ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گمرک تعرفه واردات گوشی را اجرا نمی‌کند

| جمعه, ۲۴ خرداد ۱۳۸۷، ۰۶:۰۵ ب.ظ | ۱ نظر

مدیر پروژه تلفن همراه شرکت نیمه هادی عماد تصریح کرد: گمرک تعرفه مصوب دولت برای واردات تلفن همراه را اجرا نمی‌کند.

ارسلان اصلانی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: هیات وزیران تعرفه‌های واردات گوشی تلفن همراه را روز نهم دی‌ماه سال گذشته مورد تجدید نظر قرار داد و این مصوبه توسط معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ شد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این ابلاغیه تعرفه واردات گوشی کامل تلفن همراه 25 درصد، تعرفه واردات قطعات منفصله بزرگ (SKD)ده درصد و تعرفه واردات (CKD) نیز 4درصد تعیین شد و همه چیز در تصویب نامه ابلاغی هیات وزیران به گمرک مشخص و روشن است.

اصلانی یادآور شد: شرکت نیمه هادی عماد وابسته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع در بهمن ماه نخستین محموله‌های قطعات گوشی تلفن همراه را بر اساس این مصوبه وارد کشور کرد چرا که پیش از این و در آیین‌نامه‌های قبل، تعرفه واردات "قطعات" گوشی تلفن همراه مشخص نبود،به عبارتی تعرفه واردات گوشی آماده تلفن همراه 60 درصد عنوان می‌شد؛اما درباره تعرفه CKDو SKD بحثهای مختلفی مطرح بود.

وی با بیان اینکه مصوبه دیماه هیات وزیران تا حدودی خیال تولید کنندگان را آسوده کرد،افزود: براساس آخرین مصوبه هیات وزیران فاصله تعرفه CBU و CKD پانزده درصد بود.

مدیر پروژه موبایل نیمه‌هادی عماد اضافه کرد: در عین حال هنگامی که محموله ما به گمرک رسید، اعلام شد مصوبه دولت و تعرفه‌های جدید واردات با بند "و" تبصره‌های قانون بودجه سال 86 مغایرت دارد و بند "و" تبصره 7 قانون صراحتا اعلام کرده است" تعرفه واردات گوشی کامل هر چه باشد، معادل 90 درصد آن تعرفه واردات قطعات گوشی به شکل SKD و 10 درصد به شکل CKD است ".

اصلانی گفت: بر این اساس یعنی حکم قانون بودجه سال 86 نود درصد نرخ 25 درصد که برای واردات گوشی کامل به تصویب دولت رسیده بود، برای واردات قطعات به صورت SKD نرخ 5/22 درصد بود و ما پذیرفتیم که قانون بر مصوبه دولت ارجح است.

مدیر پروژه موبایل شرکت نیمه هادی عماد افزود: همان زمان قانون بودجه سال 87 در حال تصویب بود و این بند، یعنی بند "و" تبصره 7 از آن حذف شد و ما تلویحا نتیجه گرفتیم با حذف قانون می‌توانیم مصوبه هیات وزیران را برای واردات ملاک قرار دهیم و محموله‌های دیگر قطعات گوشی تلفن همراه را نیز برای تولید وارد کنیم.

اصلانی با بیان اینکه اردیبهشت ماه دومین محموله قطعات تلفن همراه پروژه شرکت نیمه هادی عماد وارد گمرک شد، افزود: گمرک و وزارت بازرگانی اعلام می‌کنند چون بند "و" تبصره 7 قانون سال 86 از بودجه امسال حذف شده است، نمی‌دانند تعرفه واردات SKD و CKD چقدر است و بر این اساس خواستار پرداخت نرخ تعرفه 25 درصد برای قطعات هستند.

وی تاکید کرد: گمرک برای واردات گوشی کامل تلفن همراه و همچنین CKD , ‍SKD به طور یکسان تعرفه 25 درصد را مطالبه می‌کند و علی رغم حذف بند "و" حاضر به اجرای تصویب نامه هیات وزیران نیست.

اصلانی خاطرنشان کرد: گمرک در حالی عنوان می‌کند تعرفه واردات به او ابلاغ نشده که تعرفه واردات 25 درصد در تنها در آخرین مصوبه هیات وزیران آمده است.

  • ۸۷/۰۳/۲۴

نظرات  (۱)

من به عنوان یک آدم تحصیلکرده و صاحب تجربه در این زمینه، اصلا متوجّه نمی شوم که چرا باید دراکثرنقاط دنیا کوشی های ساخت شرکت های معتبر بین المللی با قیمت واقعی و حداکثر به اضافه ی قیمت حمل و نقل داد و ستد شودولی در این کشور مردم کالای دلخواه خود را 25% گرانتر بخرند.وقتی به این موضوع انتقاد می شود،می گویند که به علّت حمایت از تولیذ کننده ی داخلی است.من سوالم این است که مگر تولید کننده ی داخلی هم داریم که بتواند گوشیهای روز دنیا را تولید کند،یعنی شرکتی هم پای SONY،SAMSUNG، NOKIA، و شرکتهای دیگر. مگر شما بیکارید که به زور شرکت داخلی بوجود می آورید؟ شرکتی مثل صاایران که سابقه دارترین شرکت در زمینه ی صنایع الکترونیک است و سابقه ی تولید گوشی نیز دارداز انجام چنین کاری سر باز زده است. چرا؟ چون به هیچ وجه به صرفه نیست که وارد بازار رقابتی کالایی شود که هر هفته دارای نوآوری است و با سرعت سرسام آوری به جلو حرکت می کند. گوشی تولید داخل محصولات کپی برداری شده و اسمبل شده ی دست چندم شرکت عمدتا {...} است که هیچ مجال عرض اندامی مقابل سایر برند ها ندارد.و بنا به گفته ی خود مسئولین امر، بازار موبایل را با این گوشیها با اعمال تعرفه ی حتی 60% نیزتا مدّت محدودی می توان سرپا نگه داشت. حال چگونه است گه انتظار دارند با عرضه ی چند مدل واقعا بی کیفیت، که تا چند وقت دیگر از قیافه نیز می افتد به زور شرکتهای داخل را سرپا نگاه دارند و این مذاکرات با شرکت هایی نظیر {...}تا کجا ادامه می یابد. وقتی ما در صنایع الکترونیک بخصوص موبایل هیچ کالایی برای عرضه و هیچ حرفی برای گفتن نداریم، چرا برای حرکات نمایشی و تبلیغاتی از جیب مردم مایه می گذاریم؟ ببندیم در این شرکتهای جعلی رو و اجازه بدیم مردم کالای دلخواهشون رو با قیمت واقعی خریداری کنند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">