ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چرا وزارت ارتباطات از قانون تمکین نمی‌کند؟

| دوشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۰۴:۲۵ ب.ظ | ۰ نظر

در شرایطی که مسئولان دولتی از تامین کالاهای اساسی و نیازهای روزانه مردم عاجز هستند، کالاهای لوکس ترخیص و وارد کشور می‌شود و کالاهای اساسی در گمرک خاک می‌خورند.
به گزارش آنا، در ماه‌های اخیر اقتصاد کشور و معیشت مردم روزهای سختی را سپری می‌کند و بسیاری از کالاهای اساسی در گمرک رسوب شده، کالاهای لوکس به‌راحتی وارد کشور می‌شود.

در شرایطی که مسئولان دولتی از تامین کالاهای اساسی و نیازهای روزانه مردم عاجز هستند، کالاهای لوکس ترخیص و وارد کشور می‌شود و کالاهای اساسی در گمرک خاک می‌خورند و در انتظار فاسد شدن هستند.

این در حالی است که گمرک و بانک مرکزی علت عدم ترخیص کالاهای اساسی را معطوف به مشکلات ارزی و تامین ارز توسط واردکننده می‌دانند، و در تأمین ارز کالاهای غیرضروری و نحوه ترخیص آنها ابهام وجود دارد.

بر این اساس واردات کالا‌های غیرضروری مانند بذر زینتی، موز، دارچین و شفتالو نسبت به سال گذشته چند برابر افزایش داشته است. بررسی آخرین آمار‌ها از واردات کالایی ایران که مربوط به ۵ ماه نخست سال جاری بوده، نشان می‌دهد واردات امسال شامل کالاهای غیرضروری عجیبی بوده است. به طوری که واردات بذر زینتی به لحاظ وزنی رشد ۸۰۱ درصدی، دارچین ۸۸ درصدی، زنجبیل ۱۶۰ درصدی، موز ۲۰ درصدی، میخک ۵۰ درصدی و هلو و شفتالو نیز رشد ۸ درصدی داشته‌اند.

موضوع ممنوعیت ورود موبایل‌های بیش از ۳۰۰ یورو در تیرماه سال جاری به تصویب رسید، این مصوبه با مخالفت‌هایی در دولت و به ویژه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مواجه شد. با این حال پس از این اتفاق عملا هیچ تغییری در رابطه با ورود موبایل‌های لوکس رخ نداد و عملا دوباره شاهد ورود موبایل‌های با قیمت بیش از ۳۰۰ یورو بودیم.

بی‌توجهی به این مسئله در نهایت به تذکر رهبر معظم انقلاب در شهریورماه ختم شد و ایشان به صراحت موضوع ممنوعیت موبایل‌های لوکس را مطرح کردند. از این‌رو انتظار می‌رفت که واردات موبایل‌های لوکس دیگر متوقف شود اما متاسفانه بررسی‌ها نشان می‌دهد در چند ماه اخیر واردات گوشی‌های لوکس صورت گرفته و هیچ ممنوعیتی برای جلوگیری از آن اعمال نشده است.

از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۵۰ میلیون یورو موبایل با قیمت بیش از ۳۰۰ یورو وارد کشور شده است. از این حجم واردات حدود ۷۰ درصد موبایل‌های بیش از ۳۰۰ یورو که از ابتدای سال تاکنون وارد کشور شده مربوط به یک شرکت آمریکایی است.

این در حالی است که آمریکا بیشترین تحریم‌ها و فشارها را در ماه‌های اخیر بر اقتصاد کشورمان تحمیل کرده است، اما با این حال شاهد این مسئله هستیم که گوشی‌ها و ماشین‌های لوکس به راحتی از این کشور خریداری و به داخل کشور وارد می‌شوند.

براین اساس کالاهای گروه چهار (لوکس) عمدتا مصرفی و غیرضروری هستند که مجموعه‌ای با ارزش حدود ۷۰ میلیون یورو از آنها طی سال‌ گذشته وارد بنادر و گمرک شد، اما به دلیل مسائلی از جمله شرایط ارزی با واردات آنها مخالفت و شده است. در بین این گروه‌ از کالاهای دپو شده انواع مختلف پوشاک، آلات موسیقی، ژل های تزریقی و حتی قطعات و کالاهای اولیه کارخانجات صنعتی نیز وجود دارد.

همچنین کالاهای گروه (۲۷) از جمله کالاهای غیرضروری هستند که دارای اولویت ارزی غیرفعال بوده و امکان ترخیص نداشتند.

در بین کالاهای گروه (۲۷)دپو شده اقلامی از قبیل پکیج، الیاف، کیسه فیلتر صنعتی، پارچه، لوازم بهداشتی و دیگ آب گرم وجود دارد.

درنهایت بخشی از کالاهای یاد شده از ابتدای سال جاری با اخذ مجوزهای ۳ ماهه و فرصت‌های معین‌شده از سوی وزارت صمت به صورت مرحله‌ای ترخیص و وارد کشور شده‌اند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">