ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آرشیو اینترنت متهم به سرقت به بهانه کرونا شد

| پنجشنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۹، ۰۴:۳۴ ب.ظ | ۰ نظر

 کتابخانه فوریتی ملی یک میلیون وچهارصد هزار نسخه کتاب الکترونیکی را مجانی در دسترس عموم قرار داده است. بسیاری از این کتاب‌ها از نویسندگان پرفروش و سازمان‌های وابسطه به اهل قلم هستند.

آرشیو اینترنت یک میلیون و چهارصد هزار نسخه کتاب الکترونیکی یا «ای بوک» را در درگاه «کتابخانه فوریتی ملی» به صورت رایگان در دسترس عموم قرار داده اما با انکار فروش کتاب‌هایی که هنوز مشمول قانون کپی رایت هستند به نویسندگان به حاشیه رفته ضربه می‌زند.

آرشیو اینترنت در سال ۱۹۹۶ به منظور آرشیو کردن صفحات وب به وجود آمد. این سایت از سال ۲۰۰۵ کار دیجیتالی کردن کتاب‌ها را آغاز کرد.

سال هاست که سازمان‌های نویسندگان آرشیو اینترنت را به آپلود کتاب‌هایی که در حوزه رایگان برای عموم نیستند٬  متهم می‌کنند و اینکه این آرشیو از پتانسیل درآمد حاصل از فروش و قرض دادن کتاب‌ها برای نویسندگان  ممانعت می‌کند.

آرشیو اینترنت در ۲۴ مارس اعلام کرد که لیست انتظار را متوقف می‌کند بدین معنا که هر کسی در هر نقطه از جهان می تواند به صورت همزمان کتاب قرض بدهد. در عوض، کتابخانه‌های عمومی از خدمات ارائه کتاب به همان روش قدیمی «یک کتاب تحویل بده یک کتاب تحویل بگیر» استفاده می‌کنند.

به گزارش تسنیم این آرشیو با شعار «نیاز بی سابقه برای دسترسی سریع به کتاب برای مطالعه و تحقیق طی دوران شیوع ویروس کرونا» این خدمات را ارائه می‌دهد.

از روز دوشنبه عناوین کتاب‌های دارای کپی رایت از مشهورترین نویسندگان همچون «جی کی رولینگ» «جورج آر آر مارتین» «استفن کینگ» و «هیلاری منتل» به صورت رایگان و آن لاین در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.

بسیاری از نویسندگان اتخاذ این تصمیم و ارائه این خدمات را محکوم کرده‌اند که از آن میان می‌توان به «کالسون وایت هد» دارنده جایزه پولیتزر اشاره کرد که در توئیتی نوشت: آنها کتاب‌ها را به صورت غیر قانونی اسکن کرده و آنها را در اینترنت ارائه می‌کنند. این که کتابخانه نیست!

انجمن صنفی نویسندگان آمریکا این اقدام را بی رحمانه توصیف کرد و نوشت: «شوکه کننده است که آرشیو اینترنت بیماری کووید ۱۹ را بهانه قرار داده تا قانون کپی رایت را نادیده بگیرد و به بسیاری از نویسندگان ضربه بزند بخصوص آنها که در دوران افول در چالش و جدال برای کسب حداقل درآمد گذران زندگی شان هستند. در حال حاضر تمام نویسندگان دنیا با این بحران به شدت آسیب دیده‌اند چراکه تمام تورهای کتاب متوقف شده و کتابفروشی ها نیز تعطیل شده‌اند.»

  • ۹۹/۰۱/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">