ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آخرین وضعیت پنجره واحد مدیریت زمین

| شنبه, ۱۹ آذر ۱۴۰۱، ۰۸:۲۵ ق.ظ | ۰ نظر

به گفته مسوولان با راه‌اندازی پنجره واحد مدیریت زمین در استان‌‌های کشور تا پایان سال جاری، گام مهمی در جهت تسهیل فرآیند و کاهش تخلفات در زمینه صدور مجوزهای مختلف در حوزه زمین برداشته خواهد شد.
‌به گزارش فارس، «پنجره واحد مدیریت زمین»، سامانه‌ای جامع به منظور تسهیل فرآیند و نظارت سیستمی بر صدور مجوزهای مختلف در حوزه زمین (از جمله ساخت‌وساز، تغییر کاربری و غیره) است که به تازگی فعالیت خود را در برخی استان‌های کشور به صورت آزمایشی آغاز کرده است.

پنجره واحد مدیریت زمین توسط سازمان فناوری اطلاعات و با همکاری ستاد مقابله با مفاسد اقتصادی راه‌اندازی شده است و در حال حاضر در 11 استان کشور استقرار یافته و قرار است به تدریج تا پایان سال جاری در سایر استان‌های کشور نیز فعالیت خود را آغاز کند.

بنابر اظهارات مقامات سازمان فناوری اطلاعات، در صورت اجرای کامل و موفقیت‌آمیز پنجره واحد مدیریت زمین در کشور، صدور مجوزهای غیرقانونی در حوزه زمین و مسکن به میزان بسیار مشهودی کاهش می‌یابد؛ بدین‌ترتیب این سامانه بستری را برای برقراری ارتباط میان دستگاه‌های متولی صدور مجوز و متقاضیان اخذ جواز (اشخاص حقیقی و حقوقی) فراهم می‌کند و از همین طریق، سه امکان مهم از جمله «مدیریت درخواست متقاضیان خدمات حوزه زمین»، «مدیریت فرآیندهای بین‌دستگاهی» و «پایش اراضی کشور با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای» ایجاد می‌شود.

با این حساب، به زودی همه مجوزهای حوزه زمین به صورت آنلاین و سیستمی توسط یک درگاه متمرکز به آدرس (https://iraneland.ir) به مردم ارائه شود.

در این‌باره با جواد موحد، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران به گفت‌‌و‌گو نشستیم.

 

*مهم‌ترین کارکرد پنجره واحد مدیریت زمین‌

وی در تشریح مهم‌ترین کارکرد پنجره واحد مدیریت زمین‌ می‌گوید: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، با برقراری فرآیند‌های بین‌دستگاهی، ضمن ایجاد زمینه لازم برای مدیریت هوشمند و بهینه امور مربوط به زمین، ارتباط متقاضیان خدمات این حوزه را با دستگاه‌های اجرایی مربوطه ساماندهی می‌کند.

موحد افزود: این سامانه برای رسیدن به این اهداف از زیرساخت‌هایی نظیر «درگاه ارتباطی متقاضیان خدمات حوزه زمین»، «موتور مدیریت فرآیندهای بین‌دستگاهی این حوزه»، «بستر مکان‌محور اشتراک‌گذاری نقشه‌های الکترونیکی محدوده تولی‌گری دستگاه‌های اجرایی حوزه زمین» و «برنامه کاربردی تبادل استعلامات و مجوزهای حوزه زمین» (برای دستگاه‌های اجرایی فاقد سامانه عملیاتی)، بهره می‌گیرد.

به گفته معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران متقاضیان دریافت خدمات از دستگاه­‌های اجرایی در حوزه اراضی و املاک، از طریق درگاه مجازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، درخواست­‌های خود را به صورت برخط ثبت می‌کنند، سامانه پس از اخذ الکترونیکی مدارک و اطلاعات موردنیاز از متقاضی، اطلاعات موردنظر را به‌صورت وب‌سرویسی از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات برای دستگاه‌های متولی ارائه خدمت ارسال کرده است و نتیجه اقدامات دستگاه‌های اجرایی را در اختیار متقاضی قرار خواهد داد.

وی افزود: این حیطه فعالیت این سامانه شامل همه خدمات حوزه زمین در همه اراضی کشور است؛ با این ‌وجود بر اساس میزان پیشرفت اتصال دستگاه‌های اجرایی به سامانه، در حال حاضر امکان دریافت «خدمات مربوط به واگذاری اراضی ملی و دولتی در خارج از حریم شهرها و محدوده روستاها» یا «صدور مجوزهای مرتبط با اراضی کشاورزی واقع در خارج از محدوده شهرها، روستاها و شهرک‌ها» از سامانه پنجره واحد مدیریت زمین فراهم است.

موحد اظهار کرد: همچنین بر اساس اقدامات انجام شده، امکان «ثبت درخواست و دریافت خدمات تأسیس و توسعه شهرک‌های صنعتی غیردولتی»، «استعلام وقوع ملک در طرح هادی روستا» و «استعلام تعیین نوعیت اراضی واقع در محدوده و حریم شهرها» نیز فراهم شده است.

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران ادامه داد: در خصوص خدماتی که ذکر شد، بخش مهمی از استعلامات بین‌دستگاهی نظیر استعلام ملی مستثنیات بودن اراضی، حریم راه‌ها، حریم خطوط و تأسیسات آب و فاضلاب، حریم راه‌آهن، حریم فرودگاه‌ها، اصالت مجوزهای زیست‌محیطی و جواز تأسیس یا موافقت اصولی صنعتی و کشاورزی، به‌صورت الکترونیکی و بدون نیاز به حضور متقاضی از طریق پنجره واحد مدیریت زمین اخذ می‌شود، البته باید گفت که تسری سامانه به سایر خدمات نیز در دستورکار قرار دارد.

 

* صدور همه مجوزهای زمین و مسکن از یک سامانه/ طرح 7 مورد

‌وی با اشاره به امکان صدور مجوز تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‏‌ها، از طریق پنجره واحد مدیریت زمین، ‌گفت: اخذ این مجوز برای مواردی که مالکان اراضی کشاورزی، خارج از محدوده شهر و روستا، اقدام به احداث طرح‌های غیرکشاورزی می‎‌کند، ضروری است.

موحد با اشاره به امکان صدور مجوز گواهی غیرکشاورزی بودن اراضی، از طریق پنجره واحد مدیریت زمین، افزود: این گواهی به استناد «قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها» توسط سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها (مدیریت امور اراضی) در مواردی صادر می‌شود که اراضی موردنظر مردم و سرمایه‌گذاران، کشاورزی نیست.

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به امکان صدور مجوز موافقت‌نامه احداث طرح‌های کشاورزی و وابسته به کشاورزی، از طریق پنجره واحد مدیریت زمین، ادامه داد: دریافت این مجوز در مواردی که مالکان اراضی کشاورزی واقع در خارج از محدوده شهر و روستا، قصد احداث طرح‌های کشاورزی و وابسته به کشاورزی دارند، ضروری است؛ ارائه یکی از سه مجوز قید شده شامل‌ مجوز تغییر کاربری، موافقت‌نامه احداث طرح‌های کشاورزی و وابسته به کشاورزی یا گواهی غیرکشاورزی بودن اراضی جهت دریافت خدمات زیربنایی از جمله آب، برق و گاز و صدور پروانه ساختمانی ضروری است.

ویبا اشاره به امکان صدور مجوز واگذاری اراضی ملی و دولتی در خارج از حریم شهر و محدوده روستا، از طریق پنجره واحد مدیریت زمین، گفت: اراضی منابع طبیعی به‌منظور احداث طرح‌های کشاورزی و غیرکشاورزی به مردم و سرمایه‌گذاران واگذار می‌شود و یکی از مهم‌ترین الزامات اجرای طرح برای متقاضیانی است که فاقد زمین جهت احداث طرح هستند.

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به امکان استعلام وقوع اراضی مورد تقاضا در محدوده طرح هادی روستا، از طریق پنجره واحد مدیریت زمین، اضافه کرد‌: این استعلام توسط متقاضیان یا دستگاه‌های اجرایی از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دریافت شده و تعیین‌کننده وضعیت زمین مورد استعلام نسبت به بافت روستا است.

موحد با اشاره به امکان استعلام نوعیت اراضی واقع در محدوده و حریم شهرها‌، از طریق پنجره واحد مدیریت زمین، گفت: این استعلام از ادارات راه و شهرسازی در خصوص اراضی واقع در محدوده و حریم شهرها انجام شده و پاسخ آن تعیین می‌کند که اراضی مورد استعلام از نوع دولتی بوده یا اراضی دایر و بایر مردم است.

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به امکان صدور مجوز تأسیس و توسعه از شهرک‌های صنعتی غیردولتی، از طریق پنجره واحد مدیریت زمین، اضافه کرد: متقاضیانی که تمایل به احداث شهرک‌های صنعتی خصوصی دارند، باید نسبت به اخذ مجوزهای تأسیس و بهره‌برداری از شرکت‌های شهرک‌های صنعتی اقدام کنند.

 

* 12 هزار استعلام برخط از طریق پنجره واحد

وی در پاسخ به این سؤال که چه تعداد مجوز در کل کشور از طریق این سامانه صادر شده است؟ گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۱، تاکنون بیش از 6 هزار و 500 متقاضی در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و بیش از 12 هزار، استعلام برخط الکترونیکی در خصوص احراز هویت و اصالت اطلاعات درخواست‌های متقاضیان صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: بیش از دو هزار استعلام الکترونیکی در حوزه زمین از طریق این سامانه صورت گرفته و در بیش از یک هزار و 500 مورد، پشتیبانی و راهنمایی از متقاضیان توسط تیم پشتیبانی سامانه به‌صورت مکالمه تلفنی یا گفتگوی برخط انجام شده است.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از 770 درخواست تکمیل شده (دارای کد رهگیری درخواست) خدمات حوزه زمین، به صدور 4 مجوز الکترونیکی و مخالفت با بخشی از درخواست‌ها منجر شده است، بخشی از درخواست‌ها نیز در مرحله تکمیل استعلامات قانونی بین دستگاهی، بازدید میدانی یا سایر روال‌های قانونی داخلی دستگاه‌ها قرار دارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">