ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در اکوسیستم فناوری و نوآوری، شناسایی نیازها و طراحی ایده‌هایی برای حل این نیازها و مسائل جامعه و متصل کردن آنها به یکدیگر است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با طراحی سامانه‌ای به نام "نان" در این راستا قدم برداشته است.
به گزارش تسنیم، یکی از برنامه‌های مهم پیشنهادی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی ایجاد نظام ملی پیشنهاد‌ها برای ثبت و نمایه‌سازی نیاز‌های مختلف جامعه و در نتیجه سوق دادن بخش عمده‌ای از فعالیت‌های پژوهشی در راستای رفع نیاز‌ها و مشکلات جاری کشور بوده است.

با ایجاد این بانک اطلاعاتی متمرکز، زنجیره پژوهش، فناوری و نوآوری تکمیل شده و با هدفمند و نیازمحور کردن بخش مهمی از فعالیت‌های پژوهشی درجهت رفع نیاز‌ها، کشور در مسیر توسعه همه جانبه علمی قرار خواهد گرفت.

از طرف دیگر ضرورت ایجاد نظام پیشنهاد‌ها و یا نظام‌ ایده‌ها و نیاز‌ها "نان" اجرای مصوبه "سیاست‌های ایجاد و ارتقاء سکو‌های ملی تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فنآوری و نوآوری" جلسه 852 مورخ 7/10/1400 شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغیه شماره 19296/1400/دش مورخ 15/12/1400 رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

براساس ماده 4 این مصوبه ایجاد ساختار نهادی برای برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی سیاست‌های ابلاغی در حوزه آموزش عالی، پژوهش، فناوری و نوآوری بر عهده وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری بوده و لذا وزارت عتف لازم است در راستای انجام تحقیقات نیازمحور نسبت به احصاء و تعیین نیاز‌ها، ‌ایده‌ها و توانمندی‌های کشور و یکپارچه‌سازی سامانه‌های موجود پژوهش، فناوری و نوآوری در حوزه مرتبط با نیاز‌های کشور، نظام‌ ایده‌ها و نیاز‌ها را برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی نماید.

همچنین وزارت عتف به عنوان دستگاه هماهنگ‌کننده میان دستگاهی سایر دستگاه‌های مسئول از جمله وزارت آموزش و پرورش، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه آزاد اسلامی در نظر گرفته شده است.

سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) ویژگی‌های دارد که شامل موارد مختلفی است: کاربردی‌سازی پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری براساس حل نیازهای کشور، نیازسنجی و نیازآرایی اولویت‌بندی نیاز و تعریف میدان بازی جدید، تدوین نظام‌مند و پویای اولویت‌های تحقیقاتی و ترسیم نقشه جامع نیاز ـ  توانمندی صنعتی ـ دانشگاهی کشور و افزایش بهره‌وری حمایت از نخبگان پارک‌های علم و فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان.

وزارت علوم ,

نکته بسیار مهم این است که تعریف و الزام ثبت نیازها در سامانه "نان" در استفاده از اعتبارات در بنده ه تبصره 9 قانون بودجه سال 1401 آمده است همچنین الزام و تکلیف دستگاه‌های اجرایی به درج اولویت‌ها، نیازها و مسائل تحقیقاتی در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) جهت بهره‌مندی از 1 درصد بودجه پژوهشی دستگاه‌های اجرایی قید شده است.

در آیین‌نامه حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری آمده است: وزارت علوم موظف است با همکاری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و سایر دستگاه‌های اجرایی اقدام به طراحی و راه‌اندازی سامانه نظام فکر نو (ایده‌ها) و نیازها (نان) کند. نظام فکر نو (ایده‌ها)و نیازها (نان) مبتنی بر ایجاد مستقیم بین نیازهای جامعه،‌ صنایع خصوصی و دولتی،‌ پژوهشگران، شرکت‌های دانش‌بنیان،‌ پارک‌های علم و فناوری خواهد بود و بستری برای پیوند میان ظرفیت‌های علمی و پژوهشی کشور و نیازها و مسائل موجود در بخش دولتی و خصوصی است.

این برنامه با راهبری،‌ هدایت و تأمین مالی وزارت علوم و همکاری تمام سامانه‌های پژوهشی دستگاه‌های اجرایی، از طریق جمع‌آوری و بهمرسانی اطلاعات، نیازمندی‌ها، ظرفیت (پتانسیل‌ها) و قابلیت‌های فناورانه و پژوهشی کشور اجرایی و عملیاتی می‌شود.

 

  • نقش دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها نیز در سامانه نان

نقش دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها نیز در سامانه نان قابل توجه است. ما "کارگزار ارزیابی نیاز و ایده" را داریم که جهت انجام امور تکمیل و تصحیح اطلاعات ثبت شده، تعیین حوزه‌های تخصصی، تعیین سطح فناوری، تأیید قابلیت انجام در قالب پایان‌نامه و تعیین وجود یا عدم وجود درخواست برای  پیشنهادیه (RFP) و ارائه کاربرد دارد. "کارگزار مدیریت نیاز و ایده" برای برقراری ارتباط و تعامل با نیازپرداز، شناسایی نیازهای فنی نیازپرداز و برقراری ارتباط با ایده‌پرداز مرتبط است. معرفی داور برای انتخاب ایده برتر و تعریف پارسای(پایان‌نامه و رساله) تقاضامحور از دیگر موضوعاتی است که در نقش دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در سامانه نان کاربرد دارد.

 

  • نقش پارک‌های علم و فناوری در سامانه نان

4 گزاره در نقش پارک‌های علم و فناوری در سامانه نان وجود دارند:

  1. کارگزار ارزیابی نیاز و ایده: برای انجام امور تکمیل و تصحیح اطلاعات ثبت شده، تعیین حوزه‌های تخصصی، تعیین سطح فناوری، تأیید قابلیت انجام در قالب پایان‌نامه و تعیین وجود یا عدم وجود درخواست برای پیشنهادیه (RFP) و ارائه آن
  2. کارگزار مدیریت نیاز و ایده: برقراری تعامل و ارتباط با نیازپرداز، شناسایی نیازهای فنی نیزپرداز و برقراری ارتباط با ایده‌پرداز مرتبط
  3. معرفی داور برای انتخاب ایده برتر
  4. تعریف توانمندی‌های فناورانه و محصولات دانش‌بنیان شرکت‌های تحت پوشش

سامانه "نان" بستری مناسب برای اجرایی کردن شعار تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، معرفی محصولات و نیازمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، توانمندی شرکت‌ها و واحدهای فناور، تشکیل واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان براساس نیازها، ایجاد زمینه همکاری‌های فناورانه بین‌المللی، تولید مبتنی بر نیاز جامعه و صنعت و در بستر دانش‌بنیان، دوره‌های آموزشی مهارت‌محور و تعریف شاخص تکنومتری Nindex و Npoint و تأثیر آن به عنوان شاخص مؤثر بر رتبه‌بندی دانشگاه و پژوهشگاه‌ها و ارتقای اعضای هیئت علمی است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">