ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اینترنت و ارتباطات اینترنتی جزء لاینفک زندگی بشر در اقصی نقاط دنیا شده و می‌توان این گونه بیان کرد که بدون آن امکان ارتباطات چه در فواصل نزدیک و چه در سطح بین الملل وجود ندارد یا تقریبا غیرممکن شده است.
یکی از انواع دسترسی به اینترنت، از راه ماهواره است. تا پیش از این اینترنت ماهواره‌ای بیشتر در مواردی به‌کار می‌رفت که دسترسی معمولی به اینترنت (کابلی، فیبرنوری، دایال-آپ و ...) مهیا نبود؛ اما هم اکنون در حال فراگیر شدن است. البته برای دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای نیاز است که تجهیزاتی در محل استفاده نصب شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران یکی از انواع دسترسی به اینترنت از راه ماهواره است.

اینترنت ماهواره‌ای همانند تلویزیون‌های ماهواره‌ای، روی زمین احتیاج به یک دیش (بشقابک) و یک رسیور (دریافت‌کننده) دارد؛ اما فرق مهم آن با تلویزیون این است که تلویزیون یک وسیله ارتباطی یک طرفه، اما اینترنت یک ارتباط دو طرفه است.

در همین حال، امکان استفاده از سرویس اینترنت ماهواره‌ای به صورت اشتراکی در ساختمان‌ها و مجتمع‌ها هم وجود دارد که در این صورت هزینه‌های دسترسی پایین خواهد آمد.

اینترنت ماهواره‌ای یک شبکه اینترنت جهانی است و برای سرویس‌دهی به هیچ منطقه جغرافیایی خاصی محدود نمی‌شود. به کمک این سیستم جدید، سرعت انتقال داده‌ها بین ۵۰ تا ۱۵۰ مگابیت در ثانیه خواهد بود و زمان تاخیر برای دریافت پاسخ‌ها نیز به حدود ۲۰ تا ۴۰ میلی‌ثانیه می‌رسد. اینترنت ماهواره ای برای تراکم‌های جمعیتی کم تا متوسط طراحی شده است.

عیسی زارع پور، پیرامون ورود اینترنت ماهواره‌ای به ایران گفته است: ضوابطی برای اپراتور‌های داخلی در شورای عالی فضای مجازی در نظر گرفته شده است تا چنانچه نیاز باشد، این اپراتور‌ها با رعایت ضوابط بتوانند از اینترنت ماهواره‌ای به صورت قانونی استفاده و در اختیار مشترکین قرار دهند. اگر بخواهند اینترنت ماهواره‌ای به ایران بدهند، باید ضوابط کشورمان را رعایت کنند و بعید می دانم به این زودی این خدمات در ایران فعال شود. با توجه به قوانین بین المللی و شرایط شبکه‌ای آن‌ها که کامل نیست و ضوابط داخلی ما، بسیار بعید است به این زودی‌ها امکانش باشد.

کارشناسان بر این باورند که برای اینترنت ماهواره‌ای ارسال سیگنال‌های اینترنت به کشور‌هایی مانند ایران دشوار نیست؛ اما بدون موافقت مقامات کشور‌های مربوطه به‌دلیل گیرنده و سایر مشکلات فنی در محل اصلی، انجام این کار دست‌کم در طول مدت کوتاهی قابل انجام نخواهد بود.

این کارشناسان معتقدند ورود غیرقانونی هزاران ترمینال اینترنت ماهواره‌ای به ایران و راه‌اندازی دائمی آن‌ها به‌صورت مخفی، اگر بگوییم میسر نیست، اما بسیار سخت به نظر می‌رسد. کارشناسان می‌گویند ادامه تلاش‌ها برای راه‌اندازی ترمینال‌های اینترنت ماهواره‌ای در ایران بدون همکاری دولت ممکن است مشکلاتی به‌دلیل مقررات و قوانین بین‌المللی همراه داشته باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">