ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کاوه درفشانی - به‌ تازگی گزارشی با عنوان سرنوشت مبهم موضوعات بررسی‌شده توسط نمایندگان مجلس در حوزه فاوا را منتشر کردیم؛ این گزارش گویای این امر بود که اکثریت قریب به اتفاق این «بررسی می‌شود»های مجلسی‌ها در حوزه فاوا بی‌نتیجه رها شده و خروجی مشخصی نداشته‌اند.

این در حالی است که این رویه (ادامه «بررسی می‌شود»های بلاتکلیف در مجلس) همچنان ادامه داشته و به فهرست وعده‌های قبلی نمایندگان در حال اضافه شدن است.

از ابتدای دولت جدید نمایندگان مجلس در قالب سوال، اظهار نظر، تحقیق و تفحص، دعوت مدیران اجرایی به مجلس، تشکیل کمیته پیگیری و سایر اشکال ممکن، اطلاع‌رسانی پرسروصدایی داشته‌اند، اما نکته اصلی اینجاست که سرنوشت این قبیل پیگیری‌ها هیچ‌گاه به‌درستی مشخص نمی‌شود.

در این گزارش سعی می‌کنیم تا به مرور نمونه‌هایی از پیگیری‌هایی قبلی و جدید مجلس در حوزه فاوا بپردازیم.

 

مرور پیگیری‌های قبلی و بلاتکلیف مجلس

مواردی که در دو سال اخیر برای بررسی مشکلات حوزه فاوا مطرح شده بسیار زیاد بوده‌اند که البته تقریبا تمام آنها نیز یا بی‌نتیجه رها شدند یا نتیجه آنها اطلاع‌رسانی نشده است. در پی به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

-۱۲ مهرماه سال گذشته دو نماینده مجلس از وزیر ارتباطات درباره برخی ابهامات و شائبه‌های مالی قراردادهای این وزارتخانه سوال کردند و سوال آنها برای بررسی به کمیسیون صنایع مجلس ارجاع شد. در یک کلام این سوال به‌صراحت افزایش هزینه‌ها بر اساس رانت‌جویی، عدم نظارت بر قراردادها و بیکاری بخشی از متخصصان را هدف قرار داده بود. این سوال از معدود مواردی بود که تا حدودی از سوی سوال‌کنندگان پیگیری شد و در نهایت پرونده آن با سوال از وزیر در صحن علنی و اعلام قانع شدن مجلس از توضیحات وزیر بسته شد. این در حالی بود که همچنان نماینده سوال‌کننده قانع نشده بود.

- از دیگر موارد از این دست که فروردین امسال نمایندگان برای ایفای نقش نظارتی در حوزه فاوا آغاز کردند، تشکیل کمیسیون فضای مجازی با توجه به اهمیت این موضوع بود که آن هم به نتیجه و خروجی عملی نرسید.

- وزیر ارتباطات اوایل امسال یک‌بار دیگر هم به کمیسیون صنایع مجلس رفت تا به سوالات دو نماینده درباره حوزه ارتباطات سیار، مخابرات، تلفن‌های ثابت و مسایل مرتبط با این حوزه پاسخ دهد و قرار شد طی دو هفته به یکی از نمایندگان که سوال ملی داشت پاسخ قانع‌کننده بدهد، اما روشن نشد که آیا این مساله حل شد یا نه، ولی دیگر خبری از این سوال و پیگیری آن نشد.

- اول خردادماه امسال، ۳۶ نماینده مجلس طرح تحقیق و تفحص از مذاکرات پنهانی دولت با مدیر تلگرام را تهیه و تدوین کردند، اما سرنوشت این تحقیق و تفحص هم بعد از انتشارخبر اولیه روشن نشد.

- چهارم خردادماه امسال یک نماینده در طرح سوالی از وزیر ارتباطات خواستار پاسخگویی درباره کاهش سرعت اینترنت از وزیر شد و درخواست کرد که وزیر ارتباطات به صورت غیررسمی پاسخگوی این موضوع باشد تا طرح سوال او به صحن علنی کشیده نشود. با این وجود علت کاهش سرعت اینترنت نیز هرگز به صورت رسمی از سوی وزیر ارتباطات اعلام نشده و مجلس نیز پیگیر موضوع نشد.

- خردادماه امسال همچنین رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس، درباره عدم برخورد با سایت‌های شرط‌بندی که با فرارسیدن ایام برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال، بازار این نوع سایت‌ها داغ شده بود مطالبی را مطرح کرد و وعده طرح سوال داد که همچنان خروجی دربر نداشته است.

- یازدهم تیرماه امسال در پی گران‌فروشی‌ها در آشفته‌بازار تلفن همراه، نمایندگان کمیسیون صنایع مجلس مقرر کردند وضعیت این بازار و موضوع گرانی گوشی را با حضور محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات بررسی کنند که خبری از نشست مذکور و خروجی آن نشد.

- 14 مردادماه امسال رییس کمیته ارتباطات مجلس از پیگیری جدی مجلس برای اتصال همه دستگاه‌های اجرایی و دولتی به مرکز ملی تبادل اطلاعات (GSB) برای تحقق واقعی پروژه دولت الکترونیکی در کشور خبر داد که تا این لحظه خروجی این پیگیری و اقدامات احتمالی در این زمینه در دست نیست.

- یک ماه بعد یعنی 14 شهریورماه سوال نماینده قزوین از وزیر ارتباطات در خصوص رعایت نکردن شأن و جایگاه نظارتی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد اما همچنان نتیجه‌ای عملی دربر نداشته و پیگیری مشخصی صورت نگرفته است.

- هفتم مهرماه بار دیگر (مطابق وعده خردادماه سال جاری) اعلام شد موضوع مذاکرات پنهانی دولت با مدیر شبکه پیام‌رسان تلگرام، به درخواست تعدادی از نمایندگان، در کمیسیون صنایع مجلس بررسی شود، اما همچنان این بررسی صورت نگرفته یا نتایج آن منتشر نشده است.

- هشتم مهرماه قرار شد وضعیت قانونی و اجرای نماد اعتماد الکترونیکی کسب‌وکارهای مجازی در کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات بررسی شود که تا این لحظه نتایج این بررسی منتشر نشده است.

- محمدرضا پورابراهیمی در آبان‌ماه سال ۹۶ ضمن تاکید بر مزایای نصب صندوق‌های مکانیزه فروش، ارسال لایحه مربوط به آن را به صحن علنی مجلس وعده داد. با این وجود سال ۹۶ به اتمام رسید و این لایحه به صحن علنی نرفت تا اینکه در آخرین اظهار نظر، ناصر موسوی لارگانی مردادماه سال ۹۷ را زمان ارایه این لایحه به صحن علنی عنوان کند اقدامی که البته همچنان انجام نشده است.

 

کلام پایانی

اگرچه مواردی مثل لزوم استفاده از کارت سوخت که در مجلس تصویب هم شده در عمل اجرایی نشد، اما حجم بالای بررسی‌ها و کارهایی که مجلس وعده انجام آنها را می‌دهد در حوزه فاوا زیاد شده و بیشتر آنها خروجی مشخصی نداشته‌اند.

نگاهی گذرا به مواردی که در دو سال اخیر در حوزه فاوا در مجلس بررسی شده گویای این امر است که تقریبا هیچ‌یک از آنها به نتیجه و سرانجام مشخصی نرسیده است. با این وجود هر روز وعده‌های جدید روی وعده‌های قبلی اضافه می‌شود اما مجلس اقدامی موثر و کارا برای برطرف کردن مشکلات و مسایل حوزه فاوا انجام نداده است. باتوجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد که لازم است در شرایط فعلی نمایندگان به جای مطرح کردن مسایل جدید در پی پیگیری و حل مسایل مطرح‌شده و انباشته‌شده از سال‌های قبل باشند. (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">