ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اخراح شرکت سرمایه‌گذاری ملت از بورس تهران

| سه شنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۸، ۰۱:۴۴ ب.ظ | ۰ نظر

مدیر امور ناشران بورس تهران گفت: امسال دو شرکت از بورس اوراق بهادار تهران به دلیل شمول ماده 141 قانون تجارت از بورس اخراج شده و به بازار پایه فرابورس منتقل شدند.

طوبا دهقانی در گفت‌وگو با فارس، در مورد اخراج شرکت پتروشیمی آبادان با نماد شپترو از بورس تهران، گفت: دلیل اخراج این شرکت به خاطر قرار گرفتن در شمول ماده 141 قانون تجارت است که طبق این ماده،‌شرکتی که سه سال به طور متوالی زیان‌ده بوده و میزان زیان‌دهی آن از نصف سرمایه ثبتی شرکت بیشتر شود، مشمول دستورالعمل 41 هیات پذیرش در بورس می‌شود و در نتیجه هیأت پذیرش حکم به لغو پذیرش یک ناشر در بورس می‌دهد. 

به گفته وی، نظر هیأت پذیرش در روز اول مرداد اعلام شد و پتروشیمی آبادان از بورس تهران لغو پذیرش شده و به بازار پایه فرابورس می‌رود. 

وی در مورد اینکه اگر شرکتی به بازار پایه فرابورس برود، آیا امکان برگشت به بورس را دارد، گفت: بله، امکان برگشت وجود دارد، ولی اگر شرایط سودآوری شرکت احراز شود، شرکتی که به بازار پایه رفته مانند شرکتی که از ابتدا به ساکن می‌خواهد در بورس اوراق بهادار تهران پذیرش بگیرد، باید شرایط سودآوری و شفافیت صورت‌های مالی را داشته باشد.

به گفته دهقانی، ماده 141 قانون تجارت می‌گوید، اگر یک شرکت زیان‌ده شود و اگر این زیان‌دهی بیشتر از نصف سرمایه ثبتی‌اش شود، یعنی نیمی از سرمایه شرکت به دلیل زیان‌دهی مستهلک شده و از بین رفته باشد، این شرکت مشمول اخراج از بورس می‌شود و تمام اوراق بهاداری که لغو پذیرش می‌شوند به بازار پایه فرابورس می‌روند، اما معمولاً تجربه نشان داده شرکت‌هایی که به دلیل ماده 141 به بازار پایه می‌روند، همچنان زیان‌ده باقی می‌مانند و فضای کسب و کار آنها بهتر نمی‌‌شود. 

مدیر امور ناشران بورس تهران گفت: امسال دو شرکت از بورس اخراج شده‌اند که در ابتدای سال شرکت سخت‌ آژند با نماد ساژن و اکنون نیز شرکت پتروشیمی آبادان با نماد شپترو از بورس اخراج شده و به بازار پایه فرابورس رفتند.

دهقانی همچنین گفت: سال گذشته 7 شرکت از بورس اخراج شده و به بازار پایه فرابورس رفتند که شامل شرکت سرمایه‌گذاری ملت با نماد وملت، سایپا دیزل با نماد خکاوه، ایران خودرو دیزل با نماد خاور، قند نقش جهان با نماد قنقش، پتروشیمی فارابی با نماد شفارا، تولیدی گرانیت بهسرام با نماد کهرام، قند شیرین خراسان با نماد قشرین از بورس تهران اخراج شدند.

به گفته دهقانی، شرکت سرمایه‌گذاری ملت به دلیل اینکه گزارش حسابرسی ارائه شده‌اش مردود شده و مورد پذیرش قرار نگرفت، شرکت‌های سایپا دیزل و ایران خودرو دیزل، قند نقش جهان و گرانیت بهسرام مشمول ماده 141 قانون تجارت شدند و طبق ماده 40 و 41 هیأت پذیرش لغو پذیرش در مورد آنها صورت گرفت. 

وی با بیان اینکه در بازار پایه چند تابلو وجود دارد، گفت: همچنین شفارا مربوط به پتروشیمی فارابی مشمول ماده 141 و زیان‌ده شده بود، قشرین مشمول ماده 141 قانون تجارت، ساژن، سخت‌آژند به دلیل عدم ارائه اطلاعات طبق دستورالعمل افشای اطلاعات اخراج شد و گزارش صورت‌های مالی حسابرسی از سوی ساژن ارائه شد.

دهقانی در مورد اینکه اگر شرکتی به بازار پایه فرابورس برود با شرکتی که بخواهد ابتدا به ساکن وارد بورس شود چه شرایطی را باید بگذرانند، گفت: باید هر دو شرکت شرایط پذیرش در بورس را احراز کنند تا شرکت بازار پایه قابل برگشت باشد و یا شرکت ابتدا به ساکن شرایط احراز حضور در بورس را پیدا کند. 

به گزارش فارس، برخی از مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت موضوع «‌ایجاد ابهام در بازار پایه فرابورس ایران و فرار سرمایه»، «قوانین جدید معاملات بازار پایه فرابورس» و «مسئولین محترم از اجرای غیرکارشناسی قوانین جدید بازار پایه جلوگیری کنید» خواستار شفاف‌سازی در زمینه بازار پایه شده بودند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">