ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پیگیری تعیین تکلیف موازی‌کاری‌های فضایی

| سه شنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۴۷ ق.ظ | ۰ نظر

رئیس سازمان فضایی ایران از دستور و تاکید رئیس جمهور برای تشکیل شورای عالی فضایی خبر داد و گفت: مقدمات برگزاری جلسه با محورهایی که قرار است بررسی شود، در حال فراهم شدن است.

مرتضی براری در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در بخش فضایی کشور ۴ حوزه را در اولویت قرار داده ایم و به دنبال آن هستیم که هرچه سریعتر جلسه شورای عالی فضایی تشکیل شود، اظهار داشت: یکی از این حوزه ها، تدوین معماری کلان بخش فضایی کشور است.

وی گفت: از آنجایی که هم اکنون از فاز تحقیقاتی به سمت فاز عملیاتی درحال گذر هستیم،  باید ساختارهای این بخش، متناسب با این شرایط تغییر کند. به نحوی که دولت باید در بخش هایی از این حوزه، به جای سرمایه گذاری، بستر را برای حضور بخش خصوصی فراهم کند.

 

تدوین نقشه راه فضایی تا ۱۴۰۴

رئیس سازمان فضایی ایران، تدوین نقشه راه فضایی تا ۱۴۰۴ را از دیگر اولویت های بخش فضایی برشمرد و گفت: مطابق با اسناد بالادستی و برای دستیابی به شاخص های افق ایران ۱۴۰۴، باید نقشه راه فناوری فضایی کشور تدوین شود که در این زمینه نیازمند استخراج نگاشت سازمانی هستیم. از سوی دیگر حفظ منافع ایران در مجامع بین المللی از دیگر اولویت های ما است.

وی با بیان اینکه سعی کردیم جلسات جدی با متخصصان و بازیگران بخش فضایی داشته باشیم و نقشه راه فضایی کشور را تقریبا تدوین کردیم، افزود: در این راستا جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی فضایی با دستور کار تدوین معماری کلان و نقشه راه بخش فضایی کشور، تشکیل شد.

 

تدوین نقشه راه فناوری فضایی کشور و معماری کلان این بخش

براری اظهار امیدواری کرد که در هفته های آتی، کمیسیون دائمی شورای عالی فضایی تشکیل و نقشه راه فناوری فضایی کشور و معماری کلان این بخش، تدوین شود. در این صورت پس از تشکیل کمیسیون دائمی، پیگیری خواهیم کرد که جلسه شورای عالی فضایی تشکیل شده و چالش هایی که مورد تایید کل جامعه است، برطرف شود.

رئیس سازمان فضایی ایران در مورد دلیل عدم برگزاری منظم شورای عالی فضایی طی ۱۴ سال اخیر، تاکید کرد: در این دولت، رئیس جمهور تاکید دارند که جلسه شورای عالی فضایی تشکیل شود و به ما دستور تشکیل شورا را دادند.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه در حال فراهم کردن مقدمات برگزاری این جلسه هستیم، خاطرنشان کرد: به ما دستور داده شده است که مصوبات مورد نیاز شورای عالی فضایی را استخراج کنیم.

وی با تاکید براینکه خیلی علاقه مند بودیم که این مهم سریعتر شکل بگیرد، ادامه داد: اما موضوعاتی که باید در دستور کار این شورا قرار گیرد، با اختلاف نظراتی در جامعه فضایی کشور روبرو بود که در حال برطرف کردن این اختلافات هستیم. خوشبختانه توفیقاتی ایجاد شده که جلسات جدی با همه بازیگران حوزه فضایی داشته باشیم.

براری با بیان اینکه تلاش این است که در نقشه راه فضایی کشور از کل ظرفیت کشور در جای خود، به صورت حداکثری استفاده شود، در مورد تعیین تکلیف مرکز ملی فضایی در ذیل معاونت علمی ریاست جمهوری و موازی کاری های این بخش، گفت: فعالیت این مرکز در حیطه اختیارات رئیس جمهور است و رئیس جمهور مسئول تصمیم گیری در مورد این موازی کاری است.

وی توضیح داد: در دولت یازدهم به خاطر مشغله های شخص رئیس جمهور و با توجه به اهمیت بخش فضایی کشور ، مدیریت اداره شورای عالی فضایی از سوی دکتر روحانی به معاون علمی رئیس جمهور سپرده شد و به تبع آن، دکتر ستاری برای مدیریت بهتر این بخش، ساختاری را به نام مرکز ملی فضایی تشکیل داد.

 

تعیین تکلیف موازی کاری های حوزه فضایی

رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: اما در دولت دوازدهم رئیس جمهور باید تصمیم بگیرند که مدیریت اداره این شورای عالی، تفویض اختیار شود و یا اینکه مدیریت این شورا را خودشان به عهده بگیرند. امیدواریم این موضوع در اولین جلسه شورای عالی فضایی کشور، تعیین تکلیف شود.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به وظایف شورای عالی فضایی در ۴ حوزه سیاستگذاری، برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت در بخش فضایی کشور، گفت: مطابق با قانون، سازمان فضایی کشور مجری مصوبات دبیرخانه شورای عالی فضایی است. اما از سوی دیگر در مصوبه شورای عالی اداری، این ۴ حوزه در اختیار مرکز ملی فضایی نیز قرار داده شده است؛ این درحالی است که نظام به دنبال این است که جلوی موازی کاریها گرفته شده و سازمانها در حد امکان، چابک شوند.

براری با اشاره به اینکه حکم رئیس جمهور درخصوص اداره شورای عالی فضایی مربوط به دولت یازدهم است و در دولت دوازدهم حکمی در این باره داده نشده است، افزود: از نظر قوانین حقوقی، تفویض اختیاری که از سوی رئیس جمهور صادر می شود تا انتهای همان دولت معتبر است و با تغییر دولت یا باید این حکم تجدید شود و یا برای آن تصمیم گیری شود که ما منتظر تصمیم رئیس جمهور هستیم.

 

بررسی معماری کلان بخش فضایی نخستین دستور جلسه شورای عالی فضایی

وی با بیان اینکه در اولین جلسه تشکیل شورای عالی فضایی در این زمینه تصمیم گیری خواهد شد، گفت: یکی از دستور کارهای نخستین جلسه شورای عالی فضایی بررسی معماری کلان بخش فضایی است که در این بخش، تصمیم بر این است تا بخش هایی که موازی کاری می کنند تعیین تکلیف شوند. در همین حال امیدواریم سازوکار قانونی اداره جلسات شورای عالی فضایی مشخص شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">