ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آیا ایرانی‌ها آیفون را کنار می‌گذارند؟

| سه شنبه, ۳ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۳۱ ق.ظ | ۰ نظر

ساحره چمنی - هفته پیش طرح دوفوریتی به مجلس ارایه شد تا در صورت تصویب، محصولات برند اپل در بازار ایران تحریم شود. فارغ از اینکه طرح مذکور تا چه حد و چگونه قابلیت عملی شدن دارد، که در زمان خود باید به آن پرداخت، اکنون این پرسش نیز مطرح است که در صورت تحریم اپل آیا گوشی های آیفون در بازار ایران از کار می افتند یا کاربران ایرانی به شکل خودجوش اقدام به کنار گذاشتن این گوشی ها می کنند؟
پس از انتشار خبر طرح دو فوریتی مجلس برای تحریم اپل، این پرسش ذهن بسیاری از کاربران گوشی‌های آیفون را درگیر کرد که در صورت تحریم این کمپانی از سوی مجلس شورای اسلامی، آیا ممکن است گوشی‌های قدیمی این برند که کاربران هم‌اکنون با آنها کار می‌کنند، از شبکه رجیستری خارج شده و بلااستفاده شوند، یا صرفا ورود گوشی‌های جدید اپل به بازار ایران ممنوع می‌شود و امکان ثبت در شبکه‌ رجیستری مدل‌های جدید وجود نخواهد داشت؟
اگرچه جواب این سوالات هنوز در هاله‌ای از ابهام است و حتی کارشناسان هم پاسخ درستی در رابطه با این پرسش‌ها ندارند، اما اگر منطقی در این رابطه فکر کنیم، احتمال اینکه گوشی‌های قدیمی که در شبکه وجود دارند، غیرفعال شوند، بسیار کم است، اما پیش بینی می‌شود با تصویب این طرح، ورود محصولات جدید به کشور غیرقانونی شود و محصولات سیم‌کارت خور این برند در شبکه رجیستری فعال نخواهند شد.
از سوی دیگر اما مشکلی که هم‌اکنون بسیاری از کاربران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، غیرفعال شدن اپلیکیشن‌های ایرانی در فروشگاه اپ‌استور اپل است که باعث شده دسترسی و استفاده کاربران از این اپ‌ها با مشکل مواجه شود.
البته تحریم‌های آمریکا علیه ایران که بخش بزرگی از مشکلات این دسترسی‌ها را در بر می‌گیرد، موضوع تازه‌ای نیست چرا که از چند سال پیش محدودیت‌های اپل برای دسترسی کاربران به فروشگاه‌های این شرکت وجود داشته است. اما غیر از این محدودیت‌های اعمال شده از سوی اپل، خبرهایی نیز منتشر شده مبنی بر اینکه نحوه کاربری و استفاده از اپ‌های اپل در فروشگاه‌های ایرانی نیز باعث بروز چنین مشکلاتی شده است؛ چرا که اپل استفاده از اپ‌هایش و استفاده از آن در فروشگاه‌های داخلی را منوط به دریافت لایسنس از خود کمپانی کرده است. این در حالیست که در پاره‌ای از موارد پس از دریافت یک لایسنس، چندین شرکت اقدام به استفاده از آن کرده و پس از اینکه کمپانی اپل متوجه چنین موضوعی شده، اقدام به بستن دسترسی شرکت‌ها و فروشگاه‌های نرم‌افزاری ایرانی از اپلیکیشن‌هایش کرده است.
با همه این تفاسیر غیر از موضوع تحریم‌ها و عدم دسترسی کاربران به اپلیکیشن‌های ایرانی را در اپ‌استور، چندی پیش نیز وزیر ارتباطات گفت: پس از تحریم اپل و عدم دسترسی کاربران به اپلیکیشن‌های این کمپانی، روزانه ۷۰ هزار آیفون خاموش شد و از سال گذشته نیز تعداد کاربران و میزان خرید این گوشی در بازار کشورمان به شدت کاهش یافته است. حالا هم بعد از انتشار خبر طرح دو فوریتی مجلس مبنی بر تحریم شرکت اپل، سوالی که مطرح می‌شود این است: ریزش تعداد کاربران آیفون آیا منوط به عدم دسترسی به اپلیکیشن‌های ایرانی است یا تحریم شرکت اپل توسط مجلس شورای اسلامی است؟
این احتمالات اما در حالی مطرح می‌شود که در طرف مقابل بسیاری معتقدند نه تنها دسترسی به اپلیکیشن‌های ایرانی باعث کاهش میزان فروش آیفون در ایران نشده، بلکه فعلا تحریم‌ اپل موضوعی نیست که کاربران خرید و استفاده از این گوشی را کنار بگذارند، لیکن این افزایش قیمت این گوشی‌هاست که باعث شده بسیاری از کاربران سراغ خرید چنین گوشی‌هایی نروند.
به گفته‌ کارشناسان، عدم دسترسی به اپلیکیشن‌های مالی یا اپ‌های تاکسی اینترنتی، دلیلی بر کنار گذاشتن آیفون نیست، بلکه نوسان نرخ ارز و بالا رفتن قیمت باعث شد تا این گوشی از سبد خرید کاربران حذف شود. 
در بازار ایران تا سال گذشته پیش از چند برابر شدن نرخ دلار، بسیاری از قشر متوسط جامعه نیز امکان خرید گوشی‌های آیفون را داشتند؛ مثلا گوشی آیفون ۸ را می‌شد با قیمتی حدود ۶ میلیون تومان خریداری کرد، اما این گوشی هم‌اکنون با قیمتی حدود ۱۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد و قیمت گوشی‌های جدیدتر این برند به ۳۵ تا ۳۹ میلیون تومان هم می‌رسد که به این ترتیب تعداد کاربرانی که امکان خرید چنین گوشی‌هایی را داشتند، به شدت کاهش یافته است؛ بنابراین باید به این نکته توجه داشت که اپل همچنان کاربران دوآتشه خود را دارد و حتی بسیاری اقدام به خرید گوشی‌های دست دوم این برند می‌کنند و محدودیت‌های اعمال شده برای دسترسی به اپ‌های ایرانی باعث نشده که تعداد کاربران این برند کاهش یافته یا سراغ گوشی‌های دیگری بروند.
بماند که کم نیستند مقامات و مسوولان در رده‌های مختلف کشور که کاربر و دارنده گوشی‌های آیفون هستند و برخی کاربران نیز به کنایه از آنها خواسته‌اند که ابتدا خود گوشی‌های آیفون را کنار بگذارند.
با همه این اوصاف باید منتظر بمانیم و ببینیم که در آینده چه اتفاقی می‌افتد و آیا تحریم اپل باعث رخت بربستن این برند از بازار ایران می‌شود و کاربران گوشی‌های قدیمی مجبور به کنار گذاشتن گوشی‌هایشان می‌شوند یا اتفاق دیگری می‌افتند و قیمت‌ها فروکش می‌کنند و به گفته بسیاری از فعالان، بازار چند میلیاردی ایران برای اپل همچنان پرسود خواهد بود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">