ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

از درخواست سوت‌زنی تا تخلفات عظیم

| شنبه, ۷ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۰۵ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - «مردم پزشکان بدون کارتخوان را معرفی کنند». «هموطنان محاسبه آزاد قیمت دارو به‌بهانه قطع سیستم را گزارش کنند!». این روزها تبلیغات زیادی برای گزارش تخلفات از سوی مردم در بخش‌ها و نهادهای مختلف مشاهده می‌شود.

اشکالی هم ندارد و درخواست نظارت‌های مردمی و مشارکت عمومی در رفع تخلفات، علی‌الظاهر اقدام مناسبی برای برخورد مویرگی با مفاسد است. اما این اقدام به دلایلی که در پی می‌آید محل بحث است.

مسایل و مشکلات سامانه جامع تجارت در کشور یکی از قطورترین پرونده‌های رسانه‌ای محسوب می‌شود. برای کسانی که علاقه‌مند به دریافت عمق مشکلات این پروژه هستند، توصیه می‌کنم مشروح گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس و جزییات جلسه دیدار اعضای این کمیسیون با رییس قوه قضاییه را بخوانند.

به شکل خلاصه یک عضو این کمیسیون در خصوص چرایی به ثمر نرسیدن این سامانه مرتبط با مهار قاچاق، با اشاره به خودداری گمرک از اتصال به سامانه جامع تجارت طی سالیان گذشته، به موضوع عدم تحویل سامانه مرتبط با گمرک از ناحیه یک شرکت وابسته به دانشگاه تهران گریزی زد و گفت: «متأسفانه اتفاقی که در جریان اجرای قرارداد گمرک با این شرکت پیمانکار رخ داده به گونه‌ای است که گمرک به جای آنکه دستور دهد، دستور می‌شنود و پیمانکار هم به حاکم تبدیل شده است و تا به امروز هیچکس حریف این شرکت نشده است.» (قوه قضاییه)

در نهایت آنکه عضو دیگر کمیسیون اصل 90 گفته: «با بررسی‌های کارشناسی مقرر شد پیمانکار جدیدی پروژه سامانه جامع تجارت را بازطراحی کرده و آن را ظرف مدت کوتاهی آماده کند!» (خانه ملت)

مشابه این وضعیت را در خصوص سامانه درگاه ملی مجوزها شاهدیم. البته که به نظر می‌رسد سرنوشت مشابهی را در خصوص پرونده نسخه الکترونیکی نیز شاهد باشیم، چون این پروژه فعلا که تنها منافع بیمه‌ها را مد نظر قرار داده است. 

در خصوص حادثه متروپل هم رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفته، «در سال ۱۴۰۰ حدود ۵ هزار تذکر فنی جدی به شهرداری‌های خوزستان اعلام شده است که این آمار یعنی ۵ هزار ساختمان. اما حتی وقتی شهرداری هم در خصوص توقف پروژه اقدام می‌کند، مالک در اطراف پروژه حصار می‌کشد و به صورت نامحسوس به کار خود ادامه می‌دهد که آمار دقیقی از این بخش نداریم.» (ایسنا)

لذا همانطور که هر مخاطب بی‌طرفی می‌تواند قضاوت کند، ما در حالی با دعوت به سوت‌زنی و مشارکت مردم در رفع تخلفات (معرفی برگ‌های زرد) مواجه هستیم که تنه و ریشه‌های تخلفات، همچنان تنومند هستند و اول باید منتظر نتیجه خشکاندن ریشه‌ها بود و بعد دید ما نیازمند «سوت‌زنی» هستیم یا «تبرزنی». (منبع:فناوران)

 

 

 

  • ۰۱/۰۳/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">