ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پلیس فتا: منشا حمله داعس در عربستان بود

| چهارشنبه, ۴ مرداد ۱۳۹۶، ۰۲:۲۰ ب.ظ | ۰ نظر

رئیس پلیس فتا در خصوص حملات هکری به برخی‌ سایت‌ها بانک‌ها گفت: در اواخر سال ۹۵ و اوایل امسال حملات گروه داعس را رصد کرده و آی پی آن را که در کشور عربستان بود شناسایی و از دولت سعودی خواستیم پاسخ خود را اعلام کنند.

به گزارش فارس، سردار سیدکمال هادیان‌فر رئیس پلیس فتا در حاشیه «اجلاس تهران در خصوص پیشگیری و مبارزه با جرائم سایبری» که در هتل هما در حال برگزاری است در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز در واقع اولین نشست اجلاس در حوزه پیشگیری است که با همکاری دفتر مقابله با جرائم سازماندهی شده سازمان ملل برگزار شده و سخنران‌های مختلفی از کشورهای دنیا در آن شرکت دارند.

رئیس پلیس فتا یادآور شد:‌ محورهای اصلی این همایش پی جویی جرائم سایبری، همکاری‌های بین‌المللی در جهت پیشگیری و مقابله با جرائم حوزه سایبری و همچنین در خصوص استفاده تروریست‌ها از فضای مجازی است.

هادیان‌فر افزود: در این نشست سفرای چند کشور ازجمله ژاپن حضور دارند؛ همچنین افراد برجسته و فرهیخته‌ای که در حوزه امنیت سایبری در دنیا فعال بوده‌اند، به‌عنوان سخنران در این دو روز در نشست حضور دارند.

وی ادامه داد: نشست اصلی در آذرماه امسال برگزار می‌شود و در آن رؤسای پلیس سایبری منطقه و رؤسای پلیس کشورهایی که سفرای آن در اجلاس امروز نیز حضور دارند، شرکت خواهند داشت که دستورکار آن اجلاس در حوزه مبارزه با تروریسم ابعاد و راه‌های پیشگیری از آن است.

عالی‌ترین مقام فتا در خصوص حملات سایبری داعش گفت: پلیس فتا از ابتدای پیدایش داعش،‌القاعده و...، آنها را زیرنظر داشته و فعالیت سایبری آنها را رصد می‌کرده است.

هادیان‌فر خاطرنشان کرد: داعش سه راهبرد برای عملیات‌هایش دارد، اما با توجه به شرایط جدید و مشکلات جدیدی که در عراق و سوریه برایش به وجود آمده، راهبرد جدیدی تحت عنوان خلافت سایبری در مانیفیست خود قرار داده که توسط آن جذب نیرو می‌کند تا بتواند فعالیت‌های خودش را در شبکه‌های اجتماعی افزایش دهد.

وی گفت: در سال 2016،  1500 مرحله شناسایی داشته‌ایم که 75 هزار نفر را در دنیا شناسایی کرده‌ایم که این مطالب را به پلیس اینترپل اطلاع داده‌ایم تا آنها این مسئله را پیگیری کنند.

رئیس پلیس فتا بابیان این مطلب که تلگرام بیش از 40 میلیون کاربر در ایران دارد، اعلام کرد: 76 درصد آن فان و سرگرمی است و موارد دیگر که در خصوص کسب‌وکار و تحت تبلیغات است، غالب آن فریبنده بوده و برای سوءاستفاده است.

هادیان‌فر در خصوص خریدوفروش‌های تلگرامی به مردم توصیه کرد که از مبادی رسمی این کار را انجام داده و هیچ تراکنش مالی با کانال‌هایی که آشنایی ندارند و فعالیت آنها از سوی مبادی رسمی به رسمیت شناخته نشده، انجام ندهند.

وی شیوه جدید کلاهبرداری را بحث شرط‌بندی و قماربازی دانست و گفت: طی عملیاتی 3300 نفر در این زمینه شناسایی شده‌اند و 600 پرونده تشکیل شد اما مسئله‌ای که در آن موجود است اختلاف نظر بین شرط‌بندی و قمار است که درواقع باید گفت که این دو باهم فرقی نداشته چراکه غالب آنها کلاهبرداری است و پول به حساب شخص واریز می‌شود.

رئیس پلیس فتا به آمار جرائم سایبری پرداخت و گفت: در سال گذشته جرائم سایبری نسبت به مدت مشابه خود در سال قبل 63 درصد افزایش یافته که 42 درصد در تلگرام و 20 درصد جرائم در اینستاگرام به وقوع پیوسته و با توجه به اینکه سرور آنها در خارج از کشور است اما پلیس فتا بازهم توانسته با توانمندی خود بیش از 80 درصد جرائم را کشف کند.

این مقام ارشد پلیس فتا اعلام کرد: امسال رشد جرائم را داریم و نسل‌های جدید اینترنت، بانک‌های الکترونیک و... در حال رشد است و به تبع آن جریان نیز افزایش پیدا کرده است.

هادیان‌فر در خصوص مشاغل اینترنتی و فعالیت برخی سایت‌ها در فضای مجازی گفت: بیش از 700 نوع انواع مشاغل داریم، ازجمله دیوار، شیپور، کافه بازار و... که متأسفانه اشکالی که در این زمینه وجود دارد این است که قوانین و مقررات مشخصی برای آنها وجود ندارد. با وزارت ارتباطات فقط بسترها را برای آنها مشخص کرده است.

وی تصریح کرد: اپلیکیشن‌های اکثر این مشاغل خارجی بوده و سرورهای آنها در خارج از کشورند و اطلاعات مردم متأسفانه در این سرورهای خارجی نگهداری می‌شود و بیشترین نگرانی ما بحث امنیت و نگهداری داده‌های مردم است.

رئیس پلیس فتا ادامه داد: دیوار فعالیتش مثبت است اگرچه فعالیت‌های مجرمانه هم در آن اتفاق افتاده است، اما با صحبتی که با مدیر آن داشته‌ایم قرار شده که سیستم‌های خودایمنی در آن ایجاد کند.

وی به یک مورد دستگیری اخیر اشاره و اظهار داشت: متهمی را دستگیر کردیم که بیش از 800 میلیون تومان با کارت‌های مجهول از مردم کلاهبرداری کرده بود. بدین صورت که اعلام کرده بود که کالاها را 50 درصد ارزانتر می‌فروشد اما پول‌ها را گرفته و کالایی تحویل نداده بود.

رئیس پلیس فتا در خصوص مصوبه شورای عالی  گفت: بیش از 10 هزار نفر از صاحبان کانال اطلاعات خود را ثبت کرده و فعالیت قانونی خود را انجام می‌دهند و موازین جمهوری اسلامی ایران را رعایت کرده و فعالیت درستی انجام می‌دهند.

هادیان‌فر در خصوص سرور تلگرام گفت: خیلی از کشورها مشکلی را که ما در خصوص سرور تلگرام داریم، ندارند؛ چراکه یا سرورها یا وی جی ای آن به کشورها منتقل شده اما متأسفانه در کشور ما این پروتکل همکاری اجرا نشده و ما به سرورها دسترسی نداریم تا بتوانیم امنیت سایبری را برقرار کنیم؛ 43 درصد جرائم در تلگرام است و پلیس فتا با توانمندی خود توانسته 80 درصد آنها را کشف کند.

عالی‌ترین مقام پلیس فتا در پاسخ به پرسش فارس در خصوص انسداد سایت‌های سازمان‌ها، بانک‌ها و برخی اداره‌ها گفت: درواقع در خصوص سایت‌ها یک سری ضعف‌های جزئی در حوزه امنیت سایت‌ها وجود دارد و خیلی از شرکت‌ها فقط سایت‌ها را ایجاد کرده و به مسائل امنیتی آن توجه نداشته‌اند.

وی تصریح کرد: هکرها با انگیزه‌های کنجکاوی،‌مالی و سیاسی سعی می‌کنند با سایت‌های ضعیف زورآزمایی کرده و از آن طریق خود را مطرح کنند.

رئیس پلیس فتا افزود: اواخر سال 95 و اوایل امسال حملات یک گروه به نام «داعس» را شاهد بودیم که آی پی آن را شناسایی کرده و معلوم شد از کشور عربستان صورت پذیرفته که ما از کشور سعودی خواستیم در این زمینه پاسخ خود را اعلام کند؛ اگر هم از پل عربستان اقدام کرده و این کار را انجام داده‌اند، کشور ثالث را به ما معرفی کنند که هنوز منتظر پاسخ سعودی هستیم.

وی تأکید کرد: حملات هکری که در ایران صورت گرفته هک اساسی نبوده است.

هادیان‌فر گفت: ما از طریق پلیس اینترپل نیز پیگیر این قضیه هستیم.

وی در خصوص بحث مواد مخدر و فروش آن از طریق فضای مجازی سال گذشته اظهار داشت: دو پارت مواد مخدر صنعتی شیشه را کشف کردیم. چند ماه اخیر نیز چند باند را شناسایی کرده تعدادی شناسایی داشته که طی 6 مرحله به پلیس مواد مخدر گزارش آنها داده شده است. همچنین با اشرافی که داشتیم متوجه شدیم این باندها از خارج از کشور و در کشورهای تایلند و اندونزی بوده‌ است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">