ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: اصلاح این آیین‌نامه تا پایان سال هم خبر خوشی برای دفاتر و هم خبر خوشی مردم به همراه خواهد داشت.
به گزارش روابط عمومی مرکز فناوری اطلاعات قوه قضاییه، محمد کاظمی‌فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در رابطه با هوشمندسازی دستگاه قضا و اقدامات معاونت فناوری قوه قضاییه در این راستا بیان کرد: زمانی که از هوشمندسازی صحبت می‌کنیم با طیف وسیعی از خدمات رو به رو هستیم. تاکنون ابزار‌های زیادی تولید شده است تا مردم ساده‌تر بتوانند با دستگاه قضا ارتباط برقرار کنند.

وی افزود: به عنوان مثال برای وکلا سامانه خود کاربری وکلا ایجاد شده است. با استفاده از این سامانه وکلا از دفتر کارشان می‌توانند تمام کار‌هایی که با دستگاه قضائی را دارند، انجام دهند. همچنین مردم برای دریافت گواهی عدم سوء‌پیشینه لازم نیست از منزل خارج شوند و ظرف مدت 48 ساعت می‌توانند گواهی عدم سوءپیشینه را دریافت کنند.

کاظمی‌فرد با بیان اینکه سامانه ثنا اولین نقطه ارتباطی هر فرد با دستگاه قضائی است، گفت: افراد از داخل و خارج از کشور می‌توانند به صورت برخط کد ثنا دریافت کنند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات ما، افزایش سرعت و دقت در رسیدگی‌های قضائی است. افرادی که به دستگاه قضائی مراجعه می‌کنند توقع دارند پرونده آن‌ها با سرعت رسیدگی شود. ابزار‌های متعددی برای این منظور تهیه شده است. دریافت سامانه استعلام قضائی در همین راستا ایجاد شده است.

کاظمی فرد ادامه داد: بحث مهم در دستگاه قضائی شفافیت و نظارت است. ما ابزار‌هایی را در اختیار مقامات ارشد قضائی قرار خواهیم داد تا بتوانند قوه قضائیه را مانند یک اتاق شیشه‌ای رصد کنند و از فرایند‌های قضائی اطلاع پیدا کنند.

وی در رابطه با سامانه داشبورد بیان کرد: در معاونت آمار و فناوری قوه قضائیه سامانه داشبورد تهیه شده است که تقریبا تمام فرایند‌های قضائی را از نظر آماری در اختیار مدیران عالی قوه قضائیه قرار می‌دهد. مدیران دستگاه قضا از طریق این سامانه می‌توانند از عملکرد تمام شعبات در استان‌ها اطلاع پیدا کنند و مشخص شود رسیدگی به هر پرونده چه مدت طول کشیده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در رابطه با تاکیدات رئیس قوه قضائیه مبنی بر ارائه خدمات قضائی به صورت خدمات محور به جای تعرفه محور بودن، گفت: ایجاد دفاتر خدمات الکترونیک قضائی یکی از خدمات نوینی است که در قوه قضائیه انجام شده است و این امکان را فراهم کرده است تا بخش خصوصی قسمتی از کار‌های قوه قضائیه را انجام می‌دهد. این دفاتر کمک می‌کند که مردم به جای مراجعه به مجتمع‌های قضائی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند.

وی ادامه داد: با رشد خدمات در دفاتر خدمات قضائی، تعرفه خدمات نیز در حال افزایش بود، اما ما به دنبال این موضوع نیستیم و نگاهمان به سمت افزایش خدمات است. یکی از دستوراتی که مقام معظم رهبری در زمان انتصاب رئیس قوه قضاییه صادر کرد، گسترش فناوری و دستیابی آسان و کم هزینه مردم به خدمات قضایی بود. انجام این کار نیازمند گسترش فناوری‌های نوین است.

کاظمی فرد ادامه داد: به عنوان مثال فرد می‌تواند به صورت آنلاین کار احراز هویت را با تعرفه 30 درصد کمتر انجام دهد. تمرکز معاونت آمار و فناوری قوه قضاییه به سمت ارائه خدمات رفته است. گسترش خدمات می‌تواند به اقتصاد دفاتر نیز کمک کند.

وی گفت: ما در حال اصلاح آیین نامه تشکیل دفاتر خدمات الکترونیک قضائی هستیم. اصلاح این آیین‌نامه تا پایان سال هم خبر خوشی برای دفاتر و هم خبر خوشی مردم به همراه خواهد داشت. امیدواریم بتوانیم آیین نامه دفاتر خدمات قضایی را براساس تاکیدات رئیس دستگاه قضا در دوره تحول و تعالی اصلاح کنیم و در سال جدید با یک رویکرد نو کار دفاتر را شروع کنیم.

 

ارائه خدمات الکترونیک قضایی به ایرانیان خارج از کشور

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در رابطه با ارائه خدمات به ایرانیان خارج از کشور گفت: در این رابطه با وزارت امور خارجه صحبت‌هایی انجام داده‌ایم. ما این آمادگی را داریم که تمام خدماتی که به ایرانیان داخل کشور ارائه می‌دهیم در دسترس ایران خارج از کشور قرار دهیم.

کاظمی فرد ادامه داد: در فاز اول ثبت نام ثنا برای ایرانیان خارج از کشور در حال انجام است. دومین خدمت دریافت گواهی عدم سوء پیشینه است که با وزارت امور خارجه برای ارائه به ایرانیان خارج از کشور به تفاهم رسیده ایم و امیدواریم اوایل سال آینده به سرانجام برسد.

وی در خصوص ثبت درخواست‌های غیر مرتبط در زمان ثبت دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی که منجر به افزایش اطاله دادرسی می‌شود و آموزش به کارمندان این دفاتر گفت: در حال اصلاح آیین نامه دفاتر خدمات قضایی هستیم تا نظارت‌ها بر دفاتر افزایش پیدا کند. همچنین در حال اصلاح تعرفه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی هستیم تا این شائبه که دفاتر برای دریافت تعرفه بیشتر، درخواست‌های بیشتری را ثبت می‌کنند از بین برود.

 

راه اندازی شبکه اجتماعی عدلیه در قوه قضاییه

کاظمی فرد درخصوص تشکیل شبکه ارتباطی داخلی قوه قضاییه به نام عدلیه گفت: شبکه عدلیه، ویژه کارکنان قوه قضاییه به منظور تبادل اسناد ایجاد شده است. یکی از چالش‌هایی که در قوه قضاییه مطرح است، بحث تعاملات بین کارکنان است. بعضا در شبکه‌های اجتماعی رایج، اسناد مهم قضایی مبادله می‌شود. معاونت فناوری برای برقراری ارتباط بین کارکنان دستگاه قضایی شبکه‌ای را با نام عدلیه راه اندازی کرده است که در مرحله تست قرار دارد.

وی بابیان اینکه سرور شبکه عدلیه در اختیار قوه قضاییه قرار دارد، گفت: شبکه عدلیه این امکان را فراهم می‌کند تا تمام کارکنان قوه قضاییه بتوانند با هم ارتباط برقرار و اسناد را بدون هیچ دغدغه‌ای تبادل کنند.

  • ۰۰/۱۱/۱۱

قوه قضاییه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">