ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

انتقاد از گسترش شبکه هرمی کیونت در سایت دیوار

| يكشنبه, ۱۷ اسفند ۱۳۹۹، ۰۲:۱۹ ب.ظ | ۰ نظر

بررسی پرونده‌های قضایی مرتبط با کیونت نشان می‌دهد این شرکت هرمی که به بهانه استخدام و کاریابی اقدام به عضوگیری جوانان می‌کند، به غیر از فعالیت هرمی، اتهاماتی همچون آدم­‌ربایی و مفقودی افراد نیز در کارنامه خود دارد.

به گزارش فارس، رصد تحرکات شبکه‌های هرمی در ایران، نشانگر آن است که طی سال‌های اخیر سردسته‌ها و عناصر اصلی این شبکه‌ها، دائما پوشش و ظاهر خود را به اشکال مختلف تغییر می‌دهند، به طوری که هر بار با ایجاد یک اسم و برند جدید، مجدداً فعالیت خود را از سر گرفته و افراد ناآگاه و جوانان بسیاری را در معرض سودجویی خود قرار می‌دهند.

از «معاملات رمزارز و بیت‌کوین» گرفته تا «سرمایه­ گذاری در بورس­ های بین ­المللی» از جمله ترفندهای اخیر شرکت‌های هرمی برای جذب نیروهای تازه نفس بوده است، اما از قرار معلوم، جدیدترین حقه یکی ‌از شبکه‌های هرمی، استفاده از پوشش «شرکت‌های کاریابی» برای جوانان جویای کار است.

 

* شیوع شرکت‌های هرمی در نقاب جدید کیونت

چندی پیش  جهانگیر تقی پور معاون مبارزه با جرایم جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی شهر تهران، از ترفند شرکت هرمی به نام کیونت«QNET» خبر داد.

به گفته وی «کیونت» در واقع همان شرکت هرمی موسوم به گلدکوئیست است که با تغییر عنوان و رویه، این بار تحت عنوان استخدام در شرکت‌های دولتی و معتبر اقدام به جذب اعضای عمدتاً جوان خود می‌کند.

بر اساس اظهارات این مقام مسئول در پلیس آگاهی، شرکت کیونت بعد از به دام انداختن جوانان، به بهانه عدم امکان استخدام، اعضای جدید شرکت را به عضویت در شرکت هرمی کیونت تشویق کرده و طی چندین جلسه آموزشی نهایتاً به بهانه‌های واهی مثل خرید تور‌های مسافرتی خارجی از افراد مبالغی ما بین 90 تا 100  میلیون تومان دریافت می‌کنند و پس از دریافت این مبالغ برای جبران پول از دست رفته افراد، آنها را مجبور به عضوگیری هرمی از میان دوستان، بستگان و یا سایر اعضای خانواده می‌کنند تا زمینه تداوم شبکه‌سازی هرمی خود را فراهم کنند.

 

* دانه‌پاشی برای جوانان با طعمه شرکت‌های کاریابی

هادی طالبی‌نژاد کارشناس تحلیل مفاسد هرمی در گفت‌و‌گو با فارس گفت: شرکت‌های هرمی کیونت«QNET» معمولاً با پوشش شرکت­ های کاریابی و استخدام جوانان در مشاغل پردرآمدی همچون کارخانه‌های معروف، ادارات دولتی و شرکت‌های پتروشیمی اقدام به فریب و جذب جوانان جویای کار عمدتا شهرستانی کرده و پس از آن با ترفندهای خاصی آن‌ها را وارد باتلاق فعالیت‌های هرمی می‌کنند.

وی با بیان اینکه عمده شیوه جذب این شبکه هرمی از طریق انتشار تبلیغات در دو اپلیکیشن‌ معروف انتشار آگهی یعنی شیپور و دیوار است، خاطر نشان کرد: کلاهبرداران شرکت کیونت برای خود تشکیلات خاص و فرم‌های مخصوص پذیرش دارند تا به وسیله آن بتوانند اعتماد جوانان را جلب و عملیات متقلبانه خود را به سهولت به سرانجام برسانند.

این کارشناس مفاسد هرمی با اشاره به اینکه کلاهبرداران بعد از تنظیم قرار اولیه با مالباخته، از وی به بهانه‌های مختلف مثل سرمایه اولیه شروع به کار، هزینه اجاره‌خانه و هزینه وثیقه استخدام درخواست پول می‌کنند، ادامه داد: مالباختگان به علت اینکه اغلب از جوانان ساکن شهرستان­ها و مناطق محروم هستند، از روی ناچاری برای تهیه این مبلغ متوسل به خانواده‌ها و اقوام خود شده و آنها را در تنگنا قرار می‌دهند.

 

* گروگان‌گیری و اخاذی 2 ترفند کلاهبرداران کیونت

طالبی‌‎نژاد با عنوان اینکه سرنوشت افرادی که در دام این کلاهبرداران می‌افتند از دو حال خارج نیست، توضیح داد: این افراد یا بلافاصله فریب می‌خورند و عضو شبکه هرمی می‌شوند و یا اینکه توسط آنان به گروگان گرفته می‌شوند.

این کارشناس مفاسد هرمی با تشریح اینکه کلاهبرداران برای دستیابی به دارایی مالباخته، حتی وی را چندین روز در نزد خود گروگان می‌گیرند و یا رفت‌و‌آمد او را تحت کنترل قرار می‌دهند، گفت: گردانندگان این شرکت هرمی از این طریق می‌خواهند مالباخته را مجبور به تأمین پول کنند؛ به همین خاطر در پرونده‌های قضایی مرتبط با کیونت، به غیر از اتهامات هرمی، جرم آدم­ربایی و مفقودی افراد نیز به چشم می‌خورد.

 

* تمرکز کیونت بر مناطق محروم و کم‌اشتغال

وی با بیان اینکه عمدتاً شهرهایی که دچار معضلاتی همچون بیکاری و نرخ اشتغال‌زایی پایین هستند، هدف توطئه این افراد قرار می‌گیرند، گفت: گستره فعالیت و تبلیغات آنان تمامی استان‌های ایران علی‌الخصوص مناطق محروم را در بر می‌گیرد.

طالبی‌نژاد در پایان عنوان کرد: کیونت یک شرکت در جنوب شرقی آسیا است و مقر اصلی آن در کشور هنگ‌کنگ قرار دارد اما فعالیت این شرکت در آن کشور به شکل هرمی و غیرقانونی نیست و به همین خاطر دولت به آنان مجوز فعالیت داده است اما در ایران فعالیت کیونت کاملاً ساختار هرمی و غیرقانونی دارد، بنابراین کلیه فعالیت‌های آنان ممنوع است.

 

* ماهیت شرکت‌های هرمی چیست؟

به گزارش فارس، در چند دهه اخیر فعالیت شبکه‌های هرمی تخلف نام‌آشنایی برای ایرانیان بوده است. در این ترفند پورسانت‌هایی که به لیدرهای اصلی پرداخت می‌شود، بسیار چشمگیر و اغواکننده است. در این فعالیت، به جای آن که درآمد و سود حاصل از فعالیت اقتصادی به اعضا پرداخت شود، پورسانت حلقه‌های بالاتر از محل پول زیرمجموعه‌ها و تازه‌ورودها تأمین و پرداخت می‌شود.

بر این اساس سودهای هرمی فقط در صورت وجود یک جریان مستمر و رو به افزایش منابع ورودی که از طریق مالباختگان هرمی به سرشبکه‌ها پرداخت می‌شود، تداوم پیدا خواهد کرد. به همین دلیل است که سرنوشت تمام این شرکت‌ها تنها پس از گذشت مدتی از فعالیت، محکوم به شکست است.

از سوی دیگر وزارت ورزش و جوانان بر اساس گزارشی که در فصلنامه خود در اردیبهشت‌ماه سال گذشته منتشر کرده، نسبت به «شیوع دسیسه هرمی در پوشش بازاریابی شبکه‌ای» هشدار داده است. پژوهش میدانی فصلنامه علمی راهبردی ورزش و جوانان حاکی از آن است که بسیاری از شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای، توسط لیدرهای سابق شبکه گلدکوئست پایه‌گذاری شده‌اند و هنوز هم جزوه‌های آموزشی گلدکوئست در این شرکت­ها در حال توزیع است. بر اساس این مقاله، با بررسی تعدادی از فعالان بازاریابی شبکه‌ای استان یزد از سال 95 تا 97 مشخص می‌‎شود که با وجود ورود کثیری از افراد به مجموعه­ های شبکه‌ای، فقط تعداد محدودی از لیدرها به سودهای کلان دست پیدا می‌کنند و مابقی اعضاء عمدتاً به دریافت پورسانت­‌های حداقلی اکتفا می‌‌کنند.

  • ۹۹/۱۲/۱۷

سایت دیوار

پلیس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">