ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ارزش ودایع مخابراتی باید به روز شود

| جمعه, ۷ ارديبهشت ۱۳۸۶، ۱۰:۳۴ ب.ظ | ۱ نظر

در حالی که مهمترین منبع سرمایه گذاری در مخابرات کشور، ودایع مشترکان مخابراتی بوده و شبکه های مخابراتی امروز کشور حاصل این سرمایه گذاری است، باید ودایع 38 میلیون شــرکای مـــخابرات با «به روز» رسانی به سهام تبدیل شود.

به گزارش فارس، در زمان ثبت نام هرخط تلفن همراه یا ثابت، از متقاضی مربوطه مبلغی به عنوان ودیعه اخذ می‌شود و در امر سرمایه‌گذاری و توسعه شبکه های مخابراتی (خرید ساختمان و تجهیزات مخابراتی) مصرف می شود.

با این اقدام متقاضی و یا مشترک، شریک مخابرات شده و ضمن استفاده از سیستم های مخابراتی هزینه های مرتبط که به تفصیل در صورتحساب هر مشترک مخابراتی مشخص شده (اعم از هزینه های کارکرد ، مالیات و غیره ) را پرداخت می کند.

بدین ترتیب رابطه دو طرفه‌ای، از یک طرف مشترکان مخابرات و از طرف دیگر دولت برقرار می شود. مشترکان با پرداخت کامل هزینه های مرتبط و پایین تر از نرخهای جهانی( بدلیل سرمایه گذاری اولیه) از خدمات ارتباطی برخوردار شده و دولت نیز سالانه سود سهام و مالیات خود را برداشت می‌کند.

اما در حال حاضر که خصوصی سازی شبکه های مخابراتی مدنظر است و از این به بعد قانون تجارت، مبنا قرار خواهد گرفت، ضروری است بر اساس قوانین جاری ودایع ابتدا «به روز» محاسبه شده و سپس به سهام تبدیل شود.

یک کارشناس مخابرات در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، افزود: عدم اطلاع اکثر مشترکان مخابراتی از حقوق قانونی خود باعث شده برخی از مسئولان مخابراتی کشور در روزهای اخیر بر تبدیل ودایع به سهام بدون «به روز» رسانی آنها تاکید کنند و این استدلال را بیان نمایند که " به دلیل اینکه نرخ مکالمه در ایران نسبت به سایر کشورهای دنیا بسیار کمتر و ارزانتر است و نیز مشترکان از زمان پرداخت ودیعه تاکنون هزینه ای کمتری برای مکالمه پرداخته اند بنابراین ودایع به روز محاسبه نخواهند شد."

وی اد امه داد: این استدلال نادرستی است چرا که تاکنون دولت نیز به عنوان یک طرف شراکت سود قابل توجه ای را بدست آورده است، به عنوان مثال در سال گذشته حدود 800میلیارد تومان سهم دریافتی دولت بوده است بنابراین تاکنون ارتباط دوطرفه منطقی وجود داشته ، مشترکان هزینه های کمتری نسبت به قیمتهای جهانی پرداخت کرده‌اند و از طرف دیگر نیز دولت سود سهام ومالیات خود را برداشت کرده است.

وی افزود: با خصوصی سازی مخابرات و به عبارت دیگر با فروش مخابرات باید سهم هریک از شرکا «به روز » محاسبه شود و این امری بدیهی است مثال واضح آن این است که در سالیان گذشته منزل مسکونی 5 واحدی با مشارکت 5 نفر ساخته شده است و هریک در این سالها ضمن بهره مندی از محل اقامت خود، هزینه های مرتبط (برق ، آب ، مالیات و غیره) را پرداخت کرده‌اند، به همین دلیل در زمان فروش این خانه و با محاسبه آن« به قیمت روز » سهم متناسبی بر اساس قیمت روز به هریک از 5 نفر شریک تعلق می گیرد.

این کارشناس مخابرات تاکید کرد: با توجه به اینکه اموال و داراییهای مخابرات «به روز» محاسبه شده است، محاسبه ودایع براساس مبالغ دریافتی در سالیان گذشته و سپس تبدیل آنها به سهام کاملاً غیر قانونی است و ضروری است به منظور حفظ حقوق قانونی 38 میلیون شرکای مخابرات ودایع آنها نیز «به روز» محاسبه و بعد از آن به سهام تبدیل گردد.

  • ۸۶/۰۲/۰۷

نظرات  (۱)

مطلب بسیار خوبی بود بعید می دانم هیچ یک از 38 میلیون مشترک مخابراتی از این حق قانونی اطلاع داشته باشند.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">