ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

اعلام سرعت 20 مگی اینترنت همراه، بازی است

| يكشنبه, ۱۸ دی ۱۴۰۱، ۰۴:۳۶ ب.ظ | ۰ نظر

عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، گفت: زمانی که می‌گویند سرعت اینترنت همراه در تهران به حداقل 20 مگابیت در ثانیه رسیده است، یعنی پهنای باند یک اپراتور به همان اپراتور، 20 مگ بوده است و این نوع اطلاع رسانی در حقیقت بازی با آمار و ارقام است و پس از آن ادعا می‌شود که اگر از پیام رسان‌های خاصی استفاده کنید سرعت‌تان درست می‌شود. مشکل اصلی در این موارد این است که زیرساخت‌ها بالا نمی‌آید و پهنای باند موجود، در حد نیاز واقعی نیست.
احمد نیرومند، معاون فناوری و برنامه ریزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا در خصوص آمارهای ثبتی سایت اسپیدتست برای تست سرعت اینترنت در کشور، گفت: برای سنجش تست سرعت باید دو مورد مد نظر باشد؛ یکی پهنای باند در اختیار مشترکین که این پهنای باند با استفاده از دکل‌ها تامین می‌شود و دیگری پهنای باند موثر برای استفاده همان مشترکین. به عنوان مثال باید دید اگر در زمان مسابقه فوتبال استفاده از سرویسی بیشتر می‌شود پهنای باند موثر اختصاصی برای هر مشترک به آن سرویس در شرایط استفاده چقدر است. در چنین شرایطی با وجود تخصیص پهنای باند عمومی روی گوشی مشترکین، کیفیت استفاده مشترکین و سطح رضایت آنها پایین می‌آید، چرا که سرویس مورد نظر آنها به درستی کار نمی‌کند.

نیرومند ادامه داد: وقتی شما می‌خواهید از یک نقطه به نقطه دیگر ارتباط اینترنتی برقرار کنید و جامعه از کندی اینترنت می‌گوید، باید بدانیم که صحبت از چیست و در واقع منظور این است که بخشی از مردم برای استفاده از سرویس های مورد نظر خود پهنای باند موثر خوبی ندارند. متاسفانه مردم از فیلترشکن استفاده می‌کنند و زمانی که جستجو می‌کنند مثلا سرعت موجود بین ایران و آلمان را در اسپیدتست می‌بینند، اما برای اینکه ببینید کیفیت اینترنت چگونه است به عنوان مثال از آپارات یا یوتیوب دیدن کنید و ببینید تفاوت سرعت چگونه است؛ به این منظور که در ساعات مختلف سرورهای مختلف را بسنجید تا سرعت اینترنت را بسنجید، مثلا در ساعات پخش جام جهانی ممکن است در تلوبیون دچار مشکل شوید، اما در همان ساعت برای دیدن آپارات مشکلی وجود نداشته باشد.

عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، اظهار کرد: زمانی که می‌گوییم سرعت اینترنت همراه بالاست و در تهران به سرعت حداقلی 20 مگابیت در ثانیه رسیده ایم، باید ببینیم چند درصد از نیاز مردم را در بستر سرعت 20 مگ پاسخگو هستیم و باید از لحاظ فنی گزارش‌های مختلفی را در نظر گرفت و به صورت تستی در ساعات و مکان‌های مختلف، سرعت را برای استفاده عمومی مردم تست کرد. این نکته را باید مدنظر داشت که در اسپیدتست نقطه اتصال و نقطه ارزیابی سرعت یا به صورت ساده تر مبدا و مقصد در سرعت اعلامی از یک ایستگاه کاری بسیار موثر است. یعنی سرعت اعلامی این تست بین دو نقطه در تهران و دو نقطه بین تهران و شهری در اروپا که سرویس مورد نظر استفاده کننده در آن قرار دارد بسیار متفاوت خواهد بود.

نیرومند، خاطرنشان کرد: زمانی که می‌گویند در تست میدانی سرعت اپراتور 20 مگ بوده یعنی پهنای باند یک اپراتور به همان اپراتور، 20 مگ بوده است و این نوع اطلاع رسانی در حقیقت بازی با آمار و ارقام است و پس از آن ادعا می‌شود که اگر از پیام رسان‌های خاصی استفاده کنید سرعت‌تان درست می‌شود. مشکل اصلی در این موارد این است که زیرساخت‌ها بالا نمی‌آید و پهنای باند موجود، در حد نیاز واقعی نیست. ممکن است سرعت 20 مگ هم دیده شود، اما نیاز مردم از این مسیر 20 مگ تامین نمی‌شود.

معاون فناوری و برنامه ریزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور افزود: اگر بخواهیم مقایسه‌ای با ترافیک شهری بکنیم مانند این است که شما اتوبانی که حرکت در آن با سرعت بسیار بالا ممکن باشد را ساخته باشید، اما مردم با توجه به محدودیت‌ها در اتوبان و تمرکز خدمات مورد نیازشان در بافت فرسوده، همواره تمایل بیشتری به استفاده از بافت فرسوده دارند و خوب در آن بافت فرسوده ترافیک و مشکلات و نارضایتی وجود دارد، لذا نمی‌توان گفت صرف ایجاد یک اتوبان نیاز مردم را برطرف می‌کند. برطرف شدن نیاز مردم و ایجاد رضایت آنها در گرو ایجاد یک جامعه اجتماعی مورد اقبال حول آن اتوبان است. البته ممکن است یکی بگوید خانه من سرعت اینترنت بسیار خوبی دارد، اما مگر همه امکان استفاده از خانه آن یک نفر را دارند؟ بنابراین باید در ساعات و مکان‌های مختلف و در زمانی مشخص و برای کاربری‌های عمومی مردم این سرعت سنجیده شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">