ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آموزش ICDL منطبق با نیاز مخاطبان نیست

| دوشنبه, ۷ خرداد ۱۳۸۶، ۰۴:۰۱ ب.ظ | ۰ نظر

عضو کمیته کنترل کیفیت و استانداردسازی محصولات ‪ ICDL‬ایران گفت: آموزش مهارتهای کار با رایانه و دوره‌های (‪ (ICDL‬جهت کارمندان طی سالهای گذشته به صورت اصولی و مطابق با نیاز مخاطبان در کشور اجرا نشده است.

مهندس عباسعلی بادیانی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران افزود: به طور مثال کارمندی که به عنوان تلفنچی کار می‌کند نیاز به آموزش تمام مهارتهای هفت‌گانه کار با رایانه را ندارد.

ناظر آزمونهای پروژه‌های آموزش بنیاد جهانی ‪ ICDL‬در استان خراسان رضوی در ادامه گفت: آموزش‌های ‪ ICDL‬که طی سالهای ‪ ۸۳‬تا ‪ ۸۵‬در استان خراسان رضوی برگزار شده از بازدهی ‪ ۱۲‬درصد برخوردار بوده است.

وی افزود:این در حالی است که این آموزشها تقریبا حدود ‪ ۵۰‬میلیارد ریال برای دولت هزینه در برداشته است.

بادیانی در عین حال گفت: از سال ‪ ۸۴‬با تغییر و تحولاتی که در ارائه آموزش‌های ‪ ICDL‬حاصل شده، شاهد پیشرفت این آموزش‌ها و انطباق آن با سرفصل های جهانی هستیم.

وی که دارای گواهینامه‌های ویژه و معتبر بین‌المللی کار با رایانه نظیر (‪ (CTP‬یا مدرس رسمی سازمان ‪ ICDL‬جهانی و همچنین گواهینامه(‪(E-Citizen‬ است، گفت: مخاطب این دوره‌ها همه افراد جامعه هستند اما سطح آموزش آن متفاوت و از مبتدیان تا متخصصین را شامل می‌شود.

او اظهار داشت: آموزش مهارتهای ‪ ICDL‬که عمدتا جهت کارکنان دولت تاکنون برگزار شده طی سالهای اخیر روند تغییرات مختلفی را از لحاظ متولی آموزش و نحوه برگزاری آن پشت سر گذارده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال برنامه توسعه پروژه‌های آموزش ‪ ICDL‬در ایران و آزمونهای آنها جهت آماده کردن مردم برای زندگی در جامعه الکترونیک مد نظر است.

وی با اشاره به روند تحولاتی که طی سالهای گذشته در این آموزشها ایجاد شده، گفت: در ابتدا شورای عالی انفورماتیک مجموعه‌ای از شرکتهای دارای صلاحیت در هر استان را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آن استان جهت آموزش کارمندان انتخاب می‌کرد.

او افزود: با عضویت رسمی ایران در سازمان کشورهای جامعه اطلاعاتی از سال ‪ ۸۴‬وزارت آموزش و پرورش رسما متولی بنیاد جهانی ‪ ICDL‬در ایران گردید.

بادیانی گفت: در این چارچوب پروژه‌های بنیاد جهانی ‪ ICDL‬با سیلابس (طرح درس) بین‌المللی استاندارد برگزار شده و مدارک بین‌المللی از طریق امتحان هر پروژه به کارمند ارائه می‌شود.

به گزارش ایرنا ناظر آزمونهای پروژه‌های آموزش بنیاد جهانی ‪ ICDL‬در استان خراسان رضوی افزود: با کمال تاسف ندانم کاریهایی طی این سالها در خصوص آموزش مهارتهای فوق صورت گرفت که نتیجه آن سودجویی برخی از شرکتها و همچنین صدور بعضی از مدرک‌هایی است که با رابطه و بدون حضور در کلاس صورت گرفته است.

او پیشینه آموزشهای کار با کامیپوتر را در کشور ایرلند از سال ‪۱۹۹۶‬ عنوان کرد و افزود: ‪ ICDL‬که مخفف (‪computer Driving license‬

‪ (International‬می‌باشد، یک سیکل آموزشی رایانه برای همه افراد جامعه شامل کودکان، بزرگسالان، مبتدیان و متخصصین است.

وی گفت: از سال ‪ ۱۹۹۶‬تا سال ‪ ۲۰۰۴‬با توجه به موفقیت‌های بنیاد ‪ ICDL‬از نظر کار آفرینی، اشتغال‌زایی و بهره‌وری در سطح اروپا، پس از اینکه این امر مورد توجه سازمان ملل قرار گرفت، این سازمان اعلام کرد که از سال ‪۲۰۰۰‬ میلادی هر شهروند در دنیا رایانه و زبان انگلیسی نداند بی‌سواد است و فردی که می‌خواهد در عصر ارتباطات و دهکده جهانی زندگی کند باید مسلط به این دو مهارت باشد.

وی گفت: بدین ترتیب در سال ‪ ۲۰۰۴‬بنیاد بین‌المللی ‪ ICDL‬که مقر آن در ایرلند است، تحت نظر سازمانهای یونسکو و یونیسف شکل گرفت و هم‌اکنون ‪۱۴۱‬ کشور دنیا با افزون بر هفت میلیون داوطلب عضو آن هستند.

به گفته وی، ایران در سال ‪ ۲۰۰۴‬به عنوان صد و چهل و یکمین کشور عضو این بنیاد درآمده است.

مدرس رسمی سازمان ‪ ICDL‬جهانی،بابیان ‪ ۱۲‬پروژه مهارتهای کار با رایانه که هم‌اکنون در دنیا آموزش داده می‌شود افزود: در کشور ما طی سالهای گذشته عمدتا آموزش مهارتهای هفت‌گانه کار با رایانه که همان پروژه(‪(ICDL core‬ می‌باشد، نهادینه شده است.

وی این هفت مهارت را شامل آموزش مبانی فناوری اطلاعات، سیستم عامل ویندوز، نرم‌افزارهای ‪ Power point ،Access ،Excle ،word‬و اینترنت عنوان کرد.

او با اشاره به عناوین دیگر پروژه‌های ‪ ICDL‬گفت: دوره‌های آموزش رایانه ویژه کودکان و نوجوانان (‪ ،(E-kids‬دوره آموزشی ویژه عموم مردم (‪Skills‬ ‪ ،(Equal‬دوره آموزش تکمیلی، اصول زندگی در شهر الکترونیکی(‪(E-citizen‬ از این جمله است.

وی ادامه داد: دوره‌های آموزش طراحی و پردازش تصویر، ساخت و نگهداری صفحات وب، نقشه‌کشی و طراحی صنعتی به کمک رایانه، مهارتهای تخصصی مهندسی ‪ ،IT‬کاملترین دوره آموزشی بنیاد جهانی ‪ ،ICDL‬دوره آموزش علوم ‪ IT‬ویژه پزشکان و پرستاران و دوره آموزش امنیت شبکه و روشهای مقابله با حفره‌های امنیتی، دیگر پروژه‌های ‪ ICDL‬را شامل می‌شوند.

عضو کمیته کنترل کیفیت و استانداردسازی محصولات ‪ ICDL‬ایران گفت: به خاطر حرکتهای خوبی که از سال ‪ ۸۴‬در زمینه آموزشهای بنیاد جهانی ‪ ICDL‬انجام شده است، جمهوری اسلامی ایران در اجلاس جهانی ‪ ICDL‬که در کرواسی برگزار شد به عنوان متولی ‪ ICDL‬در خاورمیانه و کشورهای مشترک المنافع معرفی شده است.

وی در پایان گفت: امید است با تلاش و پیگیری مدیران و مسوولان علاوه بر افزایش علاقمندی در میان مردم، شاهد اخذ مدرک بنیاد جهانی ‪ ICDL‬به عنوان تنها گواهینامه استاندارد ‪ IT‬در سطح جهانی بیش از پیش در کشور باشیم.

  • ۸۶/۰۳/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">