ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اطلاعیه در خصوص تغییرات در درگاه ملی مجوزها

| دوشنبه, ۲۱ فروردين ۱۴۰۲، ۰۵:۱۲ ب.ظ | ۰ نظر

مرکز ملی بهبود محیط کسب وکار اعلام کرد: از هفته آخر اسفندماه گذشته، ثبت درخواست و صدور مجوزهای صنفی (پروانه کسب) در درگاه ملی مجوزهای شروع شده است.

مرکز ملی بهبود محیط کسب وکار درباره پروانه‌های جدید کسب در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با لطف الهی و همت اتاق اصناف کشور و دبیرخانه هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور در وزارت صنعت معدن و تجارت، از هفته آخر اسفندماه گذشته، ثبت درخواست و صدور مجوزهای صنفی (پروانه کسب) در درگاه ملی مجوزهای شروع شده و سامانه قدیمی (G۴B.IR) و ایرانیان اصناف برای همیشه از دسترس خارج شده است.

درباره این تحول مهم، یادآوری چند نکته به عموم کسبه محترم، داوطلبان دریافت پروانه کسب و مسئولان پرتلاش اتحادیه‌های صنفی در سراسر کشور ضروری است:

۱. طبق حکم ماده ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، از سال ۱۴۰۱ کل فرایند ثبت درخواست تا صدور همه مجوزهای کسب وکار در سراسر کشور باید کاملاً الکترونیک باشد. این حکم از ابتدای سال برای مجوزهای صادره وزارت‌خانه‌ها اجرا شد و در پایان سال با آماده شدن "سامانه نوین ایرانیان اصناف" درباره پروانه‌های کسب نیز اجرا شده‌است.

۲. روش ثبت درخواست و دریافت پروانه کسب از اسفند ۱۴۰۱ به‌این‌ترتیب است که متقاضی ابتدا صفحه "راهنمای دریافت پروانه کسب" موردنظر خود را در درگاه ملی مجوزها (mojavez.ir) پیدا می¬کند. در این صفحه، شرایط، مدارک، هزینه و زمان لازم برای صدور پروانه موردنظر نوشته‌شده است. اگر متقاضی، همه شرایط و مدارک را داشت، می‌تواند از طریق دکمه پایین همان صفحه درخواست خود را ثبت کند.

درگاه ملی مجوزها، اطلاعات هویتی و مکان کسب مورد نظر را از متقاضی دریافت و پس‌از احراز هویت (خودکار) و تایید نشانی (توسط مامور پست محل)، پرونده متقاضی را برای بررسی تخصصی به درگاه جدید صدور پروانه¬های کسب (نوین ایرانیان اصناف) ارسال می‌کند. متقاضی آن‌جا اطلاعات تکمیلی را ارائه می‌کند و در زمان اعلام شده فایل پروانه کسب وی صادر می‌شود. کل این فرایند، غیرحضوری و برای کسانی که مدارکشان کامل باشد، بین ۳ تا ۱۰ روز انجام می¬شود.

۳. پس‌از ثبت اولیه درخواست در درگاه ملی، طی ۲ روز توسط مامور پست در محل کد پستی حاضر میشود تا حضور متقاضی در نشانی را تایید کند. لطفاً در این مدت، کارت ملی را در دسترس نگه دارید و با مامور پست زحمتکش، همکاری بفرمایید.

۴. حدود ۸۰ درصد کل پروانه‌های کسب، "ثبت محور" هستند یعنی پس‌از ثبت درخواست و احراز نشانی، حداکثر ۳ روزه صادر می‌شوند. ۲۰ درصد مابقی پروانه کسبها، "تأیید محور" هستند یعنی صدور آن‌ها به بازدید و تأیید پلیس نیاز دارد.

۵. شرکت در دوره‌های آموزشی احکام تجارت و کسب‌وکار و اخذ گواهی‌نامه پایان این دوره برای دریافت پروانه کسب قانوناً اجباری است و هر متقاضی پروانه کسب، قبل‌از ثبت درخواست باید این گواهی‌نامه را از اتحادیه مربوطه یا اتاق اصناف دریافت کرده باشد.

۶. طبق قانون، داشتن سند مالکیت یا اجاره نامه معتبر، برای صدور پروانه کسب ضروری است. اصالت سنجی سند مالکیت یا اجاره نامه واحدهای صنفی که برای آن‌ها پروانه کسب صادر می‌شود به‌عهده اتحادیه‌های صنفی است. متقاضی پروانه کسب باید این مدارک را در سامانه نوین اصناف بارگذاری کند، اصالت آن به‌صورت الکترونیک در مدت ۲ روز توسط اتحادیه مربوطه بررسی و اعلام می‌شود.

۷. با اجرای قانون تسهیل صدور مجوزها، نظارت بر واحدهای صنفی و کسبه‌ی محترم، از حالت "نظارت پیشینی" (گرفتن حضوری مدارک)، به "نظارت پسینی" تبدیل شده‌است. یعنی دریافت "پروانه کسب"، غیرحضوری و نسبتاً راحت شده، اما کسی که فعالیت صنفی شروع می‌کند باید تحت نظارت دائمی و دقیق و موثر اتحادیه مربوط باشد تا کاملاً در چارچوب قانون نظام صنفی و مقررات اتاق اصناف فعالیت کند. با توجه به این نکته، در شرایط جدید، فعالیت اتحادیه‌های صنفی نه‌تن‌ها کم‌تر نشده، بلکه قطعاً بیشتر هم خواهد شد.

در همین راستا، مرکز ملی بهبود محیط کسب وکار، جزوه "ابزارهای نظارت پسینی" را تهیه کرده که می‌تواند به اتحادیه‌های محترم در طراحی نظارت‌های پسینی خود کمک کند.

۸. براساس قانون جدید، استعلام‌های بهداشت، نظام‌وظیفه، بدهی مالیاتی (۱۸۶)، ایثارگری و هویت شخص حقوقی، به‌صورت کاملاً غیرحضوری توسط درگاه ملی مجوزها اخذ می‌شود. لازم به ذکر است دریافت مدارکی نظیر کارت پایان خدمت یا گواهی گذراندن دوره احکام کسب‌وکار یا گواهی بهداشت برای مغازه، توسط متقاضی ضروری است و باید به‌طور متعارف انجام شود، اما برای استعلام این مدارک، نیازی به مراجعه یا صرف هزینه نیست و متقاضی هر پروانه کسب، باید قبل از ثبت درخواست، این مدارک (نظیر کارت پایان خدمت، گواهی احکام و...) رااز مسیر مربوطه تهیه کرده باشد.

۹. پروانه کسب جدید، یک فایل دارای شناسه یکتا (QRcode) است و نیازی به امضاء ندارد. درعین‌حال کسبه محترم درصورت تمایل می‌توانند با مراجعه به اتحادیه مربوطه پرینت پروانه کسب را به امضای رئیس محترم اتحادیه برسانند. لازم به یادآوری است همه پروانه¬های کسب جدید، در "بانک اطلاعات مجوزهای کسب‌وکار" (qr.mojavez.ir) در تمام ساعات شبانه‌روز برای همه از طریق تلفن همراه قابل استعلام است و براساس ماده ۷ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی (اصلاحیه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹) مطالبه مدرکی به‌جز شناسه یکتای صادره از درگاه ملی مجوزهای کشور به‌عنوان "پروانه کسب"، توسط هر مقام و مأموری جرم است و ۶ ماه تا ۲ سال حبس دارد.

۱۰. ثبت درخواست صدور، تمدید یا اصلاح همه پروانه‌های کسب در هر ساعت از شبانه‌روز از طریق درگاه ملی مجوزها قابل انجام است. سعی شده فرایند ثبت تا صدور پروانه، روشن و شفاف باشد در عین حال متقاضیان محترم پروانه کسب در صورت هرگونه سوال یا اشکال می‌توانند از ساعت ۸ صبح تا ۲۱، از شماره ۶۳۶۴۸۴۰۰-۰۲۱ راهنمایی بخواهند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">