ، چرا که از نرم‌‏افزارهای اپن سورس به راحتی می‌‏توان برای ساخت شبکه‌‏های بزرگ استفاده کرد.

وی ، رشد و شکوفایی صنعت IT کشور را منوط به داشتن برنامه راهبردی و سیاست‌‏گذاری مناسب عنوان کرد و گفت: کاربران براساس نیازشان قادر خواهند بود سیستم عامل خود را انتخاب کنند.

  • ۸۵/۰۲/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">