ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

افزایش کمپین‌های ضد فیلترینگ

| شنبه, ۸ بهمن ۱۴۰۱، ۰۹:۲۰ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - در شرایطی که کشور با کندی، اختلال، فیلترینگ و قطع اینترنت مواجه است و طرح اینترنت طبقاتی نیز وارد فاز اجرایی شده است، در خارج از کشور شاهد شکل‌گیری یک جنبش بین‌المللی برای مقابله با این رویه هستیم.


دولت آمریکا و برخی ایرانیان مقیم این کشور، در حال لابی و جمع‌آوری پول به منظور ترغیب گسترش خدمات شرکت اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس در ایران هستند.
هفته قبل نیز اوفک مصوبه قبلی خود که در برخی موارد دارای ابهاماتی در رفع تحریم‌های فناورانه به منظور ارایه خدمات به کاربران ایرانی بود را اصلاح و به روزرسانی کرد تا غول‌های اینترنتی بدون نگرانی وارد عمل شوند.
اما این تمام ماجرا نیست. در یک نمونه متیو پرینس مدیرعامل کلودفلر، در اجلاس داووس سوئیس (مجمع جهانی اقتصاد)، در میزگردی درباره امنیت و فناوری گفته: «از طرف یک مقام ارشد کاخ سفید تماس گرفتند که آیا می‌توانید همان کاری را که در روسیه برای دور زدن سانسور اینترنت انجام می‌دهید، در ایران انجام دهید؟ گفتم: نه. گفتند: چرا؟ گفتم: چون تحریم‌ها، مانع قرار دادن تجهیزات در ایران شد.» اکنون مقام ارشد کاخ سفید پیشنهاد کرده به شرکت کلودفلر، «مجوز» فعالیت در ایران داده شود. اگرچه پرینس پاسخ داده که برای این کار، «خیلی دیر» شده است.
در همین حال فشار انجمن‌ها و کارکنان ایرانی و خارجی به مدیران شرکت‌های مستقر در سیلیکون‌ولی، همچون گوگل و مایکروسافت برای اعمال نقش فعال‌تر رو به افزایش است.
اما به دنبال کندی ناشی از مسایل حقوقی و تحریمی ‌که مانع اقدامات فوری غول‌های فناوری شده، اکنون شاهد شکل‌گیری کمپین‌های مستقل و مردمی ‌از سوی برنامه‌نویسان و کارکنان حوزه فناوری هستیم.
در همین راستا وایرد گزارش داد، یکی از مهندسان گوگل، سروری را از یک ارایه‌دهنده کمتر شناخته‌شده برای میزبانی VPN خریداری کرد تا به والدین و سایر خانواده‌های خود در ایران کمک کند تا در تماس باشند. او دستورالعملی را دنبال کرد که همتایان ایرانی در گوگل و سایر شرکت‌ها گردآوری کردند و در سفر اخیرش به ایران بررسی کرد که تبلت والدینش می‌تواند به این سرویس متصل شود.
در نمونه دیگر با کمک گوگل، حدود 375 هزار دلار به بنیادی که از دسترسی به اینترنت در ایران پشتیبانی می‌کرد، اختصاص یافت. یک گروه پنج‌نفره که اکثرا اروپایی هستند نیز طی سه ماه گذشته، دو بار در هفته گردهم می‌آیند تا درباره امکان ارسال پیام بین دستگاه‌ها، بدون نیاز به اینترنت، تحقیق کنند.
مخلص کلام اینکه نمونه‌های مذکور که عمده آنها نیز رسانه‌ای نمی‌شود، رو به افزایش بوده و در آینده باید منتظر نتایج آن بود. (منبع: فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">