ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کشور با بحران کمبود کارت خام مواجه است؟

| جمعه, ۴ مرداد ۱۳۹۸، ۰۲:۵۱ ب.ظ | ۰ نظر

بر اساس آخرین آمار سازمان ثبت احوال، به دلیل نبود کارت خام، حدود 6 میلیون نفر منتظر دریافت کارت هوشمند ملی خود هستند و فعلا با رسیدهای کاغذی که بعضا ماه‌ها است که در دست دارند، امور خود را به سرانجام می‌رسانند.

اما حالا از گوشه و کنار شبکه‌های اجتماعی و اخبار، خبر می‌رسد که ظاهرا مشکل نبود کارت‌های خام برای صدور کارت‌های هوشمند، تنها به کارت ملی محدود نمی‌شود و کارت پایان‌خدمت، گواهینامه، کارت ماشین و برخی کارت‌های بانکی نیز ظاهرا با مشکل مشابه مواجه هستند.

 

برخی نمونه انتقادات در شبکه‌های اجتماعی

اخیرا پدرام سلطانی از مدیران اتاق بازرگانی در اعتراض به طولانی شدن ارایه گواهینامه، این توییت را منتشر کرد که با بازتاب‌هایی نیز همراه شد:

«بیش از یک ماه است که براى تجدید گواهینامه اقدام کرده‌ام اما به دستم نرسیده. براى پیگیرى تماس گرفتیم، گفتند به علت #تحریم، کارت خام ندارند که گواهینامه را چاپ کنند! حتى نمى‌توانیم مواد پلیمرى تولید خودمان را به کارت پلاستیکى تبدیل کنیم.»

البته صحبت‌های پدرام سلطانی تنها اعتراضات و انتقادات مطرح شده در خصوص مشکلات تولید کارت هوشمند در کشور نبوده است و در لابه‌لای شبکه‌های اجتماعی صحبت‌های مشابه دیگری نیز در این خصوص یافتیم.

کاربری در این خصوص نوشته: ایران با بحران مواد اولیه کارت مواجه شده، کارت ملی، کارت خودرو، کارت گواهینامه و... هنوز که هنوز است خط تولید داخلی راه نیفتاده است.

کاربر دیگری اما نوشته است: در این مملکت نصف عمرمان به تعویض کارت (بانکی، سوخت، ملی، پایان‌خدمت و گواهینامه و...) گذشت.

کاربری دیگر هم نوشته: رفتم برای تعویض گواهینامه، گفتند به‌خاطر #تحریم تا چهار ماه کارت صادر نمی‌شود!

از کامنت‌ها این‌طور بر می‌آید که مردم دل پری از کارت ملی دارند. کاربری در این خصوص نوشته: من هم یک سال و سه ماه است که برای کارت ملی اقدام کردم اما هنوز خبری نیست. می‌گویند کارت خام نداریم.

کاربری دیگر اما برای صدور کارت ماشین به مشکل خورده و در این خصوص کامنت گذاشته: گواهینامه را نمی‌دانم اما کارت ماشین برادرم الان ۴۰ روز است که هنوز صادر نشده است.

کاربری هم که به تازگی از خدمت سربازی برگشته نوشته: دو سال خدمت می‌کنیم به خاطر کارت پایان خدمت، دست آخر می‌گویند کارت نداریم صادر کنیم برایتان!

 

گزارش‌هایی از کمبود کارت خام

اما موضوع کمبود کارت خام برای صدور کارت‌های هویتی، جدید نیست و در گذشته نیز موارد مشابهی گزارش شده است. برای مثال شهریور ماه سال گذشته رییس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا، شایعه «کمبود کارت خام» گواهینامه‌های رانندگی و بروز مشکل در صدور گواهینامه‌های رانندگی را تکذیب کرد و گفت: این موضوع صحت ندارد و صدور گواهینامه روال طبیعی خود را طی می‌کند.

وی در واکنش به شایعه کمبود کارت خام گواهینامه و بروز برخی مشکلات در صدور گواهینامه‌های رانندگی اظهار کرد: من این موضوع را تکذیب می‌کنم و به هیچ وجه صحت ندارد و این موضوع تنها یک شایعه است.

رییس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا اضافه کرد: به هرحال صدور گواهینامه و تعویض آن فرایند خاصی دارد که نیازمند زمانی دو هفته‌ای است.

وی با تاکید بر اینکه صدور گواهینامه روال طبیعی خود را طی می‌کند، گفت: بر این اساس تنها متقاضیانی که نقص مدارک در پرونده آنها وجود داشته باشد، ممکن است فرایند تعویض و صدور گواهینامه‌شان به دلیل نقص مدارک طولانی‌تر شود.

اما حالا اخبار جدید گویای این است که ظاهرا مشکلات دوباره بازگشته‌اند و مسوولان پلیس به شکل غیررسمی علت را نبود کارت خام عنوان نکرده‌اند.

 

کمبود کاغذ علت صادر نشدن گواهینامه‌ها

دی ماه سال گذشته نیز رییس پلیس راهنمایی و رانندگی استان همدان دلایل تاخیر در صدور گواهینامه رانندگی را بیان کرد و ‌موضوع کمبود کاغذ در حوزه صدور و چاپ گواهینامه را رد کرد و افزود: «به هیچ عنوان کمبود کاغذ در فرایند صدور گواهینامه وجود ندارد. علت تاخیر در صدور گواهینامه‌ها گاهی به علت آدرس ناخوانا یا دادن آدرس اشتباه توسط ارباب رجوع بوده که منجر می‌شود گواهینامه برگشت بخورد. ثبت‌نام آموزش رانندگی در مراکز مربوطه در بعضی از فصول زیاد می‌شود زیرا برخی شغل‌ها فصلی است و افراد در این فصول فرصت حضور برای آموزش رانندگی و دریافت گواهی پیدا می‌کنند. با این اوصاف و افزایش حجم کار، روند صدور به صورت روزانه و برابر روال قبل و کاملا عادی و بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود و فقط صبوری افراد را می‌طلبد.»

خبرگزاری مهر گزارش داد: براساس اعلام‌ برخی منابع آگاه از موضوع اما علت اصلی تاخیر در صدور کارت‌های گواهینامه‌ هم کمبود کاغذ و هم مشکل در طراحی پردازنده هوشمند روی کارت‌های گواهینامه است. یک مقام انتظامی که تمایل نداشته نامش فاش شود، موضوع کمبود کاغذ را رد کرده و گفته است: «بحث کمبود کاغذ نیست، بحث برای هزینه چاپ آن است، به‌طور مثال هزینه چاپ با فلان کاغذ می‌شود ۱۰ هزارتومان و با فلان کاغذ ۱۵ هزار تومان و مسوولان مربوطه الان به دنبال آن هستند تا کم‌هزینه‌ترین چاپ را انتخاب کنند. »

 

صدای کاربران در حال افزایش است

 اگر سری به سایت خبرگزاری فارس بزنید با مراجعه به بخش «فارس من» که به پیگیری مشکلات مردم می‌پردازد، می‌بینید که تاخیر در صدور کارت‌های پایان‌خدمت یکی از مباحثی است که کاربران گلایه‌هایی را در خصوص آن مطرح کرده‌اند. در این بخش به نقل از کاربری نوشته شده:

فرایند صدور کارت‌های پایان خدمت بسیار طولانی است، من بیش از دو ماه است که از یگان مربوطه ترخیص شده‌ام ولی هنوز پیامک آن هم برایم ارسال نشده، پس از دریافت پیامک تازه دو هفته طول می‌کشد تا کارت به دست فرد برسد. هنگام استخدام یا برای دریافت مجوزهای گوناگون که احتیاج به کارت پایان‌خدمت دارد به مشکل جدی بر می‌خوریم. این مشکل تنها برای سربازان یک نیروی خاص نیست.

در زیر این پیام اما کاربران دیگر نیز کامنت‌هایی را نوشته و از ارسال نشدن کارت‌هایشان گلایه کرده‌اند که برخی از آنها را با هم مرور می‌کنیم:

*برادر من کارت پایان‌خدمتش گم شده، رفته برای المثنی اما به او گفته‌اند کارت نیست و نمی‌توانیم اقدام کنیم.

*من هم تازه ترخیص شدم دو ماه است که هنوز کارتم نیامده است.

در نهایت نباید از نظر دور داشت که شایعاتی شنیده شده که بر مبنای آن ادعا می‌شود در مورد کارت‌های بانکی هم کمبودهایی وجود دارد.

به نظر می‌رسد که تولید کارت هوشمند چندان موضوع پیچیده‌ای نباشد و دولت لا‌اقل می‌بایست بتواند این یک مورد را بدون تکیه بر واردات و با کمک تولید داخلی به انجام رساند. در شرایطی که مشکلات اقتصادی، تحریم و بسیاری مشکلات دیگر در این روزها مردم را تحت فشار گذاشته لازم است که لااقل ساخت و عرضه کارت هوشمند از فهرست مشکلات مردم حذف شود؛ آنچه که با اندکی همت و جدیت کاملا شدنی و قابل دسترس است.

به هر حال با توجه به مسایل متعددی که توجه مسوولان را به خود جلب کرده است، بحث کمبود یا نبود کارت خام برای صدور، بسیار پیش‌پا افتاده به نظر می‌رسد و فعلا این مشکل با رسیدهای کاغذی در حال رفع و رجوع است.

در نهایت اینکه حدود دو سالی می‌شود که شرکت چاپخانه دولتی در فرایند پرابهامی که هیچ‌گاه به آن پاسخ داده نشد، بعد از تحریم‌ها، مسوولیت تولید کارت‌های خام برای ارایه کارت هوشمند ملی را به عهده گرفته و همچنان خبری از خروجی عملی نیست.

(منبع: عصر ارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">