ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

در دنیای رقابت میان شرکت‌ها و اپراتورهای موبایل در کشور، ما سه مدل آمار، جایزه و رتبه‌بندی داریم.
به گزارش آی‌تی آنالیز یک مدل که در واقع اصلی‌ترین، مهم‌ترین و مورد استناد و اتکای مراجع رسمی داخلی و خارجی و رسانه‌ها برای بیان جایگاه و میزان پیشرفت واقعی اپراتورهای موبایل کشور است، همان آمار فنی است که از طریق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تایید و اعلام می‌شود.
اهمیت این آمار از آن جهت است که چون با ریزترین مسایل فنی سروکار دارد و هر اتفاقی قابل ردیابی است، اصولا هیچ تردیدی در آنها وجود ندارد.
دسته دومی از جوایز و رتبه‌ها نیز در جریان رقابت اپراتورها وجود دارد که از طریق جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و امثالهم به ایشان اعطا می‌شود و عمدتا مسایل غیرفنی را شامل می‌شود.
اما به لطف رقابت عجیب برخی اپراتورها، اخیرا دسته سومی از رتبه‌بندی‌ها و اعطای القاب و عناوین نیز شکل گرفته که هیچ مبنایی ندارد! برای مثال یک اپراتور به کرات در اخبار و تبلیغاتش اعلام می‌کند که ...ترین اپراتور کشور شده، اما جست‌وجوها نشانی از ریشه و اصل این لقب جدید ندارد. اتکای به این روش‌ها نیز صرفا کارکرد تبلیغاتی داشته و با هدف پوشش ضعف‌های عملکردی انجام می‌شود.
با ذکر این مقدمه ضروری، اما آخرین آمار از دسته اول یعنی آمار فنی که زیر نظر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام می‌شود و اصولا قابل هیچ‌گونه دخل و تصرفی نیست، نشان می‌دهد اپراتور اول کشور همچنان رشد و پیشتازی خود در بازار موبایل کشور را حفظ کرده است. 
نقاط برجسته این آمار که در ابتدای سال 99 منتشر شده از قرار زیر است:
1- آمار منتشره نشان می‌دهد همراه اول 60 درصد از سهم بازار درآمدی موبایل کشور را در اختیار دارد و باقی بازار میان ایرانسل، رایتل و اپراتورهای مجازی تقسیم شده است.
2- همره اول در مرداد ماه سال 98 رکورد جذب مشترک جدید در یک ماه را شکست و توانست یک میلیون و 300هزار مشترک جذب کند.
3- همراه اول در طول سال 98 و در مجموع 7 میلیون و 900 هزار مشترک جدید گرفته که جمع مشترکان این اپراتور را به عدد قابل ملاحظه بیش از 90 میلیون نفر رساند.
4- از بالغ بر 90 میلیون مشترک همراه اول بیش از 20 میلیون مشترک دایمی و بیش از 69میلیون مشترک اعتباری محسوب می‌شوند.
5- بر اساس این آمار همراه نزدیک به 34 میلیون مصرف‌کننده دیتا در کشور خدمات داده که از این تعداد 21میلیون 500 هزار مشترک مصرف‌کننده دیتای LTE محسوب می‌شوند.
6- از نظر شاخص ARPU که مخفف «میانگین سود به ازای هر مشترک» محسوب می‌شود نیز همراه اول رقم 25 هزار و 621 تومان را به ثبت رسانده که رشد 18درصدی را نشان می‌دهد. شاخص HLR یا همان جذب مشترک داخلی نیز رقم بالغ بر 9 میلیون مشترک را نشان می‌دهد که حکایت از رشد 8.9درصدی همراه اول در این جذب مشترکان جدید دارد.
و در نهایت اینکه همراه اول توانست از هدف‌گذاری‌های انجام شده برای سال 98 در حوزه‌هایی نظیر درآمدهای ناشی از خدمات دیتا، مکالمه، پیامک، پیامک انبوه، رومینگ و اتصال متقابل عبور کند. به این مهم نیز باید توجه کرد که همراه‌اول تنها اپراتور بورسی کشور است و به همین جهت عملکردی کاملا شفاف دارد.
به شکل خلاصه آمار مذکور نشان می‌دهد همراه اول علاوه بر حفظ رشد، جایگاه و پیشتازی خود در بازار موبایل کشور، به واسطه بهبود مستمر خدماتش در حال افزایش سهم بازار خود نیز هست.

  • ۹۹/۰۴/۱۶

همراه اول

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">