ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آیا ایران در اجلاس WSIS حضور می یابد؟

| سه شنبه, ۲۶ مهر ۱۳۸۴، ۰۱:۰۲ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - در حالی که تنها 5 هفته به باز شدن درهای دومین فاز نشست جهانی سران درباره جامعه اطلاعات (WSIS) باقی مانده است، هنوز خبری از کم و کیف حضور ایران در این اجلاس که در کشور تونس برگزار می شود در دست نیست.

بر اساس گزارش ITU پیش بینی می شود در این رویداد بیش از 12 هزار نماینده از سراسر دنیا حضور یابند. اهمیت این اجلاس به حدی است که در فاصله باقی مانده به برگزاری، افرادی همچون کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل، حدود 50 تن از روسای جمهور و سران کشورها، مدیران ارشد بیش از 200 شرکت بزرگ دنیا همچون گوگل، آلکاتل، اریکسون، فرانس تلکوم، نوکیا، مایکروسافت، اینتل و...، مدیران آژانس های بین المللی همچون ITU،UNDP،UNESCO و UPU و سازمان های بزرگ جهانی حضور خود در این اجلاس را از چندی پیش قطعی کرده اند.

تصویب برنامه عمل توسعه جامعه اطلاعاتی و موضوع کلیدی راهبری اینترنت در کنار 250 رویداد موازی دیگر از جمله مهمترین مسایل مطرح در اجلاس تونس به شمار می روند.

با این تفاسیر هنوز از برنامه ایران برای حضور در این اجلاس گزارشی در دست نبوده و اطلاعی از دستاوردهای قابل عرضه ایران در جهت گسترش اهداف جامعه اطلاعات در اجلاس مذکور در دست نیست.

کمیته ملی WSIS ایران نیز ظاهراً‌هنوز درگیر تدوین گزارش برای حضور در اجلاس تونس است و در این میان اتفاقی که هیچ گاه رخ نداد ارایه گزارش های پی در پی از سوی زیر گروه های مختلف درون کمیته ملی WSIS ایران بود. اما موضوع تنها به عدم ارایه گزارش از سوی زیر گروه های کمیته ملی WSIS مربوط نمی شد چرا که برخی از این گروه ها عملاً هیچ گاه شکل نگرفته و برخی نیز خروجی مناسبی نداشتند.

از سوی دیگر و درحالی که ایران در فاز اول اجلاس و در سایر نشست های منطقه ایی و مقدماتی سعی کرده تا حضور فعالی داشته باشد برخی از شنیده ها حکایت از عدم حضور ایران در این اجلاس و یا حضور تنها با دو نماینده دارد. شاید با کمی اغماض و خوش بینی بتوان این شنیده را شایعه تلقی کرد ولی با فرصت اندک باقی مانده و عدم انتشار حتی یک خبر از کم و کیف حضور ایران در این اجلاس نمی توان موضوع عدم حضور در اجلاس تونس را غیر واقعی پنداشت.

این در حالی است که حتی برخی از مسولان درگیر با موضوع WSIS هم در نوعی بلاتکلیفی به سر برده و خود نیز نمی دانند که در این اجلاس حضور خواهند داشت یا نه. به هر حال امید می رود تا در فرصت باقی مانده مسوولان نسبت به اتخاذ تصمیم مناسب و در شان کشور اقدامات لازم را به عمل آورند.

  • ۸۴/۰۷/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">