ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آغاز به کار سامانه اشتغال ایرانیان

| دوشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۸، ۰۵:۰۰ ب.ظ | ۰ نظر

معاون وزیر کار با اشاره به راه اندازی سامانه اشتغال ایرانیان گفت: داده های مربوط به اطلاعات شغلی و بازار کار تمام افراد ۱۵ تا ۶۴ ساله اعم از جمعیت فعال و غیر فعال که مجموع بیکاران، شاغلان و حتی افرادی که در بازار کار حضور ندارند در آن ثبت می شود.

به گزارش تسنیم عیسی منصوری، معاون وزیر کار با اشاره به راه اندازی سامانه اشتغال ایرانیان گفت: این سامانه آغاز به کار کرده است و داده های مربوط به اطلاعات شغلی و بازار کار تمام افراد 15 تا 64 ساله اعم از جمعیت فعال و غیر فعال که مجموع بیکاران، شاغلان و حتی افرادی که در بازار کار حضور ندارند در آن ثبت می شود.

وی با اشاره به راه اندازی مرکز کنترل و فرماندهی سیاست های اشتغال کشور به منظور ایجاد وحدت رویه در سیاست های اشتغال دستگاه ها ادامه داد: این مرکز یک داشبورد مدیریتی در حوزه نظارت در برنامه های اشتغال کشور است. در حوزه سیاستی تا چند سال گذشته ردیفی به عنو ان بودجه اشتغال در قوانین بودجه کشور دیده نمی شد اما خوشبختانه طی2-3 سال اخیر این ردیف بودجه تحت عنوان برنامه «توسعه و اشتغال» در قوانین بودجه کشور پیش بینی شد تا افق و چشم اندازی از برنامه ریزی در حوزه تولید و اشتغال در کشور دیده شود.

منصوری با اشاره به ایجاد 464 هزار فرصت شغلی در سال گذشته به استناد آمار مرکز آمار ایران، خاطر نشان کرد: براساس اطلاعات احصاء شده در وزارت کار در سال گذشته471 هزار شغل جدید ایجاد شده است که این آمار ثبتی و کاملاً قابل دفاع است. البته بخش قابل توجهی از این اشتغال مربوط به اشتغال کم کیفیت است که حدود 180 هزار شغل ایجاد شده از پوشش بیمه ای محروم هستند اما نکته ای که وجود دارد این است که بخشی از این فقدان بیمه ای افراد، داوطلبانه و بخشی نیز به دلیل عدم تطبیق تحصیلات با فضای کار و یا تخطی کارفرمایان است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی صنعت کارخانه ای کشور، اشتغال زا نیست افزود: در سال گذشته خالص اشتغال بخش صنعت منفی39 هزار شغل بوده است که به این معنی است که صنعت کارخانه ای در کشور فعلاً اشتغال زا نیست بنابراین باید سیاست های اشتغال کشور در سایر بخش های اقتصادی متمرکز شود.

وی با بیان اینکه از میان 471 هزار اشتغال ایجاد شده بیش از 143 هزار شغل در مناطق روستایی و عشایری ایجاد شده است که حاصل استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و منابع داخلی چهار بانک عامل اجرای برنامه اشتغال روستایی و عشایر است. به این ترتیب سهم اشتغال جدید روستایی از صفر درصد طی یک دهه اخیر در سال گذشته به حدو25  درصد رسیده است.

منصوری با بیان اینکه البته 70 درصد اشتغال ایجاد شده در مناطق روستایی در سال گذشته فاقد پوشش بیمه ای است، گفت: براساس توافقی که با صندوق بیمه روستائیان و عشایر صورت گرفت، 100 هزار نفر از شاغلان مناطق روستایی و عشایر در قالب این صندوق تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

وی  سرمایه گذاری، بهره وری و اشتغال سه مولفه رونق تولید هستند، ادامه داد: در فضای اقتصادی امروز کشور سرمایه گذاری پاسخ نمی دهد چرا که نرخ تشکیل سرمایه در کشور مطلوب نیست و به نوعی منفی است. پس سرمایه گذاری می تواند منجر به رونق تولید در اشتغال شود.

معاون وزیر کار با تأکید بر اینکه ما باید برای رونق تولید بر دو مولفه بهره وری و اشتغال متمرکز شویم، گفت: امروز بخش زیادی از اشتغال با افزایش بهره وری یک صنعت ایجاد می شود. به عنوان مثال در صنعت پوشاک که ظرفیت زیادی برای اشتغال زایی دارد، با سیاست های مداخله ای توسعه ای و حمایت در سطوح مقررات زدایی می توانیم تولید در این صنعت را رونق و اشتغال را افزایش دهیم. بنابراین ما در حوزه اشتغال می توانیم با نوعی از ورود مداخله ای و با ارتقای بهره وری در صنایع خاص، اشتغال را توسعه دهیم و امروز اشتغال کشور از جنس توسعه بهره وری حاصل می شود نه از جنس سرمایه گذاری؛ بنابراین اگر امروز صنعتی بدون افزایش بهره وری صرفاً برای سرمایه گذاری تقاضای تسهیلات کند، این تسهیلات قابل پرداخت نیست.

منصوری ادامه داد: سیاست های بازار کار و تثبیت اشتغال دو اولویت نخست وزارت کار در حوزه اشتغال در سال 98 است به طوری که برای کارآفرینان و صاحبان مشاغلی که تثبیت شغل داشته باشند، مشوق بیمه ای در نظر گرفته شده است که این موضوع باعث می شود سهم پرداخت حق بیمه ای کارفرما از قیمت تمام شده تولید برای صاحبان مشاغل حذف شود.

وی همچنین از اجرای مکانیزمی برای آزادسازی بنگاه های اقتصادی که به دلیل بازپرداخت تسهیلات معوق بانکی و یا سایر موارد توسط شبکه بانکی تمدید شده است، خبر داد و گفت: در تلاشیم با اجرای برنامه ای این بنگاه ها به چرخه اقتصادی کشور بازگردد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار به ریزش نیروی کار اشاره کرد و گفت: در سال97 پیش بینی ما در ابتدای سال با توجه به فضای حاکم بر اقتصاد کشور و هدف گذاری نرخ بالای تورم، نرخ رشد منفی اقتصادی، ریزش یک میلیون شغل تا پایان سال بود اما در طول سال متوجه شدیم فضا براساس شاخص های هدف گذاری شده در ابتدای سال پیش نمی رود و به نوعی شاخص ها تعدیل تر از آنچه پیش بینی شده بود، رقم خورد و بنابراین در سال گذشته کل ریزش اشتغال کشور اعم از رسمی و غیر رسمی400 هزار نفر بود.

منصوری تأکید کرد: با توجه به اینکه در سال جاری اولویت ما تثبیت اشتغال است، اگر بخش خصوصی به خوبی از فضا استفاده کند و بخش دولتی فضا را تسهیل کند با یک تأخیر فاز، صنعت  و تولید کننده خود را با فضای اقتصادی کشور تنظیم می کند.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">